تربیت قصه‌گویان قرآنی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان
کد خبر: 4132527
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
همراه با هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان/ 6

تربیت قصه‌گویان قرآنی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان

نماینده انجمن قصه‌گویی اصفهان با بیان اینکه قرآن مملو از قصه‌های متنوع است، گفت: در استان اصفهان، اجرای قصه‌های قرآنی را از قصه‌های غیرقرآنی تفکیک کرده و در این راستا، تعدادی از مربیان و نوجوانان را آموزش داده‌ایم تا فقط قصه‌گوی قرآنی باشند.

قصه‌گویی و عروسک‌گردانی در هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان

مریم سامی، کارشناس فرهنگی غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا اظهار کرد: قصه‌گویی یکی از روش‌های غیرمستقیم انتقال مفاهیم تربیتی به کودک و نوجوان محسوب می‌شود، برای بزرگسالان نیز جذابیت خاصی دارد و برای ارائه بعضی از آموزش‌ها مناسب است.

وی با بیان اینکه قصه‌گویی شگردهای خاص خود را دارد، گفت: اولین مرحله قصه‌گویی، انتخاب قصه خوبی است که دارای مفاهیم تربیتی باشد؛ این مقوله در کانون‌های پرورش فکری به مربیان و نوجوانان آموزش داده می‌شود. قصه‌ انتخاب شده با خلاقیت خود مربی یا نوجوان مورد پردازش قرار می‌گیرد؛ یعنی بازنویسی یا بازآفرینی می‌شود. قصه را نویسنده می‌نویسد، ولی کسی که قصد اجرای آن را دارد، باید از خلاقیت، زبان بدن و بیان خود در این راستا استفاده کند تا بتواند اجرایی عالی ارائه دهد.

نماینده انجمن قصه‌گویی استان اصفهان درباره نقالی که روشی برای قصه‌‌گویی است، توضیح داد: در نقالی، قصه‌های شاهنامه و قصه‌های مذهبی اجرا می‌شوند. در نمایشگاه قرآن، به نقالی یا اجرای قصه‌های مذهبی و به‌طور ویژه، ماجرای جنگ خیبر می‌پردازیم.

حساسیت در اجرای قصه‌های مذهبی

وی با تأکید بر ارزشمندی قصص قرآنی گفت: این نوع قصه‌ها، اجرای حساس‌تری هم دارند، زیرا شخصی که قصه‌گویی مذهبی را بر عهده می‌گیرد، باید در درون خود مذهب را پذیرفته باشد تا بتواند به خوبی با مخاطب ارتباط بگیرد و پیام نمایش را به درستی منتقل کند.

سامی تصریح کرد: تعدادی از قصه‌گویان ما به‌طور تخصصی مذهبی هستند و این کاملا به شخصیت خود فرد بستگی دارد که چگونه قصه را به خودش اختصاص دهد. مدتی است در استان اصفهان، اجرای قصه‌های قرآنی را از قصه‌های غیرقرآنی تفکیک کرده و در این راستا، تعدادی از مربیان و نوجوانان را آموزش داده‌ایم تا فقط قصه‌گوی قرآنی باشند. بنابراین، چنین افرادی باید اطلاعات مذهبی بالایی داشته و از نیاز مخاطبان این قصه‌ها آگاه باشند.

وی ادامه داد: ما در ابتدای مسیر اجرای انواع قصه‌های قرآنی هستیم و نمی‌توان گفت یک مسیر عالی را طی کرده‌ایم و اکنون موفق هستیم. در مراکز کانون پرورش فکری، فقط درصدی از فعالیت‌ها به قصه‌های قرآنی تعلق دارد و هدف ما، آموزش فعالیت‌های قرآنی به همه دانش‌آموزان نیست. قصه‌های قرآنی را شاید سالیانه بتوانیم به یک یا دو درصد از کل جامعه دانش‌آموزان کانون آموزش دهیم.

نماینده انجمن قصه‌گویی استان اصفهان بیان کرد: امیدوارم نمایشگاه قرآن بتواند مفاهیم قرآنی را به کودکان منتقل کند. قرائت قرآن ارزش خاص خود را دارد، ولی قرآن مملو از قصه‌های متنوع است و اگر بتوانیم مفاهیم تربیتی نهفته در قرآن را به مخاطبان نمایشگاه ارائه دهیم، ارزشمندتر و کارآمدتر خواهد بود.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha