مختومقلی فراغی احیاگر وحدت بین اقوام است
کد خبر: 4134636
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲

مختومقلی فراغی احیاگر وحدت بین اقوام است

رئیس مرکز بزرگ اسلامی گلستان با بیان اینکه مختومقلی فراغی احیاگر وحدت بین اقوام است، گفت: در وضعیت فعلی شعرها و ویژگی‌های شخصیتی مختومقلی نیاز به بازشناختی دارد. با الهام از تفکرات این شاعر و عارف نامدار می‌توانیم برای همیشه به اتحاد و همبستگی برسیم و صفا و صمیمت را در بین مسلمانان شاهد باشیم.

مختومفلی فراغی شاعر اهل ترکمن

حجت‌الاسلام نورعلی دیلم، رئیس مرکز بزرگ اسلامی گلستان در گفت و گو با ایکنا از گلستان در خصوص دویست و نودمین سالگرد مختومقلی فراغی شاعر نامدار اهل ترکمن با اشاره به ابعاد مختلف تفکر و اندیشه ایشان گفت: در اشعار مختومقلی یک نگاه والایی که بیشتر الهام گرفته از مبانی دینی و قرآنی و روایی است دیده می‌شود که نشان می‌دهد که این شاعر نامدار از مردم هم عصر خود فراتر و جلوتر بوده تا جایی که بعضی از اشعار مختومقلی فراغی می‌تواند مبنای کار ما قرار بگیرد.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی گلستان با بیان‌اینکه در اشعار مختومقلی بحث اهل‌بیت(ع)، توجه به قرآن، داستان‌های قرآنی، بحث گذشت و مسائلی که در بین مردم است به وفور دیده می‌شود، افزود: در وضعیت فعلی شعرها و ویژگی‌های شخصیتی مختومقلی نیاز به بازشناختی دارد. با الهام از تفکرات این شاعر و عارف نامدار می‌توانیم برای همیشه به اتحاد و همبستگی برسیم و صفا و صمیمت را در بین مسلمانان شاهد باشیم.

حجت‌الاسلام دیلم بیان کرد: مردم ترکمن علاقه خاصی به اشعار این شاعر و عارف دارند و وی را از متدینین زمانه می‌دانند. مختومقلی ارادت خاصی نسبت به امام و اهل‌بیت(ع) داشتند و از شان و منزلت آنان به نیکی یاد می‌کنند. بدین ترتیب علاقه و دلبستگی نسبت به پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) در تعدادی از اشعار شاعر به خوبی نمایان می‌باشد.

وی در اشعار این شاعر نامدار بحث وطن دوستی و در کنارهم بودن، هویت اسلامی ایرانی و موضوع وحدت با محوریت اهل‌بیت موج میزند، تصریح کرد: ما امروز می‌توانیم این اشعار را جدا کنيم به لطف الهی بعضی از موسسات در ترکمن صحرا مشغول به فعالیت پیرامون تشریح اندیشه‌های مختومقلی فراغی هستند که می‌توانند کمک شایانی به ترویج اندیشه‌های مختومقلی فراغی کنند.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی گلستان ادامه داد: امروزه ذیل این اشعار و این نگاه شیعه و سنی همه اقوام و مذاهب در کشور با محوریت ترجیح دادن مسائل ملی بر مسائل قومی و ترجیح دادن اسلام بر مباحث مذهبی یک همگرایی خوبی بین همه مسلمین شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه مختومقلی در بین اقوام ترکمن به عنوان یک اسطوره عرفانی و وحدت مسلمین یاد می‌شود، گفت: با توجه به هجمه‌های دشمنان برای خدشه‌دار کردن هویت اسلامی ایرانی جوانان لذا اشعار این شاعر نامدار حفظ آن و گسترش آن ضرورت داشته و حتی می‌توان برای فراگیری آن در مراکز آموزشی استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha