عظمت کتاب در منظومه فکری جامعه جا نیفتاده است
کد خبر: 4132718
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶

عظمت کتاب در منظومه فکری جامعه جا نیفتاده است

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه عظمت کتاب در منظومه فکری جامعه جا نیفتاده است، گفت: جایگاه کتاب، ضرورت ارتباط با کتاب، اهمیت و ضرورت مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه نهادینه نشده و لذا استقبال از کتاب محدود و نرخ مطالعه پایین است.

محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه شهرکرد امروز ۲۰ فروردین‌ماه در «آیین رونمایی از پوستر دوازدهمین جشنواره کتابخوانی چهارمحال‌وبختیاری» با تأکید بر عظمت شب‌قدر و ضرورت بهره‌گیری از این فرصت معنوی، اظهار کرد: باید نگران غفلت از این فرصت‌ها باشیم چرا که خداوند سالی یکبار این فرصت را نصیب بندگان می‌کند که برکت آن هزار بار برتر از دیگر ماه‌هاست.

وی با ذکر اینکه عظمت و حقیقت شب قدر برای ما غیرقابل درک است، ادامه داد: لذا می‌طلبد که فارغ از این ناتوانی در درک حقیقت، از اصل عظمت شب‌های بابرکت قدر غافل نباشیم و مراقبت کنیم و از خدا بخواهیم که توفيق بهره‌گیری از این فرصت را نصیب ما فرماید.

نکونام با بیان اینکه مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی در عرصه‌ای فعال است که جلب رضایت پروردگار را در پی دارد، افزود: خداوند در قرآن کریم به قلم سوگند یاد می‌کند و کتاب محصول قلم است و سطر سطری که با قلم شکل می‌گیرد، موهبتی است که خداوند به آن قسم یاد می‌فرماید.

امام‌جمعه شهرکرد با تأکید بر نقش و اهمیت کتاب در ارتقای فکری و اعتلای اندیشه جامعه، توضیح داد: اینکه انسان توفیق خدمت در این عرصه را داشته باشد بسیار مغتنم است و شما باید به این جایگاه ببالید.

نکونام تأکید کرد: دست اندکاران کتاب و کتابخانه‌ها باید بر اهمیت و عظمت کار خود کاملاً واقف باشند تا هر چه می‌توانند کمیت و کیفیت کار را ارتقا دهند. اگر بر عظمت کارمان واقف باشيم دچار روزمرگی نخواهیم شد بلکه شوق و علاقه برای ابتکار و خلاقیت و افزایش کمیت و کیفیت کارها برایمان ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عظمت کتاب در منظومه فکری جامعه جا نیفتاده است، گفت: جایگاه کتاب، ضرورت ارتباط با کتاب، اهمیت و ضرورت مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه نهادینه نشده و لذا استقبال از کتاب محدود و نرخ مطالعه پایین است.

نکونام تأکید کرد: پای کودکان و نوجوانان باید به کتابخانه‌ها باز و نسل جدید با کتابخوانی و مطالعه مأنوس شود، می‌طلبد که با طراحی و اجرای برنامه‌های جذاب و مبتکرانه در کتابخانه‌ها زمینه ایجاد شوق و اتصال به کتاب در این اقشار ایجاد شود. کتابخانه‌ها نیز باید فضایی پرنشاط داشته باشد و ذوق و سلیقه در این زمینه به کار گرفته شود که این قبیل کارها مستلزم‌ ذوق و ابتکار دست‌اندرکاران کتابخانه‌هاست.

وی بیان کرد: جا دارد که در ورودی ادارات یک غرفه یا قفسه کوچک کتاب راه‌اندازی و کتاب‌های مفید و سودمند معرفی شوند، یا زمینه معرفی کتاب‌ها در پارک‌ها، مناطق گردشگری و پر رفت و آمد ایجاد شود.

نکونام با تأکید بر اینکه آسیب کمرنگ بودن فرهنگ مطالعه در جامعه بزرگ است، گفت: به موازات این آسیب بزرگ باید بتوان کارهای بزرگ و تأثيرگذار طراحی و اجرا کرد و انتظار می‌رود که نهاد کتابخانه‌ها و دیگر نهادها در این حوزه با قوت بیشتری ورود کند.

امام‌جمعه شهرکرد با تصریح اینکه جشنواره‌ کتابخوانی رضوی رویدادی مبارک است که هر ساله با محوريت امامان معصوم(ع) برگزار می‌شود، گفت: واقعیت این است که چهره امامان بزرگوار آن‌گونه که باید و شاید به جامعه شناسانده نشده‌اند و این جشنواره فرصتی برای انس بیشتر با سیره عملی و سبک زندگی این چهره‌های نورانی است.

انتهای پیام
captcha