مختوم‌قلی فراغی فردی تأثیرگذار در ایجاد همبستگی اسلامی بود
کد خبر: 4135546
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴

مختوم‌قلی فراغی فردی تأثیرگذار در ایجاد همبستگی اسلامی بود

معاون فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی گلستان، مختوم‌قلی فراغی را فردی تأثیرگذار در ایجاد همبستگی اسلامی دانست و گفت: مختوم‌قلی فراغی، بزرگ‌ترین شاعر زبان ترکمنی و یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های مردم ترکمن است که تلاش زیادی برای اتحاد ایلات و طوایف ترکمن داشت.

مختومقلی فراغی شاعر نامدار اهل سنت

علیرضا شابدین، معاون فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی گلستان در گفت‌وگو با ایکنا از گلستان در خصوص دویست و نودمین سالگرد مختوم‌قلی فراغی گفت: مختوم‌قلی از شاعران نامدار ترکمنی است که بیشتر شاعران در سده‌های اخیر برای سرودن اشعار خود به این شاعر بزرگ تأسی می‌کنند.

معاون فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی گلستان تصریح کرد: مختوم‌قلی با همه ظلم و ستمی که در دوره‌های مختلف به قوم ترکمن شد، برای حفظ وحدت اقوام به‌خصوص قوم ترکمن تلاش‌های بسیاری کرد.

شابدین با بیان اینکه مختوم‌قلی نه تنها باعث افتخار ترکمن‌ها بلکه باعث افتخار همه ملت ایران است، افزود: مختوم‌قلی فراغی، بزرگ‌ترین شاعر زبان ترکمنی و یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های مردم ترکمن است که تلاش زیادی برای اتحاد ایلات و طوایف ترکمن داشت.

وی، تلاش مختوم‌قلی برای وحدت قومیت‌ها را بسیار ارزشمند عنوان کرد و ادامه داد: این شاعر بزرگ نزدیک به سه قرن پیش درگذشته است ولی هر سال مراسم باشکوه‌تری برای او برگزار می‌شود که این امر، نشان‌دهنده جایگاه او در بین اقوام است.

معاون فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی گلستان گفت: باید سعی شود اشعار این شاعر نامدار ترجمه و مورد استفاده همگان قرار بگیرد و خوشبختانه این اقدام در استان توسط گروه مترجمان اهل‌سنت در حال است لذا از مضمون این اشعار می‌توان در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی و ایجاد همبستگی اجتماعی استفاده کرد.

شابدین گفت: اشعار مختوم‌قلی نه تنها به عنوان شاعر ترکمن بلکه به عنوان فردی تأثیرگذار در ایجاد وحدت اسلامی می‌توان استفاده کرد لذا مضمون این اشعار می‌تواند در بدنه آموزشی قرار گرفته و به عنوان الگو راهگشا برای جوانان باشد.

انتهای پیام
captcha