گروه‌های نمایش محلات سنندج به روی صحنه رفتند
کد خبر: 4134543
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲

گروه‌های نمایش محلات سنندج به روی صحنه رفتند

اجرای اختصاصی پنج گروه نمایشی محلات حاشیه سنندج به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی امروز، 27 فروردین برای خانواده هنرجویان برگزار شد.

اجرای گروه‌های نمایشی محلات حاشیه سنندج

به گزارش ایکنا کردستان، همزمان با آخرین روز هفته هنر انقلاب اسلامی گروه‌های نمایشی محلات حاشیه شهر سنندج که در قالب «دفتر هنرهای مردمی» حوزه هنری به فراگیری و آموزش بازیگری تئاترمشغول بودند، نتیجه چندین ماه تمرین وفعالیت خود را در قالب اجرای صحنه‌ای برای خانواده‌های خود به نمایش گذاشتند.

در این اجرای اختصاصی هنرجویان محله فرجه با نمایش«پاشا»، هنرجویان محله نایسر با نمایش «مکبث»، هنرجویان محله گلشن با نمایش «شازده کوچولو»، هنرجویان محله عباس آباد با نمایش «قاب دوستی» و هنرجویان محله ننله با نمایش «های هملت» زیر نظر فردین قادری از مربیان تئاتر استان کردستان به روی صحنه رفتند و اولین اجرای عمومی خود را برگزار کردند.

امین مرادی، رئیس حوزه هنری استان کردستان در حاشیه این اجراها گفت: از دوسال پیش حوزه هنری به منظور توانمندسازی ساکنین سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه کلان شهرها با رویکر د محله مبنا، به منظور اجرای برنامه‌های فوق‌العاده برای کنترل و کاهش آسیب‌ها با تأکید بر 8 استان و 56 محله هدف با مشارکت اداره اجتماعی وزارت کشور به ایجاد «دفتر هنرهای مردمی» اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه مشارکت حوزه هنری در این طرح صرفا با انگیزه اسلامی و انسانی است، تأکید کرد: در این طرح تلاش می‌شود تا در خصوص توزیع عادلانه امکانات فرهنگی و هنری اقدام شود و سامان‌دهی و سازمان‌دهی استعدادهای هنری محلات با نگاه بازآفرینی هویت در این محلات از اهداف اصلی است که به دنبال آن هستیم.

رئیس حوزه هنری کردستان افزود: شناسایی و توانمندسازی استعداهای هنری محلات محروم با تمرکز بر جمعیت نوجوان وجوان، احیای هویت محله و اصلاح تصویر و انگاره‌های ذهنی ساکنین، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق مداخلات فرهنگی وهنری و ارتقای سرمایه اجتماعی و فرهنگی ساکنین محلات، افزایش سرانه خدمات فرهنگی و هنری در این محلات از مأموریت‌های دفتر هنر مردمی حوزه هنری است.

وی اظهار کرد: در سال 1400 به عنوان شروع طرح دو محله نایسر و ننله تحت پوشش این طرح قرار گرفت که حاصل آن تشکیل دو گروه سرود، دو گروه نمایش، تولید دومستند سینمایی با هدف معرفی توانمندی‌های این محلات و تدیون دو کتاب با معرفی شخصیت‌ها و پتانسیل‌های این دو محله بود.

مرادی ادامه داد: در سال 1401 با توجه به برگزاری موفقیت‌آمیز این طرح در سال قبل از 56 محله مصوب در 8 استان کشورشامل (تهران، کرمان، سیستان وبلوچستان، البرز، خوزستان، خراسان رضوی، هرمزگان، کهکیلویه و بویر احمد و کردستان ) 8 محله نایسر، ننله، فرجه، گلشن، عباس آباد، شهداء، تقتقان و گردی گرول مشمول این طرح واقع شدند.

وی گفت: بر این اساس و با همکاری هنرمندان و دفاتر تسهیلگری و فعالان فرهنگی و با فراخوان‌های عمومی در محلات هدف نسبت به شناسایی علاقه مندان فراگیری رشته‌های هنری سرود و تئاتر آغاز شد و پس از جذب هنرآموزان و برگزاری دوره‌های فشرده آموزشی در نهایت هشت سرود به مرحله تولید رسید و در استودیو مهر حوزه هنری کردستان به صورت استودیویی ضبط شد.

رئیس حوزه هنری کردستان افزود: همزمان با شروع کلاس‌های آموزشی در بخش مستندسازی توانمندی‌های محلات مورد نظر 8 اثر مستند سینمایی با حضور فیلمسازان توانمند استان در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون در مراحل تولید اثر هستند.

وی گفت: پنج کتاب نیز در حال تدوین است که توسط نویسندگان استان با رویکرد معرفی توانمندی‌ها و شخصیت‌های فعال و کارآفرین در زمینه‌های مختلف این محلات در حال انجام است.

مرادی در پایان یادآور شد: در پایان اجرای گروه‌های نمایشی به تمام هنرجویان این دوره با حضور خانواده‌ها گواهی حضور و هدایایی تعلق گرفت.

انتهای پیام
captcha