همایش «آشتی با طبیعت» در دانشگاه کردستان برگزار شد
کد خبر: 4139702
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸

همایش «آشتی با طبیعت» در دانشگاه کردستان برگزار شد

همایش «آشتی با طبیعت» با حضور جمعی از مسئولان استانی، دانشجویان و دوستداران محیط زیست امروز، 19 اردیبهشت در دانشگاه کردستان برگزار شد.

همایش «آشتی با طبیعت» در دانشگاه کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، شهرام کبودوندپور، معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری اطلاعات دانشگاه کردستان در همایش «آشتی با طبیعت» که امروز، 19 اردیبهشت در دانشگاه کردستان برگزار شد، به تأثیر محیط بر همه ابعاد زندگی انسان پرداخت و گفت: محیط زیست یک مسئله چند بُعدی است و بر همه جنبه‌های زندگی انسان از جمله فرهنگ، آداب و رسوم و ... تأثیر مستقیم دارد.

وی افزود: از جمله چالش‌های عمده‌ای که امروزه محیط زیست ما با آن روبرو است، جنگل زدایی، استفاده بی رویه از آب، خشک شدن دریاچه و تالاب‌ها، آتش سوزی، آلودگی هوا، تغییراقلیم، فرسایش خاک، فرونشست زمین، مهاجرت از روستا به شهر و ... است که بی شک فعالیت‌های انسانی سهم عمده‌ای در ایجاد آنها داشته است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری اطلاعات دانشگاه کردستان نخستین گام در کاهش این چالش‌ها را آموزش همگانی دانست و خواستار آموزش مسئولانه و با برنامه همه اقشار مردم در این راستا شد.

اقبال حمیدی، مدیرکل محیط زیست کردستان بر ضرورت رعایت الزامات محیط زیستی تأکید و اظهار کرد: در نتیجه رعایت نکردن این الزامات، جوامع انسانی تحت تاثیر قرار گرفته و چالش‌هایی را در پی داشته است.

وی تأکید کرد: به منظور رفع این چالش‌ها و استفاده از دانش بومی محلی، از پایان نامه‌ها و پروژه‌های دانشجویان حمایت می‌کنیم.

هانیه غفاری، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان به نقش مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیست پرداخت و اظهار کرد: افزایش نقش مشارکت مردمی یکی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد است و همواره بر اهمیت آن تأکید می‌شود.

وی افزود: محیط زیست متعلق به همه انسان‌ها و سایر موجودات زنده است بنابراین بر همه اقشار ضروری است تا در راستای حفظ آن احساس مسئولیت کرده و مشارکت خود را بیش از پیش افزایش دهند.

امیر رشیدی، مدیر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه کردستان با اشاره به سیاست‌های نامعقولی که موجب نابودی محیط زیست شده است، اظهار کرد: استفاده بی رویه و نامناسب از منابع زیست محیطی موجب آسیب‌های زیادی از جمله مصرف آب‌های استراتژیک کشور و نابودی آنها شده است.

وی افزود: کشور ما دهمین کشور تولیدکننده فولاد در دنیاست اما متأسفانه جانمایی نامناسب و قرارگیری آن در دشت‌های ممنوعه موجب ایجاد چالش‌های زیست محیطی شده است.

رشیدی با اشاره به تشکیل کمیته محیط زیست و منابع طبیعی در دانشگاه کردستان، یادآور شد: از همه کسانی که خود را دلسوز این حوزه می‌دانند خواستاریم حداکثر همکاری را با این کمیته داشته باشند تا بتوانیم محیط زیست را برای آینده نسل نو حفظ کنیم.

انتهای پیام
captcha