اجرای برنامه‌های قرآنی با محور حاشیه شهر مشهد
کد خبر: 4137581
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷

اجرای برنامه‌های قرآنی با محور حاشیه شهر مشهد

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه در اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی توجه به مناطق پیرامونی مورد تأکید بوده است، گفت: برگزاری محافل انس با قرآن کریم و برپایی نمایشگاه‌های قرآنی مناطق 13 گانه از جمله اقدامات در حاشیه شهر بوده است.

یوسف اسماعیل‌زاده، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یوسف اسماعیل‌زاده، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، امروز 10 اردیبهشت، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در راستای سیاست‌های کلی شورای اسلامی شهر مشهد و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری با همکاری حوزه‌های مختلف اهدافی در بخش فرهنگی و هنری ترسیم شده است.

وی ادامه داد: این اهداف شامل توجه به حوزه خانواده‌محوری، حوزه مناطق پیرامونی، مردمی‌سازی مسائل فرهنگی، نشاط شهری، توجه به حوزه بانوان و اقشار خاص، فضاآرایی شهری و فضاسازی و اخلاق اجتماعی، بزرگداشت مناسبت‌های ملی و مذهبی و توجه به فرهنگ ایثار و شهادت و حوزه کتاب و کتابخوانی می‌شود.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد افزود: در حوزه خانواده‌محوری باشگاه‌های مخاطب‌محور ایجاد شد و ماموریت آن، این بود که برای اقشار مختلف خانواده از زوج‌های جوان که سال اول ازدواج آنان است تا افراد مسن برنامه‌هایی تدوین شود.

اسماعیل‌زاده بیان کرد: این باشگاه‌ها شامل «کهکشان کودکی» ویژه‌ کودکان دو تا ۶ سال، باشگاه «جام» ویژه کودکان هفت تا ۹ سال، باشگاه «ملکه» ویژه دختران ۹ تا ۱۲ سال، باشگاه «سراج» ویژه پسران ۹ تا ۱۲ سال، باشگاه «مانا» ویژه نوجوانان 12 تا 15 سال و باشگاه «رایانو» ویژه نوجوانان 15 تا 18 سال بخشی از باشگاه‌هایی است که در حوزه معاونت فرهنگی و هنری فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از موارد ارائه خدمت به مناطق پیرامونی است، اظهار کرد: در این راستا ویژه‌برنامه‌هایی برای مناطق حاشیه شهر تدارک دیده شده است که برگزاری رویداد بین‌المللی «ماه امت»، اتوبوس بازی، برپایی خیابان‌های مهدوی با تاکید بر حوزه پیرامونی است.

اسماعیل‌زاده اضافه کرد: برگزاری محافل انس با قرآن کریم با حضور قاری مصری احمد شحات احمد و برپایی نمایشگاه‌های قرآنی مناطق از دیگر برنامه‌های ویژه در زمینه محله‌محوری بود که هم سال گذشته و هم امسال اتفاق افتاد، همچنین پروژه بهبود و تجهیز مساجد در بخش عمرانی نیز در دست اقدام است که بیشترین آن نیز در منطقه ۴ و ٧ خواهد بود.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: در بخش مشارکت با تشکل‌ها، هیئات و مساجد نیز اقداماتی صورت گرفته و در دو برنامه مناسبتی «شمس» و «حسینیه‌ای به وسعت شهر»، جلب مشارکت بیش از ۲۵۰۰ تشکل را داشتیم.

وی بیان کرد: در نمایشگاه «شمس» 1264 تشکل و در «حسینیه‌ای به وسعت شهر» 1350 تشکل شرکت کردند، علاوه بر این نیز ما مشارکت مردم را در مناسبات ملی و مذهبی به کار گرفتیم از جمله برنامه جاماندگان اربعین در سال گذشته اجرا شد، ضمن اینکه شاهد 20 رویداد شهری با مشارکت مردم بودیم.

وی ادامه داد: در بحث سیاست نشاط شهروندی در کلیه مناسبت‌های ملی و مذهبی درجه یک، نورافشانی در 150 نقطه شهر اجرا و بیش از 5000 پاتوق سرود ملی و مذهبی برپا شد. همچنین برگزاری رویداد بهار مهدویت با محوریت مناطق 13گانه، جشن روزه اولی‌ها و اجرای سرود سلام فرمانده از دیگر اقدامات انجام شده در این معاونت است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: در این حوزه توجه ویژه‌ای به بانوان شد و بیش از 1000 دوره آموزشی برگزار می‌شود که بیش از 85 درصد خانم‌ها در این دوره‌ها شرکت دارند، همچنین در حوزه کتابخوانی به 3000 خانواده کتاب هدیه داده شده است.

اسماعیل‌زاده بیان کرد: از دیگر اقدامات می‌توان به برگزاری جشن «ایراندخت» در ورزشگاه امام رضا(ع)، چاپ ششم کتاب «دختران شهید می‌شوند»، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای بانوان موفق و اجتماع بانوان مشهدی در روز ولادت حضرت معصومه(ع) بود.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد افزود: در حوزه فضاآرایی نیز مدیریت مراکز فرهنگی به مناطق واگذار شد و فضاآرایی شهری که قبلا توسط معاونت اجرا می‌شد، هم‌اکنون توسط مناطق در حال انجام است و در سال 1401 هیچ اقدام ستادی در فضاآرایی شهری انجام نشد و کاملا به صورت منطقه‌ای صورت گرفت.

وی اضافه کرد: ١٣٠٠ رویداد فرهنگی در مناطق 13گانه با موضوعات ایثار و شهادت، هویت ملی، فرهنگ رضوی، هویت شهر مشهد و ... برگزار شد که از جمله آن می‌توان به پویش مشهد مهربان برای آزادسازی زندانیان اشاره کرد.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: همچنین در موضوع اخلاق اجتماعی نیاز به یک فضای سیاستی داشتیم و بر اساس مشورت با متخصصان این حوزه حدیث مکارم اخلاق از امام صادق(ع) را انتخاب و قرار شد به عنوان یک سند زیردستی با همکاری بنیاد پژوهش‌های آستان قدس، یک سند برنامه‌ای در این زمینه ارائه دهیم.

وی گفت: ایجاد فاز ششم خط عابر خط زندگی با سیاست‌های حمل و نقل شهری و چاپ نشریه شهرآرا مترو با تیراژ 250 هزار نسخه و توسعه کیفی و کمی آن نیز در دستور کار قرار دارد.

اسماعیل‌زاده ادامه داد: تدوین 270 بسته رسانه‌ای و محتوای آموزشی و آموزش 1700 نفر از داوطلبان آتش‌نشانی، آموزش ترافیک به 6000 کودک، آموزش به 8000 راننده اتوبوس و راننده تاکسی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این خصوص است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد اضافه کرد: در بخش منظر شهری نیز در سال 1401 به یادمان‌های دائم و موقت توجه شد.

وی تصریح کرد: 13 هزار متر دیوارنگاری در شهر انجام شده که این اقدامات در ایام استقبال از بهار به صورت ویژه انجام شده است. همچنین در بخش اکران شهری هم در سال گذشته 306 هزار متر مربع چاپ بنر و فضاآرایی شهری مناسبتی انجام و تصاویر شهدای اقشار مختلف نصب شد.

اسماعیل‌زاده گفت: یکی از اقدامات متفاوت در فضای شهر مشهد در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، برگزاری جشنواره فراخوان روشنایی شهر است که هر دوره تعدادی از تصاویر شهدا منتخب اکران و نقاشی دیواری می‌شوند.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: راه‌اندازی کاروان راهیان‌نور خانوادگی، برگزاری مراسم تشییع مدافعان امنیت و برپایی نمایشگاه دفاع مقدس از دیگر برنامه‌ها در راستای این مهم بود، همچنین یکی از اقدامات متمایز ما برگزاری برنامه «شوق پرواز» در راستای آشنایی نوجوانان با دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در پایگاه چهارم شکاری بود.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: در حوزه کتاب و کتابخوانی 8000 کتاب به نوجوانان امانت داده شد و در بخش آموزش شهروندی 41 هزار نفر در دوره‌های ما در سال 1401 در فرهنگسراها شرکت کردند.

اسماعیل‌زاده با اشاره به اینکه تلاش ما پاسخگویی به همه علایق و سلایق است، گفت: تلاش ما این است که در جهانشهر برکت و کرامت تلاش کنیم به سمتی برویم که علاوه بر اینکه نشاط مؤمنانه را در شهر تسری می‌دهیم، به موضوعات اخلاق شهروندی و... نیز توجه داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha