«روز سنه»؛ فرصت مناسبی برای معرفی پتانسیل‌های غنی فرهنگی شهر سنندج
کد خبر: 4136736
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹

«روز سنه»؛ فرصت مناسبی برای معرفی پتانسیل‌های غنی فرهنگی شهر سنندج

رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: ششم اردیبهشت به نام «روز سنه» فرصت مناسبی است تا در زمینه معرفی پتانسیل‌ها و ویژگی‌های غنی فرهنگی و هنری این کهن شهر ایران زمین اقدام کرد.

امین مرادی، رئیس حوزه هنری استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری کردستان، امین مرادی، رئیس حوزه هنری استان کردستان امروز، ششم اردیبهشت در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان با گرامیداشت 6 اردیبهشت «روز سنه» گفت: این روز که با پیگیری و تلاش شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج از سال 1397 در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده است فرصت مناسبی است تا در زمینه معرفی پتانسیل‌ها و ویژگی‌های غنی فرهنگی و هنری این کهن شهر ایران زمین اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه سنندج از دیرباز به عنوان مهد علم ودانش نقش بسزایی در اعتلای فرهنگ وهنر ایران عزیز را داشته است، افزود: بزرگان و دانشمندان بزرگی که در این شهر تاریخی زیست کرده و نشان و افتخاری بر افتخارات کردستان افزوده‌اند.

رئیس حوزه هنری استان کردستان بیان کرد: هریک از دانشمندان و بزرگان سنندجی نشانی از دیانت، دلاوری و پهلوانی، هنر و فرهنگ، صنعت و دانش را در کنار ویژگی‌های بی‌شمار دیگری که صدها مجلد را می‌توانند به خود اختصاص دهند، برعهده داشته‌اند.

وی در ادامه گفت: برهمین مبنا حوره هنری استان کردستان از سال‌ها پیش با توجه به این پتانسیل غنی در بخش فرهنگ و هنر اقدامات ارزنده‌ای را به انجام رسانده که حاصل آن در ثبت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی و معرفی ظرفیت‌های دیگر این شهر بسیار مؤثر واقع شد.

مرادی به یکی از ویژگی‌های سنندج در بخش هنر اشاره کرد و افزود: سنندج مهد دف و دف‌نوازی بوده که به نوعی با بی‌توجهی صرفا بین بخشی از هنرمندان آشنا به این موضوع شناخته شده بود که جشنواره «دف نوای رحمت» توانست آن را از مهجوریت درآورده و هم‌نوازی 1000 دف‌نواز سنندجی زمینه‌ای را فراهم کرد تا سنندج به عنوان پایتخت دف‌نوازی جهانی معرفی شود و دف و دف‌سازی به عنوان یک میراث معنوی به ثبت ملی برسد.

وی اظهار کرد: حضور بزرگان موسیقی ایران زمین همچون استاد بیژن کامکار، استادمحمد جلیل عندلیبی، استاد لوریس چکناواریان، دکتر نادر مشایخی، استاد فریدون شهبازیان، استاد هادی منتظری، استاد مسعود حبیبی، استاد اردشیر کامکار، استاد احمد خاک طینت،استاد کیوان ساکت، استاد عماد توحیدی، زنده یاد شکراله حیاتی در کنار هنرمندان مطرح سنندج همچون سید علاءالدین یاسینی، سید عطاء سلامیه، سید بهاءالدین حسینی، برادران غوثی، کژوان ضیاء الدینی، مهدی احمدی، فرزاد عندلیبی به عنوان داور در دور‌های ده گانه این جشنواره که آوازه بین المللی پیدا کرده است و هرساله با نوآوری و حضور گروه‌ها و دف‌نوازان نوجوان و جوان با ابتکار و خلاقیت در آن، کمک کرد سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی معرفی شود.

مرادی به حضور تاریخی شورای‌عالی خانه موسیقی و بزرگان موسیقی ایران زمین به کردستان هم اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ ایران اساتید بزرگ موسیقی استاد فرهاد فخرالدینی، حسن ریاحی، محمد سریر، هوشنگ کامکار، داریوش پیرنیاکان، محمد میرزمانی، حمید رضا اردلان، حمیدرضا نوربخش سه روز مهمان حوزه هنری کردستان بودند و از نزدیک با پتانسیل و استعدادهای غنی موسیقی این دیار آشنا شدند و مهر تأییدی بر هنر و فرهنگ پویا و با استعداد این دیار زدند.

وی افزود: در بخش تولید اثر نیز با بهره‌مندی از همین پتانسیل غنی گام‌های بسیار مهمی توسط حوزه هنری در زمینه معرفی شهر «سنه» برداشته شده است که از آن جمله می‌توان به تولید کتاب دوجلدی «دف و دف نوازی» اثر فرزاد عندلیبی، کتاب«پرواز» قطعاتی برای کمانچه اثر راشد بابا شهابی، کتاب «موسیقی در کردستان» تألیف محمد میرزایی از سری کتاب‌های دانشنامه فرهنگ ، هنر و تمدن کردستان، آلبوم های موسیقی مختلف همچون «ذکر دف»، «چل چرا»، «گول هه نار»، «مستوره» ، «جام گلگون»، «دریاب و دُریاب»، «کوسالان» اشاره کرد.

رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: امسال نیز در پاسداشت روز سنه، چهارشنبه، 6 اردیبهشت پردیس سینمایی بهمن سنندج به صورت نیم بها ارائه خدمات خواهند داشت و در همکاری با شهرداری سنندج گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج میزبان آثار عکاسان با محوریت سنه خواهد بود.

وی یادآور شد: آیین رونمایی از کتاب 100 پرتره هنرمندان کردستان که 40 پرتره به هنرمندان سنندجی اختصاص دارد با حضور نویسنده کتاب لقمان رحیمی از هنرمندان بوکانی روز شنبه، 9 اردیبهشت رونمایی و با حضور استاد دکتر قطب‌الدین صادقی، استاد دکتر فردین صادق ایوبی، استاد مرادسلیمی و هنرمند افشین فتاحی مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha