مبلغان در تبلیغ فرهنگ نماز مهارت کافی کسب کنند
کد خبر: 4137626
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲
حجت‌الاسلام بهشتی:

مبلغان در تبلیغ فرهنگ نماز مهارت کافی کسب کنند

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی ستاد اقامه نماز با بیان اینکه روش‌های دعوت به نماز باید به درستی و با بهترین شیوه عملیاتی شود، گفت: مبلغان در تبلیغ فرهنگ نماز مهارت کافی داشته باشند.

نشست حجت الاسلام بهشتی با اساتید دانشگاه فرهنگیان

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی ستاد اقامه نماز کشور، عصر روز گذشته، 10 اردیبهشت در نشست با اساتید دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اراک، با اشاره به اینکه شریعت برای شادابی و سرزنده نگاه داشتن خود از ابزاری همچون کتاب قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) استفاده کرده است، افزود: جوامع اسلامی در صفوف نمازهای جماعت گردهم جمع می‌شوند تا آیات الهی، پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) را به یکدیگر یادآور شوند.

وی با بیان اینکه بیشترین احادیث بیان شده از معصومین(ع) به نماز اختصاص دارد، ادامه داد: در کتاب «وسائل‌الشیعه» و «مستدرکات» بالغ بر 60 هزار حدیث در قالب 50 موضوع بیان شده است که از این تعداد 20 هزار حدیث مربوط به نماز است. در شریعت اسلام با این تعداد حدیث نداریم که به اسرار، آثار، روش‌ها پیامدهای ترک و سایر ابعاد این موضوع پرداخته باشد.

نماز مربی پرورشی است

بهشتی ادامه داد: شارع دین و مکتب فریضه‌ای همچون نماز را به گونه‌ای طراحی کرده است که با سایر موضوعات همچون زکات، جهاد، خمس و ... متفاوت است. ساز‌و‌کار شکل‌گیری تربیت نبوی اقامه نماز است. برای تربیت باید تمرین و تثبیت صورت گیرد. اقدامات مقطعی و سالیانه اثرگذاری مطلوب ندارد. امام راحل در کتاب «آثار نماز» فرمودند: «نماز مربی پرورشی است» و در جایی دیگر فرمودند: «نماز معجونی است الهی که سعادت فرد در جامعه را در دنیا و آخرت تضمین می‌کند».  

وی با اشاره به اینکه در بین نمازها، نماز ظهر از اهمیت بیشتری برخوردار است، به تشریح این مهم پرداخت و افزود: تحقیقات نشان داده است که میزان بزهکاری در دانش‌آموزان و دانشجویانی که در نماز ظهر مدرسه و دانشگاه شرکت می‌کنند بسیار کمتر از افرادی است که در نماز شرکت نمی‌کنند.

بهشتی ضرورت تقویت نماز بین دانش‌آموزان را متذکر شد و افزود: 30 سال قبل با تشکیل ستاد اقامه نماز و تحقیقات لازم در این زمینه بیش از 13 دلیل برای بی‌توجهی یا کم‌توجهی دانش‌آموزان و دانشجویان به نماز بیان شد که این مجموعه برای هریک از این دلایل طرح و برنامه‌ای مجزا در نظر گرفت و یکی از این اقدامات فضاسازی مناسب و آموزش صحیح آموزه‌های دینی بود.

معاون فرهنگی ستاد اقامه نماز با اشاره به آخرین پیام نبی‌ مکرم اسلام(ص) در خصوص نماز، افزود: ایشان فرمودند: «به خدا شفاعت من به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی‌رسد» که این پیام حضرت نشان از اهمیت اقامه نماز دارد. مشکل امروز جامعه ما بیشتر از عدم اقامه نماز، سبک شمردن نماز است؛ چراکه با مفاهیم این فریضه الهی آشنا نیستند؛ از این رو دانش‌آموزان و دانشجویان باید نسبت به مفهوم نماز معرفت پیدا کنند.

عدم فضای مناسب برای نمازخانه مدارس

بهشتی با تأکید براینکه عدم فضای مناسب برای نمازخانه در مدارس و دانشگاه و تجهیز آن یکی از مشکلات برخی از مدارس و دانشگاه‌هاست، ادامه داد: در صورت کمبود فضا در مدرسه و دانشگاه، نمازخانه اولین فضایی است که گرفته شده و به مکانی دیگر تبدیل می‌شود. آموزش، پژوهش و فضا از جمله مواردی است که باید به آن اهمیت ویژه داد.

وی با تأکید بر اینکه برای نمازخوان کردن نوجوانان و جوانان باید روش‌های دعوت به نماز به درستی و با بهترین شیوه عملیاتی شود، ادامه داد: حضرت امام(ره) در کتاب «پرواز در ملکوت» بیان فرمودند: «بهترین شیوه‌های دعوت به نماز پرورش ریشه‌های فطری نمازست»؛ از این رو برای رسیدن به ریشه‌های فطری تحقیقاتی صورت گرفت که در این محور سه مؤلفه تعلیم، تربیت و تبلیغ مورد اهمیت واقع شد.

بهشتی با استناد به نظر استاد شهید مطهری در رابطه با تبلیغ نماز، عناوینی همچون محتوا، حامل، ابزار و روش‌ها را متذکر شد و گفت: برای تبلیغ دین ازجمله نماز در ارائه روش‌ها با فقر مواجهیم. به‌طور مثال روش‌های دعوت به نماز را ویژه تمام دانش‌آموزان بیان می‌کنیم، در صورتیکه از نظر جنسیتی و مقاطع تحصیلی باید تفکیک قائل شد. پژوهشگری برای دعوت به نماز، دانش‌آموزان را به 16 گروه تقسیم کرده است که برای آنان باید طرح و برنامه ارائه داد.

وی در پایان با تأکید براینکه در محتوای اسلام مشکل نداریم و مشکل ما نبود دانش، مهارت و انگیزه کافی بین مربیان و معلمان برای بیان فرائض است، ضرورت استفاده از ابزارهای مطلوب و مناسب برای تبلیغ نماز را مورد توجه قرار داد و گفت: در 30 سال گذشته 500 کتاب با محوریت نماز منتشر شده است که شاید فقط 3 کتاب در مورد شیوه‌‌ها باشد که این کمبود به واسطه اساتید دانشگاه، دانشجویان و مربیان حاذق در مدارس باید برطرف شود.

انتهای پیام
captcha