خلأ روانشناسی تربیتی در ترویج فرهنگ نماز
کد خبر: 4137153
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۸
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

خلأ روانشناسی تربیتی در ترویج فرهنگ نماز

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌رضوی با بیان اینکه یکی از خلأها در ترویج فرهنگ نماز، فقدان روانشناس تربیتی در جامعه به‌ویژه مدارس است، گفت: امروزه نیازمند استفاده از دانش روانشناسی علوم تربیتی در این حوزه هستیم چراکه وضع موجود با مطلوب هنوز فاصله دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امرالله سبحانی‌نیا، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضویحجت‌الاسلام والمسلمین امرالله سبحانی‌نیا، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان، یکی از خلأها در ترویج فرهنگ نماز را فقدان روانشناس تربیتی در جامعه به‌ویژه مدارس دانست و اظهار کرد: امروزه علم روانشناس و فارغ‌التحصیلان این رشته در جامعه فراوان و روزبه‌روز هم در حال افزایش است، همچنین دانش‌آموخته رشته علوم تربیتی هم در کشور کم نیست، اما اینکه تا چه اندازه از این متخصصان در عرصه ترویج فرهنگ نماز و نمازخوانی در جامعه و به‌ویژه برای جوانان استفاده می‌شود، جای تأمل دارد.

وی افزود: دانش روانشناسی می‌تواند به مبلغ در انتقال مفاهیم فرهنگی و دینی و شناخت دقیق مخاطب کمک و راه‌های تأثیرگذاری فعالیت‌های ترویجی را هموارتر کند، البته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته، اما برای نهادینه شدن این موضوع نیاز به زمان داریم.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی بیان کرد: همچنین باید اشاره کرد که در کنار فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی بسیاری که در کشور صورت می‌گیرد، عوامل خنثی‌کننده این فعالیت‌ها نیز وجود دارد که این عوامل به لحاظ فردی می‌تواند درونی و یا بیرونی و به لحاظ اجتماعی داخلی و یا خارجی باشد.

سبحانی‌نیا تصریح کرد: البته مسئله‌ای که در این راستا وجود دارد آن است که هم عوامل بیرونی و هم عوامل درونی، بسیار تأثیرگذار هستند. گاهی سؤال می‌شود که چگونه بدانیم این نارسایی ناشی از عوامل بیرونی و یا درونی است که پاسخ من این است توان و قدرتی که خداوند در جهت شناخت انسان نسبت به خود عطا فرموده، از همه چیز قوی‌تر است و ما اگر با خود صادق باشیم می‌توانیم این عوامل را شناسایی کنیم.

وی همچنین به اهمیت رابطه عاطفی بین مبلغ و مخاطب اشاره کرد و گفت: یکی از نکات مهم دیگر رابطه عاطفی مبلغ و مخاطب است که هر چه این رابطه، عاطفی و قوی‌تر باشد ماندگاری محتویات تبلیغی را در ذهن مخاطب افزایش می‌دهد. در این مسیر یکی از نکات مهم دیگر استفاده از ابزار هنر برای تبلیغ است که موجب جذابیت و ماندگاری پیام‌‎های تبلیغی می‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با بیان اینکه اگر وضعیت روحی و روانی انسان‌ها به‌خوبی درک نشود، مبلغ در موضوع تبلیغ دچار مشکل می‌شود، اظهارکرد: به‌عنوان نمونه با توجه به اینکه کودکان در سنین پایین قدرت انتزاع ندارند و یادگیری آنها از طریق چشم است، از این‌رو اگر مادران شناخت کافی از این موضوع که به رفتارشناسی افراد باز می‌گردد، نداشته باشند در ترویج فرهنگ نماز دچار مشکل می‌شوند و چنانچه مادری بداند که فرزندش از طریق نماز خواندن کار او را بهتر درک و تقلید می‌کند این موضوع قطعاً به مادر در امر تربیت فرزند کمک می‌کند.

وی گفت: لذا ما نیز در حوزه اقامه نماز مربیانی را در حوزه روانشناسی با گرایش دینی تربیتی، تربیت و از آنها بهره‌مند می‌شویم، البته برخی اساتید نیز دارای تحصیلات تکمیلی در حوزه روانشناسی کودکان و بزرگسالان هستند، اما همچنان نیازمند استفاده از دانش روانشناسی علوم تربیتی در این حوزه هستیم چراکه وضع موجود با مطلوب هنوز فاصله دارد.

انتهای پیام
captcha