برگزاری مراسم افطاری وحدت و مقاومت در تکاب
کد خبر: 4134465
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵

برگزاری مراسم افطاری وحدت و مقاومت در تکاب

به‌ مناسبت ماه رمضان مراسم افطاری وحدت و مقاومت با حضور امام‌جمعه تکاب در این شهرستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام مصطفی کوهی، امام‌جمعه تکاببه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام مصطفی کوهی، امام‌ جمعه تکاب 26 فروردین در مراسم افطاری وحدت و مقاومت که در مصلی بقیه‌الله تکاب برگزار شد، اظهار کرد: قرآن كريم بزرگ‌ترين هديه الهى براى كل بشريت است و از آغاز خلقت تا انجام اين جهان و برپايى قيامت، هديه‌اى ارزنده‌تر از قرآن كريم از جانب خداى متعال به بشر ارزانى نشده و نخواهد شد و ما باید از این هدیه الهی بهترین استفاده را ببریم.

وی اضافه کرد: خداوند متعال در آیاتی متعدد از ما می‌خواهد در آیات تفکر و تدبر بکنیم و پیامبر اکرم(ص) و بزرگان و ائمه دینی بارها به ما سفارش کرده‌اند که مبادا قرآن غریب و مهجور بماند و شما بدان عامل نباشد و در چند قرن پيش اگر كسى به ما مى‌گفت شايد روزى بيايد كه ديگران در عمل به قرآن از شما جلو بيفتند، ما باور نمى‌كرديم و اين حرف را يک شوخى تلقى مى‌كرديم.

امام‌ جمعه تکاب خاطرنشان کرد: از اين رو در آن زمان‌ها شايد هنگامى كه اين كلام اميرالمؤمنين(ع) را كه «لاَ يَسْبِقْكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُم» مى‌ديدند، تعجب مى‌كردند كه معناى اين سخن چيست؟ مگر اميرالمؤمنين(ع) در آخرين ساعات حيات شريفش چه وضعيتى را پيش‌بينى مى‌كرد كه اين‌قدر با تأكيد اين مسأله را بيان فرموده كه: اللهَ اللهَ فِي الْقُرْآنِ لاَ يَسْبِقْكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُم؟

وی عنوان کرد: برخى كشورهاى اروپايى و غربی به قرآن عمل می‌کنند و از مسلمانان سبقت گرفته‌اند، برخی از این کشورها براى تدوين قانون ارث و برخى ديگر از قوانين مدنى خود از قرآن و فقه اسلام الهام گرفته و اقتباس كرده‌اند و برخى از بزرگان آنها حتى ابايى ندارند از اين‌كه قرآن و فقه اسلامى را به عنوان يكى از منابع حقوق خود ذكر كنند.

حجت‌الاسلام کوهی گفت: با مطالعه تاريخ اروپا و غرب ملاحظه مى‌شود كه آنها تا همين يكى دو قرن اخير زن را مالک نمى‌دانستند و هم‌چنين از ارث براى او بهره‌اى قائل نبودند، بسيارى از احكام مدنى ديگر نيز در غرب همين‌گونه بوده و بسيارى از تغييرات، با الهام از قرآن و فقه اسلامى در قوانين مدنى آنها پديد آمده است، بنابراين افراد و جوامع غير مسلمان هم مى‌توانند از قرآن و فقه اسلام مطالبى را بگيرند و به آن عمل كنند و از نتايج و آثار مثبت آن نيز برخوردار شوند.

وی افزود: در موارد متعددی اروپایی‌ها از مسلمانان در عمل به قرآن پیشی گرفته‌اند، کشورهای اروپایی اتحادیه تشکیل دادند و با هم وحدت و دوستی دارند اما در کشورهای اسلامی این مسئله را در عمل نمی‌بینیم و لذا اگر ما در عمل با هم اختلاف داشته باشیم اسلام تضعیف می‌شود و در مقابل جریان‌های انحرافی نظیر بهائیت و وهابیت که فرقه‌های دست‌ساز انگلیس و آمریکاست تقویت می‌شود و جلوی دست‌یابی مسلمانان به تمدن اسلامی را می گیرند.

امام‌جمعه تکاب در پایان با تقدیر از اداره‌کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در برگزاری افطاری های وحدت و مقاومت در استان، گفت: تبلیغات اسلامی در همه برنامه‌های سیاسی و فرهنگی با دیگر نهادها همگام و همراه هستند و تبلیغ اسلام با همکاری نهادهای مختلف تأثیرگذار خواهد بود.

علما اسلام را به درستی برای مردم تبیین و تبلیغ کنند

ماموستا عبدالله موسوی، امام‌ جمعه اهل سنت گفت: قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده است و این وظیفه علما به عنوان جانشینان پیامبر است که اسلام را به درستی برای مردم تبیین، تشریح و تبلیغ کنند.

ماموستا موسوی یکی از مهم‌ترین وظائف علمای شیعه و اهل سنت را تحکیم بنیه‌های وحدت دانست و افزود: اگر در بین امت اسلامی تفرقه رواج پیدا کند، دشمنان اسلام از آن سوءاستفاده خواهند کرد؛ لذا علمای اسلام ضمن حفظ وحدت بین خود مردم را به وحدت و همدلی دعوت کنند.

وی تصریح کرد: امروز دشمنان داخلی و خارجی دست در دست هم داده‌اند تا با ایجاد تفرقه در بین امت واحده اسلامی، جلوی حرکت مسلمانان به سمت ایجاد تمدن اسلامی را بگیرند.

امام‌ جمعه اهل سنت خاطرنشان کرد: وقتی قرآن، پیامبر، قبله و بسیاری از احکام واحد داریم، دلیلی بر اتخاذ مسیرهای تفرقه نداریم و از نبی مکرم اسلام که قرآن ایشان را به عنوان الگوی مسلمین معرفی می کند، درس بگیریم و امت اسلامی را به وحدت دعوت کنیم و حضرت به تفرقه و قتل عام 120 ساله اوس و خزرج پایان داد.

وی گفت: امیرالمؤمنین علی(ع) نیز بعد از نبی مکرم اسلام وحدت عملی را در سیره خود اجرا کرد و حضرت در زمان دوران نبی مکرم اسلام نیز ثابت کرد که شخصیتی مورد قبول امت اسلامی است و حضرت بارها جان خود را برای رسول اکرم و اسلام به خطر انداخت.

ماموستا موسوی در هر زمانی امت اسلامی دشمنانی داشتند و دارند و امروز صهیونیزم بین‌المللی و آمریکای جهان خوار بزرگترین دشمن امت اسلامی هستند و با همکاری و وحدتی که دارند به دنبال تفرقه هستند و متاسفانه در مسائل اخیر دیدیم که با تحریک عناصر داخلی خود در ایران به دنبال ایجاد هزینه برای کشور بودند و اتحاد ملت با حکومت، روحانیت و مردم این توطئه خنثی شد.

روحانیت علمدار انقلاب و دین

امام‌جمعه شاهین‌دژ هم در این مراسم گفت: خداوند سبحان در آیات قرآن به مومنین سفارش می‌کند که هم باتقوا زندگی کنند و هم با منطق سخن بگویند، نظام اسلامی به برکت امام راحل شکل گرفت و از مهم ترین دستاوردهای آن ایجاد وحدت بین امت‌های الهی در دنیا بود و آرمان‌های انبیای الهی و نبی مکرم اسلام که تشکیل امت واحده بود، انقلاب اسلامی بستر آن را فراهم کرد و ایران عزیز خیمه اسلام است و سردار سلیمانی نیز فرمود: «که اگر این حرم آسیب ببیند همه حرم ها، مکه و مدینه و ... آسیب خواهند دید.»

 حجت‌الاسلام علی مرادی با بیان اینکه امام امت رژیم صهیونیستی را غده سرطانی معرفی کردند و امروز این شعار جهانی شده است، تصریح کرد: اگر موفقیت‌های نظام اسلامی به صورت دقیق بیان نشود امیدها از بین می‌رود، امروز چشم امید بسیاری از امت‌های آزاده دنیا به انقلاب اسلامی است و همه مردم، مسئولان و علمای دین باید حرکتی را که رهبر انقلاب ترسیم کرده‌اند به درستی عملیاتی کنند.

وی افزود: وظیفه سنگین علمای دین در مرحله اول اصلاح بین خود و خداوند و ایجاد وحدت در بین امت اسلامی است و دشمنان هر چه تلاش می‌کنند برای ایجاد اختلاف و بر هم زدن وحدت مسلمانان، ما هم چندین برابر آنها باید برای تقویت وحدت بین امت اسلامی، دولت و مردم، مردم و حکومت و روحانیت تلاش کنیم.

امام‌جمعه شاهین‌دژ با بیان این که همه دوست‌داران اسلام امروز نگاهشان به انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی وحدت در بین امت اسلامی و ملت‌های آزاده شکل گرفته است و به برکت این نظام فقاهت و عدالت بر کرسی حکومت حکم فرماست و پیشرفت علمی و دفاعی در کشور صورت گرفته است و کشورهای دیگر از جمهوری اسلامی درخواست تجهیزات و فن‌آوری می کنند.

وی گفت: قرآن به امت اسلامی سفارش می‌کند که اگر شما همت کنید می‌توانید به قله‌های پیشرفت دست یابید و امروز به برکت انقلاب اسلامی پیشرفت‌های علمی برای دانشگاهیان و ... فراهم شده است و ما علمای دین باید پیام‌های رهبر انقلاب را به عنوان دیدبان بصیر کشور دربافت کرده و به مردم تبیین کنیم.

امام‌جمعه شاهین‌دژ بیان کرد: مردم به روحانیت به عنوان علمداران انقلاب و دین نگاه می‌کنند و ما باید سعی کنیم معارف را به درستی به مردم تبیین کنیم، هرچند مردم ایران به تعالی فکری رسیده‌اند و در موارد زیادی در مقابل همجه‌های دیگران بصیرت خود را به نمایش می گذارند.

انتهای پیام
captcha