شوراها به جایگاه واقعی خود دست نیافته‌اند
کد خبر: 4137272
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح شد

شوراها به جایگاه واقعی خود دست نیافته‌اند

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هدف از شكل‌گیری شوراها، نقش پررنگ مردم در اداره شئون و امور بوده است، گفت: گستردگی این امر و تعدد کارها باعث شده تا سپردن امور به مردم به‌طور کامل محقق نشود یا به مرور، محدودیت قانونی بر اختیارات شوراها اعمال شود.

محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز، ۹ اردیبهشت‌ماه به‌مناسبت سالروز تأسیس شوراهای اسلامی شهر و روستا در هنرسرای خورشید برگزار شد، با بیان اینکه امام(ره) در دستور تعیین شورا فرمانی صادر کرد که در اصل ۱۰۰ قانون اساسی نیز ذکر شده است، اظهار کرد: در ۲۰ سال اول انقلاب، شوراها به دلایل مختلف تشکیل نشد تا اینکه در سال ۷۷ اولین انتخابات شوراها برگزار و در 9 اردیبهشت‌ماه 1378، اولين دوره آن با ۲۰۰ هزار نفر برگزیده تشکیل شد.

وی افزود: مواردی که در متن قانون، فرمان امام(ره) و بیانات مقام معظم رهبری درباره شوراها بیان شده است، نشان می‌دهد که مسئولان نظام در پی تقویت حضور و نقش مردم در اداره امور شهر و روستای خود بوده‌اند و هدف از شكل‌گیری شوراها، نقش پررنگ مردم در اداره شئون و امور گوناگون بوده که مسئولیت قابل توجهی است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: گستردگی این امر از اعماق روستاها و حجم و تعدد کارها باعث شده تا سپردن امور به مردم به‌طور کامل محقق نشود یا به مرور، محدودیت قانونی بر اختیارات شوراها اعمال شود. برای نمونه، در ابتدا باید دستگاه‌های قانونی و سازمان‌ها به شوراها پاسخگو می‌بودند، اما به مرور محدود شد و امروز بعضاً این شوراست که باید پاسخگو باشد.

شوراها ظرفیت پذیرش مسئولیت بیشتری دارند

وی با اشاره به ظرفیت شوراها گفت: مسئولان و مردم باید فرهنگ کار شورایی را بپذیرند و طبق قانون و روال قانونی فعالیت کنند، چراکه ظرفیت شوراها با همین شرایط موجود هم امکان استفاده بیشتر دارد. همواره به کوچک و چابک کردن دولت اشاره می‌شود، اما عکس آن اتفاق می‌افتد و بخشی از این حرف‌ها در حد شعار مانده است؛ در این زمینه شوراها ظرفیت پذیرش مسئولیت بیشتر را دارند، اما اعمال قانون برای کل کشور قابل اجرا نیست، بلکه باید براساس تقسیم‌بندی درست طبق جمعیت و توان اجرایی قوانین برای افزایش اختیارات شوراها وضع شود، زیرا با توجه به حضور اعضای شورا در میان مردم و اهالی شهر و دسترسی به مسئولان، کار زودتر پیش می‌رود.

نورصالحی با بیان اینکه انتخاب شهردار، بررسی و شناخت مشکلات و نارسایی‌های حوزه انتخابیه و برنامه‌ریزی برای رفع آنها، تشویق مردم در خصوص گسترش مراکز فرهنگی و تفریحی و... جزو وظایف شوراهاست، اضافه کرد: آنچه مدنظر قانونگذار بوده، حوزه گسترده اختیارات شوراست؛ در ۲۴ سال گذشته و طی ۶ دوره، کارهای خوبی انجام شده و هر شورا با انتخاب شهردار سعی کرده تا برنامه‌های مدنظر خود را پیش ببرد. در یک سال گذشته، ۱۲ طرح و ۴۰۰ لايحه در شورا بررسی شده و اعضا در ماه حدود ۲۰۰ ساعت وقت صرف کرده‌اند که مجموعاً به ۵۰ هزار ساعت می‌رسد و تلاش شده مشکلات در حد توان شناسایی شود.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰، بودجه ۱۴ هزار میلیارد تومانی و در سال ۱۴۰۲،‌ ۲۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه برای شهر مصوب شده است که رشد ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد در خصوص بودجه، بیش از ۶۰ درصد امکان رشد وجود ندارد، اما تورم به‌گونه‌ای‌ست که با وجود رشد بودجه ممکن است به اندازه سال‌های گذشته امکان کار و فعالیت نباشد‌. وابستگی شهرداری به درآمد ساختمانی هر روز کمتر شده و ۲۶ درصد درآمد ساختمانی و ۷۴ درصد غیرساختمانی است؛ حذف عوارض هتل‌سازی، رشد ۸ برابری بودجه گردشگری، پیگیری مراودات سیاسی از جمله تفاهم‌نامه با سن‌پطرزبورگ در زمینه رشد مراودات خواهرخواندگی، تشکیل کمیسیون آب و مناطق محروم و تأسیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود برای فعالیت در خصوص جریان دائمی زاینده‌رود، از جمله برنامه‌های شهرداری بوده است.

انتقال صنایع آلاینده به مرور انجام می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: ۳۱ شهرک صنعتی و ۹۰۰ کارخانه در اطراف اصفهان وجود دارند که هیچ یک فاصله ۵۰ متر را رعایت نکرده‌اند و آلاینده‌های غلیظ وارد هوا می‌کنند. ایده ما این بود که طبق قانون، انتقال آلاینده به مرور انجام و زمین این مجموعه‌ها به قطب استقرار صنایع دانش‌بنیان تبدیل شود که با توجه به انجام کارهای مبتنی بر فناوری پیچیده در اصفهان، ارزش افزوده بسیاری برای شهر و کشور خواهد داشت.

وی با‌ تأکید بر اینکه پیگیر موضوع شهر و شهرداری هوشمند هستیم، بیان کرد: ۹۰ محله کمتر برخوردار شناسایی شده‌اند که برای ۳۰ محله در سال 1401 ردیف بودجه تعیین شد و امسال ۱۵ ردیف بودجه برای این محلات اضافه شده است. همچنین ردیف کمک به مراکز فرهنگی بیشتر شده و تعداد دستگاه‌های اتوبوس که به علت کرونا به ۶۰۰ دستگاه کاهش پیدا کرده بود و پاسخگو نبود، افزایش یافته که در سال جاری به ۱۲۰۰ دستگاه خواهد رسید. بودجه قطار شهری در سال ۱۴۰۲، دوبرابر و سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای قطار شهری، از زینبیه به میدان امام علی(ع) مصوب شد تا به میدان امام حسین(ع) برسد.

نورصالحی رویکرد و موضوعات مهم فعالیت شورای شهر را شهر هوشمند، توجه به مناطق کمتر برخوردار، وابستگی کمتر به درآمد ساختمانی و توجه به درآمد پایدار، پرداختن به هویت تاریخی و معنوی شهر و... دانست و گفت: قرار شد نسبت بودجه جاری به عمرانی به نسبت ۳۰ به ۷۰ بماند که امسال هم رعایت شده و ۲۱ درصد بودجه سال جاری مربوط به قطار شهری، ۱۲ درصد مربوط به شبکه معابر، ۸ درصد مربوط به حقوق و دستمزد و ۶ درصد مربوط به اتوبوسرانی بوده است‌. اصفهان ظرفیت خوبی برای رشد، پیشرفت و توسعه دارد و به همین نسبت نیز از بخش دولتی انتظار حمایت و پشتیبانی بیشتری از مدیریت شهری خواهد داشت.

بخش‌های تاریخی کارخانه ریسباف در حال تخریب است

وی بیان کرد: کارخانه ریسباف که ۱۹ سال پیش ثبت میراث فرهنگی شده است، با توافق وزارت راه و شهرسازی با میراث فرهنگی برای تبدیل شدن به موزه نساجی تعیین تکلیف شد که تا ابتدای امسال راکد مانده بود. از ابتدای تشکیل دوره کنونی شورا پیگیر این موضوع بوده‌ایم، اما همکاری بخش دولتی بسیار کم است، روال طولانی و پیچیده مالکیت دولتی طی شده، اما هنوز  موفق نشده‌ایم و بخش‌های تاریخی کارخانه در حال تخریب است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص تبدیل مجموعه جهان‌نما به هتل نیز گفت: جهان‌نما در زمان طراحی چهار فاز داشت که فاز یک و دو از ابتدا هتل و فاز سه و چهار، اداری و تجاری بود که دو مورد اخیر از ابتدا تکمیل شده و در اختیار قرار گرفته، اما فاز یک و دو یک بار به مجموعه‌ای تحویل داده شد، مجدداً به شهرداری بازگشت و اسفندماه سال گذشته قرارداد تبدیل آنها به هتل منعقد شد. معتقدیم هر جای دیگری که امکان هتل‌سازی باشد، با توجه به نیاز اصفهان به زیرساخت گردشگری باید انجام شود.

وی افزود: ۱۱۰۰ مسجد در شهر وجود دارد که شهرداری حدود ۱۸ میلیارد تومان و تا سقف ۶۰ میلیون تومان به مساجد متقاضی با رویکرد نظافت، بهبود فضای بهداشتی و نمای بیرونی مسجد کمک کرده است. همچنین به ۲۸۰۰ مرکز فرهنگی به میزان ۲۱ میلیارد تومان کمک شده که اسامی همه مساجد و مجموعه‌ها، همه ارقام و تاریخ‌های پرداخت‌ در سامانه شفافیت شهرداری قابل رؤیت است. ارقام و سقف کمک‌ها در سال ۱۴۰۲ تغییر نکرده و کل فرآیند درخواست کمک‌هزینه به‌صورت غیرحضوری و از طریق سامانه انجام می‌شود.

نورصالحی در خصوص تمدید نشدن قرارداد ۳۰ نفر از کارمندان شهرداری در اسفندماه ۱۴۰۱ و بیکار شدن این افراد گفت: این موضوع نه به‌دلیل مسائل حزبی و جناحی، بلکه به‌دلیل دستورالعمل‌های سازمانی و مغایرت مدارک تحصیلی این افراد با پست‌های سازمانی انجام شده است. با این وجود، اگر غیر از این اتفاق افتاده باشد، به بررسی خاص نیاز خواهد داشت.

پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha