استغاثه منتظران در شب قدر؛ کلید ظهور امام عصر(عج)
کد خبر: 4132614
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۷

استغاثه منتظران در شب قدر؛ کلید ظهور امام عصر(عج)

دبیر کارگروه نقد وهابیت مؤسسه کلامی احیاء همدان گفت: براساس سیره و فرمایشات علماء و بزرگان، کلید ظهور امام عصر(عج)در شب‌های قدر و در استغاثه‌های از روی تضرع و التجای منتظران است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد فاضلیان دانش پژوه سطح ۴ مهدویت همدانحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد فاضلیان، دبیر کارگروه نقد وهابیت مؤسسه کلامی احیاء همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه براساس سیره و فرمایشات علماء و بزرگان کلید ظهور امام عصر(عج) در شب‌های قدر و در استغاثه‌های از روی تضرع و التجای منتظران است، اظهار کرد: باید در رأس حوائج در لیالی‌ قدر برای تعجیل در ظهور حضرت صاحب الامر(عج) دعا کرد.

وی ادامه داد: لذت‌بخش‌ترین داشته هر انسان در زندگی عشق است که اگر در سیر عرفانی و رسیدن به مقامات رفیع انسانی به‌کار گرفته شود، انسان را به لقاءالله و قرب و رضوان باری تعالی می‌رساند و لذا هر اندازه انسان عاشق معبود شود، به همان اندازه به رشد و تعالی و تقرب خواهد رسید و فقط باید فرصت را غنیمت شمرده و عشق الهی را در درون شکوفا گرداند.

فاضلیان با اشاره به اینکه عشق به دست آوردنی نیست، بلکه روییدنی است افزود: یعنی از جان و نهان انسان باید بارور شده و شکوفا شود و شب قدر، شب ابراز عشق و محبت و دلدادگی و اشتیاق به معبود است؛ معبودی که سراسر حُسن و رحمت و مهر و لطف و جلال و جمال است.

دبیر کارگروه نقد وهابیت مؤسسه کلامی احیاء همدان یادآور شد: در شب قدر انسان باید به این سطح از درک و معرفت برسد که زیربنای اخلاق و عرفان، درک معنای درست زندگی و آغاز و پایان انسان است و اینکه انسان فقط یک شب فرصت دارد که عاشق، عابد، سالک و عارف شود و با عشق‌ورزی در لیالی قدر به خلوص و طهارت برسد. فقط یک شب در سال فرصت درک حضور پروردگار را دارد و اگر در این دنیا نتواند، دیگر هیچ وقت و در هیچ عالم و نشئه‌ای نخواهد توانست، محضر ربوبی را درک کند.

فاضلیان گفت: لذا مضامین آیات و روایات تأکید دارند که هر چه هست در این دنیاست و عوالم دیگر، مراحل میوه‌برداری و استفاده از آثار اعمال و افکار این عالم است بنابراین یکی از مهمترین اعمال در شب قدر ارتباط عاشقانه و عارفانه با پروردگار متعال است.

این دانش‌پژوه مهدویت تصریح کرد: در عرفان انتظار هر کس از عشق الهی محروم باشد، به یقین بیگانه و نامحرم است و چنانکه افراد تارک الصلاه و کسانی که راز و نیازی با معبود ندارند، افرادی بیگانه و غریبه از درگاه الهی و محروم از عشق پاک خدایی هستند. در بعد عرفانی، عشق یعنی همه آرزوها و خواسته و دار و ندار انسان، خدا باشد و همه امور زندگی در مسیر این خواسته قرار بگیرد. عشق الهی، آتش سوزانی است که دامن هر کس را بگیرد، تمامی وجودش را آتش می‌زند و او را بی‌تاب و بی‌قرار و مشتاق می‌کند. چنین انسانی چنان غرق در حلاوت و لذت عشق الهی می‌شود که دیگر خوراک و خواب و تفریح برایش لذت ندارد و روز و شب بی قرار ملاقات و ارتباط با معشوق خویش است .«اگر لذت ترک لذت بدانی؛ دگر لذت نفس لذت نخوانی».

وی با بیان اينکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عاشق خداوند متعال، اشک چشم و قلب سوزان و شب زنده‌داری و روزه‌داری و قلب خاشع و روح آرام است، افزود: دنیا برای چنین عاشقی زندانی بیش نیست چنانکه نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند «لدُّنيا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ و َ جَنَّةُ الْكافِرِ»، مگر اینکه همه لحظات را در یاد خدا و خدمت در راه او و غرق در محبتش سپری کند که در این صورت دنیا محل تجارت و داد و ستد ولی خداست چنانکه امیرالمؤمنین فرمودند «الدنیا مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ» شب قدر مهم‌ترین تجلی‌گاه این عشق پاک و خدایی و حلقه وصل عاشقان است.

فاضلیان با تأکید بر اینکه شب قدر مهم‌ترین تجلی‌گاه این عشق پاک و خدایی و حلقه وصل عاشقان است، افزود: شبی که به احیا، دعا و مناجات و استغفار و اشک و سوز و‌ گداز سپری می‌شود؛ شب عاشقان بی‌‌قرار که همه همتشان را برای جلب نظر محبوب خود صرف می‌کنند و نهایت سعی خود را در ابراز عشق و محبت به‌کار می‌برند «الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ ...» (بقره / آیه 165)، شب قدر باید شب احیای محبت و عشق به خدا و اثبات عملی و معرفتی این عشق با تصمیم‌های درست و توبه واقعی و عزم جدی و برنامه‌ریزی برای صالحانه زندگی کردن باشد.

وی ادامه داد: این عشق پاک و ماندگار شامل همه امور و افرادی می‌شود که محبوب و برگزیده خدا هستند و به‌خاطر تقرب به خدا، دوستی و محبت آنان نیز باید مورد توجه انسان مؤمن قرار گیرد، مثل تولای معصومین(ع) و فرشتگان و انسان‌های صالح و... . به همین منظور در شب قدر توجه کامل انسان به خداوند است اما در عین حال به برگزیدگان و محبوبان خدا هم توجه می‌شود و به‌عنوان شفیع و واسطه دریافت فیض و رحمت و محبت الهی به آنها متوسل می‌شویم و آنان را حلقه پیوند عاشقانه بین خود و خدا قرار می‌دهیم.

پژوهشگر حوزه مهدویت در همدان تأکید کرد: بنابراین عشق و محبت به امام عصر(عج) همان عشق و محبت به خداست و اوست که ولی مطلق الهی و خلیفه برحق خدا بر روی زمین است و تقدیر و سرنوشت انسان، به امضای ایشان رقم می‌خورد. پس در شب قدر باید نهایت عشق و محبت خود را به امام حی و پیشوای راستین الهی ابراز داریم و قلب و دل و جان خود را آکنده از عشق او کنیم که در این صورت است می‌توانیم امیدوار به جلب عنایات و الطاف و دعاهای ایشان و اتصال به ذات باری تعالی باشیم.

وی در پایان گفت: نبی مکرم اسلام(ص) درباره مقام عشق و محبت به حضرت مهدی(عج) فرمودند «طوبى‏ لِمَن لَقِيهُ، و طوبى‏ لِمَن أحَبَّهُ، و طوبى‏ لِمَن قالَ بِهِ؛ خوشا به حال کسی که او را دیدار کند! خوشا به حال کسی که او را دوست بدارد! خوشا به حال کسی که او را معتقد باشد»، بنابراین عشق به منجی موعود(عج) در واقع عشق به خدای منجی است که او را به این مقام برگزیده است، «وَمَنْ اَحَبَّكُمْ فَقَدْ اَحَبَّ اللَّهَ» که در دعای بعد از زیارت آل یاسین نیز عاشقانه عرض می کنیم «وَ اَن تَملَاَ قَلبِی نُورَ الیَقیِنِ... وَ مَوَّدَتِی نُورَ المُوالاهِ لِمُحَمَّدٍ وَ آلِهِ علیهم السلام حَتَّی اَلقاکَ؛ خدایا! از تو می‌خواهم که سینه‌ام را از نور دوستی محمد و آل محمد، سرشار کنی، تا آن زمان که تو را ملاقات کنم».

انتهای پیام
captcha