چگونه مساجد را قطب فرهنگی شهر نگه داریم
کد خبر: 4139613
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی پاسخ داد

چگونه مساجد را قطب فرهنگی شهر نگه داریم

حجت‌الاسلام حسین کمیلی گفت: عدم توجه به برخی امور باعث شده تا مساجد در میان آسمان‌خراش‌های فیزیکی شهر و همچنین دغدغه‌های روزانه ما گم شود که باید این امر اصلاح شود تا بتوانیم مسجد را به‌عنوان رکن فرهنگی شهر معرفی کنیم.

حجت الاسلام حسین کمیلی، مدیر ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام حسین کمیلی، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص توجه به مساجد به‌عنوان رکن فرهنگ‌سازی اظهار کرد: در حوزه مساجد شاید آن‌چنان که باید کار نکرده‌ایم و این عدم توجه باعث عدم جذب قشر نوجوان  و جوان به این اماکن مقدس شده است.

وی با اشاره به اینکه این امر به دو بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مربوط می‌شود، افزود: در بعد نرم‌افزاری شاید کارگزاران مساجد آن‌چنان که باید نتوانسته‌اند قشر نوجوان و جوان را به سمت این مکان‌ها جذب کنند که باید روی این فرهنگ کار کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تشکیل مرکزی برای گفت‌وگو و گشودن راه‌های جذب به سمت دین و نماز باید در مساجد دیده شود، تصریح کرد: شبکه‌سازی و برنامه‌های فرهنگی قوی برای جذب دانش‌آموزان و یا قشر نوجوان و جوان نداریم و این ضعف ماست. برنامه‌های متولیان مساجد به‌صورت جامع و کامل نیست و همین امر باعث شده در جذب موفق نباشیم، چراکه در بدو بلوغ گرایش به معنویت بالاست، اما آیا کاری کرده‌ایم این گرایش در سال‌های دیگر عمر آدمی کمرنگ نشود.

کمیلی با بیان اینکه شیوه‌های جذب نسل جدید در اماکن فرهنگی و مذهبی باید تغییر کند، ادامه داد: در بعد سخت‌افزاری نیز اکنون بیش از 70 روستای خراسان‌جنوبی فاقد مسجد هستند و این نبود مسجد به ازای خانه‌هایی است که در یک منطقه ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه مجمع خیران مسجدساز کمک می‌کنند تا در این مناطق به توسعه مساجد کمک کنیم، اظهار کرد: اولویت خیران مسجد‌ساز کمک به مساجد روستایی از قبیل توسعه تجهیزات و تعمیرات این اماکن مقدس است که با نیازسنجی صورت می‌گیرد. افراد می‌توانند درخواست توسعه مسجد خود را مطرح کنند تا در مجمع بیان شود. مجمع خیران مسجدساز در حوزه تکمیل مساجدی که از پیشرفت 60 تا 70 درصدی برخوردارند وارد شده و به این حوزه کمک می‌کنند. 

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه همه ارگان‌ها باید نسبت به مسجد مسئولیت‌پذیر باشند، تصریح کرد: باید از ایده‌های افراد به‌ویژه بانوان در مساجد برای ارائه هنرهای تجسمی و زیباسازی ظاهری مساجد بهره برد.

کمیلی با بیان اینکه باید قلب مسجد که امام جماعت است را حفظ کنیم، افزود: عدم احیا و به‌روزرسانی ائمه مساجد عدم احیای مساجد را در پی دارد؛ بخشی از ضعف مربوط به ساختار مساجد است که باید ترمیم و اصلاح شود و امام‌محور شود. باید به همه این موارد توجه کنیم تا مساجد وسط آسمان‌خراش‌های فیزیکی شهر و همچنین دغدغه‌های روزانه گم نشود؛ اگر این موارد را درنظر گرفتیم آن موقع خواهیم توانست مسجد را به‌عنوان رکن فرهنگی شهر معرفی کنیم؛ این معرفی نباید در میان روزهای پردغدغه ما گم شود.

انتهای پیام
captcha