مختوم‌قلی فراغی از چهره‌های تأثیرگذار در ایجاد وحدت در اقوام و مذاهب است
کد خبر: 4134385
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲

مختوم‌قلی فراغی از چهره‌های تأثیرگذار در ایجاد وحدت در اقوام و مذاهب است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان مراوه‌تپه با بیان اینکه مختومقلی فراغی از چهره‌های تأثیرگذار در ایجاد وحدت در تمام اقوام و مذاهب است، گفت: افکار و اندیشه‌های مختومقلی فراغی، شاعر نامدار اهل ترکمن می‌تواند به عنوان یک الگو برای جوانان راهگشا باشد.

مختومقلی فراغی شاعر نامدار ترکمن

آخوند عبدالغفور چرکزی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان مراوه‌تپه در گفت‌وگو با ایکنا از گلستان در خصوص دویست و نودمین سالگرد مختوم‌قلی فراغی، شاعر نامدار اهل ترکمن گفت: مختوم‌قلی فراغی علاوه بر شاعر، عارف بالله بوده و در بخارای شریف به شیر قاضی معروف بودند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان مراوه‌تپه گفت: مختوم‌قلی فراغی هم در زمینه تزکیه نفس و هم در بحث معرفت دینی به درجه عالی رسیده و از شاعران هنرمندی که کتاب‌هایی در رابطه با مسائل دنیا به صورت منظومه شعری درآورده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان مراوه‌تپه با بیان‌اینکه مختوم‌قلی فراغی شاعر، نویسنده و هنرمند اهل‌ سنت است که تربیت شده در حوزه علمیه است، تصریح کرد: هم‌اکنون فکر، اندیشه، برنامه و بینش مختوم‌قلی جهانی شده و در نظام جمهوری اسلامی ایران شاعری است که عامل وحدت و محب اهل‌بیت (ع) و محب قرآن و یکی از چهره‌های تأثیرگذار در ایجاد وحدت در تمام اقوام و مذاهب است.

آخوند چرکزی گفت: موضوعاتی که ایشان بحث می‌کند، تماماً خلاصه مفاهیم قرآن کریم است و همچنین موضوعاتی از قبیل تحکیم بنیان خانواده، اخلاق اسلامی، تربيت فرزندان، تحلیل مسائل سیاسی و عبادی را بیان کرده و برای جامعه هدف خود مشخص می‌کند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان مراوه‌تپه افزود: نظرات و ابیاتی که مختوم‌قلی فراغی تدوین کرده برای همه اقشار جهان اسلام مخصوصاً جامعه ایرانی بیان شده و همه احساس می‌کنند که مختوم‌قلی فراغی از خانواده خودشان است چرا که تفکر او تفکر اسلامی و اندیشه او جهانی شد و کاملاً تربیت‌شده مکتب اسلامی است.

آخوند چرکزی با بیان اینکه آموزش مفاهیم و اندیشه‌های مختوم‌قلی فراغی برای نسل امروز بسیار ارزشمند است، افزود: باتوجه اینکه امروزه دشمنان با به راه‌انداختن جنگ ادارکی می‌خواهند هویت اسلامی ایرانی ما به خصوص نسل جوان را خدشه‌دار کند لذا پرداختن و معرفی این شاعر نامدار و بیان اندیشه‌های آن می‌تواند به عنوان یک الگو برای جوانان راهگشا باشد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان مراوه‌تپه با بیان اینکه فکر و اندیشه او برای مقابله با تهاجم فرهنگی بسیار مؤثر است، گفت: مختومقلی فراغی خاص برای قوم ترکمن نیست بلکه برای همه اقوام ایرانی اسلامی بوده لذا باید منظومه ایشان را به زبان‌های مختلف ترجمه کرد که نگاه و تفکر او برای تمام پیروان و مذاهب اسلامی است.

وی با بیان اینکه افکار و اشعار مختوم‌قلی می‌تواند سپری محکم در برابر حملات دشمن در فضای مجازی باشد، گفت: نگاه مختوم‌قلی فراغی نگاه وحدت‌آمیز است و هویت ایرانی ـ اسلامی را برای ما مشخص و بیان کرده و نوعی همدلی و همبستگی را بین تمام اقوام و مذاهب اسلامی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام
captcha