معتادان متجاهر؛ عامل اصلی حریق قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز
کد خبر: 4140646
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز خبر داد:

معتادان متجاهر؛ عامل اصلی حریق قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز

علی محمدابراهیمی در تشریح آتش‌سوزی قبرستان تاریخی دارالسلام گفت: به دلیل وجود پوشش گیاهی خاروخاشاک و علف‌های هرز در این قبرستان تاریخی، امروز صبح توسط معتادان متجاهر آتش‌سوزی رخ داده است.

قبرستان تاریخی دارالسلام شیرازعلی محمدابراهیمی، رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز، امروز، 23 اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگو با ایکنا از فارس در تشریح جزئیات آتش‌سوزی قبرستان تاریخی دارالسلام گفت: به‌دلیل وجود پوشش گیاهی خارو‌خاشاک و علف‌های هرز در این قبرستان تاریخی، امروز صبح توسط معتادان متجاهر آتش‌سوزی رخ داده است.

وی با بیان اینکه از قبل کوتاه کردن علف‌های هرز توسط پرسنل فضای سبز شهرداری انجام شده است، اظهار کرد: متأسفانه حضور معتادان در این آرامستان تاریخی موجب درگیری متعدد با نیروهای حراستی و حتی سرقت قبور شده که هم‌اکنون نیز شاهد حریق هستیم.

ابراهیمی تصریح کرد: بررسی تخصصی قبور توسط کارشناسان در حال انجام است، اما تاکنون به دلیل حجم کم حریق، آسیبی به قبور تاریخی وارد نشده است.

رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر متولی اصلی این آرامستان تاریخی چه نهادی است؟ گفت: آرامستان تاریخی دارالسلام دارای چند متولی نظیر اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی و شهرداری شیراز است که متأسفانه سهم مشارکت و همکاری بقیه ارگان‌ها در حد صورتجلسه مانده است، لذا نیازمند یک عزم جدی استانی برای سازمان‌دهی این مکان ارزشمند و مهم هستیم.

وی ادامه داد: سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز در برنامه سال جاری خود سازماندهی قبرستان دارالسلام را در اولویت خود قرار داده که هم‌اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار است.

اعزام 4 ایستگاه آتش‌نشانی برای اطفای حریق

هادی عیدی‌پور، رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز نیز به تشریح جزئیات عملیات اطفای حریق قبرستان تاریخی دارالسلام پرداخت و گفت: حریق ساعت 8:32 امروز رخ داد و آتش‌نشان‌ها از ایستگاه‌های ۱۹، ۱۱ ،۳ و ۱۸ به محل حادثه اعزام شدند.

وی با اشاره به اعزام چهار ایستگاه آتش‌نشانی برای اطفای ۱۰ هزار مترمربع از مساحت این آرامستان بیان کرد: در این عملیات ۱۵ نفر نیروی آتش‌نشان با تلاش چند ساعته موفق به اطفای حریق شدند.

یادآور می‌شود، قبرستان دارالسلام شیراز یکی از قدیمی‌ترین آرامستان‌های ایران و از جاذبه‌های گردشگری به‌شمار می‌رود و بسیاری از محققان بر این باورند که این قبرستان قبل از اسلام نیز وجود داشته ‌است؛ آستان مقدس امامزاده بی بی خدیجه(س) از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی(ع)، قبور بزرگان و مشایخ علمی، عرفانی، ادبی و مذهبی مختلفی در آن وجود دارد که مقبره‌های قدیمی با خط‌های ممتاز کنده‌کاری شده و تصاویری از قیچی، شانه، آینه و ابزار شغل‌ها در مزار خفتگان بر این سنگ‌ها حک شده‌ است.

انتهای پیام
captcha