تخریب‌چی‌ها، پیش‌قراولان فتح و پیروزی بودند
کد خبر: 4141606
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
خاطراتی از عملیات بیت‌المقدس

تخریب‌چی‌ها، پیش‌قراولان فتح و پیروزی بودند

راوی و رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه تخریب‌چی‌ها در اوج غربت، مقری بیرون از گردان داشتند، گفت: غریبانی که پیش‌قراولان فتح و پیروزی بودند، معبر زده و راه باز می‌کردند تا نیروها روانه شده و پیروزی سپاه اسلام را رقم بزنند. در تاریکی شب از دل خاک، مین‌ها را پیدا می‌کردند تا نیروها در امن و امان تا مواضع دشمن پیشروی کنند.

تخریب‌چی‌

به گزارش ایکنا از قزوین، پنجاه‌و‌یکمین مراسم خاطره‌گویی و گرامیداشت شهدا با عنوان «با این ستاره‌ها» به یاد شهید ورزشکار جاویدالاثر «حسین ظاهری» و یادبود شهدای عملیات بیت‌المقدس، ۲۷ اردیبهشت‌ماه در فرهنگسرای بانو حضرت زهرا(س) در قزوین برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدعلی حضرتی‌، رزمنده دفاع مقدس ضمن بیان خاطره‌ای از شهید ظاهری گفت: ماجرا به قبل از عملیات فتح‌المبین باز‌می‌گردد که بنا بود یگانی رزمی از ورزشکاران قزوین به مناطق عملیاتی جنوب اعزام شوند؛ ترکیبی از ورزشکاران رشته‌های کاراته، بسکتبال، دو میدانی، شنا و دوچرخه سواری به فرماندهی شهید «سیدناصر سیاهپوش» که یکی از آن‌ها پهلوان «حسین ظاهری» از رشته دوچرخه‌سواری بود.

وی ادامه داد: این یگان رزمی به لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله(ص) پیوست. تشکیل یگان مستلزم تربیت نیروی متخصص مورد نیاز جنگ بود. بنابراین رزمنده‌های رشته‌های فنی و مهندسی برای دیده‌بانی، عده‌ای برای تخریب و برخی دیگر برای اطلاعات عملیات آموزش دیدند. حسین ظاهری داوطلب عضویت در گروه تخریب شد. تخریب‌چی، سازنده‌ پیروزی بود؛ پاکسازی مسیر، باز کردن معبر و تمامی مقدمات لازم برای عملیات سایر نیروها و پیشروی در مواضع دشمن توسط بچه‌های اطلاعات عملیات و تخریب انجام می‌شد.

این رزمنده دفاع مقدس بیان کرد: گروهان شهید بهشتی با فرماندهی «سیدناصر سیاهپوش» در قالب گردان بلال در عملیات فتح‌المبین شرکت کردند، عملیات موفقیت‌آمیزی که غنائم بسیاری برای سپاه اسلام به ارمغان آورد. بخشی از غنائم به دوکوهه منتقل شد و همه افراد گردان به مرخصی رفتند. تنها کسی که بعد از اتمام عملیات به مرخصی نرفت و از سلاح‌ها مراقبت کرد تا عملیات بعدی را تجهیز کنند شهید حسین ظاهری بود. متأسفانه طی چندین سالی که از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد هیچ اطلاعاتی از گردان شهید بهشتی و نحوه حضور آن‌ها در عملیات‌ها در اسناد و مدارک  تاریخی وجود ندارد.

آرپی‌جی دشمن، اثری از حسین باقی نگذاشت

در ادامه برنامه سردار جعفر جهروتی‌زاده، مسئول تخریب لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله(ص) گفت: امشب از کسانی سخن می‌گوییم که همه هستی و جان خود را برای آرامش ما فدا کردند و تنها وظیفه ما پاسداشت حرمت خون شهدا و دفاع از آرمان‌هایی است که آنا برای حفظش از جان ارزشمند خود گذشتند.

وی ادامه داد: بیت‌المقدس بزرگترین عملیات در تاریخ سال‌های دفاع‌مقدس بود که در آن بیش از شش هزار و ۴۰۰ کیلومتر از خاک ایران آزاد شد. عملیات موفقی که بخشی از تجهیزات آن از غنایم عملیات فتح‌المبین تأمین‌ شده بود‌. ما به حدی از لحاظ تجهیزات نظامی در مضیقه بودیم که در شب عملیات ۱۵۰ نفر از یک گردان ۴۰۰ نفره بدون سلاح به رویارویی دشمن می‌رفتند و با دست خالی دشمن را مغلوب کرده و سلاح او را علیه خودش استفاده می‌کردند.

این رزمنده دفاع مقدس اظهار کرد: زمان عملیات بیت‌المقدس بود، هشت شبانه‌روز نخوابیده بودیم، پشت نهر خیّن در سنگری مجهز مستقر شدیم که بی‌اراده خوابم برد و ناگهان با صدای فریاد حاج احمد متوسلیان پشت بیسیم بیدار شدم که گفت دشمن در حال حرکت برای شکستن محاصره خرمشهر است. ساعت یک شب، راهی شدیم، حسین ظاهری به‌عنوان فرمانده‌ تیم ویژه‌ تخریب انتخاب شد.

وی افزود: پلی را که مسیر عبور گردان‌های بعثی بود شناسایی کرد، حسین و دو نفر دیگر از نیروهای تخریب با مقادیر قابل توجهی از مواد منفجره در حال جاساز کردن مواد در پل بودند که به محض رسیدن نیروهای بعثی منهدم کرده و اجازه پیشروی به سمت شهر را ندهند؛ اما در حین عملیاتِ تخریب‌چی‌ها، آرپی‌جی زن عراقی، زیر پل و میان این سه نفر را نشانه گرفت تا در ثانیه‌ای تمامی مواد منفجره و این سه رزمنده تخریب‌چی پودر شوند و حتی بند انگشتی از هیچ‌یک از آنان به جای نماند.

جهروتی‌زاده بیان کرد: رزمندگان جان بر کف ما بدون توقع در برابر دشمن ایستادند و از این آب و خاک و مردمش دفاع کردند. شب عملیات به جای درخواست ابزار جنگی و تسلیحات پیشرفته، توسل به حضرات معصومین کرده و یاری و نصرت‌الهی و شهادت در راه خدا را از آنان طلب می‌کردند.

وی گفت: حسین ظاهری از رزمندگان دلاور گردان تخریب بود. نیروی فعالی که هر نوع کار زمین مانده‌ای را بر عهده می‌گرفت و گره‌گشایی می‌کرد. شجاعت حسین زبانزد بود. رشادت‌های این شهدا مسئولیت امروز ما را سنگین کرده تا اجازه ندهیم عده‌ای با بهره‌برداری ناحق و غلط، خون این رزمندگان و شهدای اسلام و انقلاب را هدر بدهند.

تخریب‌چی‌ها؛ پیش قراولان فتح و پیروزی

در ادامه جلسه، سردار داود احمد‌پور، راوی و رزمنده دفاع‌ مقدس گفت: حسین ظاهری که چهار دهه پس از شهادتش در گمنامی به سر می‌برد، امروز اراده کرده تا همه گردهم جمع شویم و از دلاوری‌ها و رشادتش برای حفظ خاک و ناموس بگوییم و بشنویم.

وی ادامه داد: حسین از شیرمردان و غیرتمندان گردان تخریب بود. گردانی که در آن اولین اشتباه آخرین اشتباه محسوب می‌شد. تخریب‌چی‌ها در اوج غربت، مقری بیرون از گردان داشتند. بدون اینکه آشنایی با نیروهای عملیات‌کننده داشته باشند، شب عملیات وارد گردان شده و سر ستون قرار می‌گرفتند تا در لحظه تهدید، مراقب نیروها باشند.

این رزمنده دفاع مقدس بیان کرد: غریبانی که پیش‌قراولان فتح و پیروزی بودند، معبر زده و راه باز می‌کردند تا نیروها روانه شده و پیروزی سپاه اسلام را رقم بزنند. در تاریکی شب از دل خاک، مین‌ها را پیدا می‌کردند تا نیروها در امن و امان تا مواضع دشمن پیشروی کنند.

وی افزود: زمانی می‌توان به سراغ مین دشمن رفت که منِ خود را کشته باشیم. تخریب‌چی؛ بسیجی جان بر کفی بود که هنگام باز کردن معبر باید نوع آتش دشمن را تشخیص می‌داد و در دل تاریکی شب معبری ایجاد می‌کرد که انتهای آن به نقطه قوت دشمن برسد تا نیروها بلافاصله قلب مهاجمان را هدف بگیرند.

احمد‌پور اظهار کرد: تخریب‌چی به خوبی می‌دانست که اگر در آسایش به یاد خدا باشد در میدان مین خدا او را رها نخواهد کرد. تحمل غربت، تشخیص صحیح آتش دشمن و به سرانجام رساندن مأموریت از ویژگی‌های بارز  حسین بود. رزمنده صبوری که سن و سالش از سایر نیروهای تخریب بیشتر بود و با متانتش ما را راهبری می‌کرد که به سبب دلاوری‌ها و متانت و مدیریتش به‌عنوان مسئول تیم تخریب انتخاب شد. 

وی در پایان گفت: امام راحل مدیریت و درایت می‌کرد و بسیجی کف میدان باید فرامین امام را اجرا می‌کرد تا این فتح و پیروزی‌ها رقم بخورد. امروز هم همان فرمول پاسخ می‌دهد؛ هدایت‌های رهبر فرزانه انقلاب برای به ثمر نشستن، نیاز به تخریب‌چی و بسیجی کف میدان دارد که بی‌ادعا برای خاک و ناموس و ارزش‌های انقلاب ایستادگی کند.

انتهای پیام
captcha