پیش‌بینی افزایش ۱۰ برابری تردد زائرین اربعین از مرزهای اقلیم کردستان عراق
کد خبر: 4145278
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵

پیش‌بینی افزایش ۱۰ برابری تردد زائرین اربعین از مرزهای اقلیم کردستان عراق

استاندار کردستان گفت: در سال گذشته تردد و میزبانی زائران اربعین حسینی افزایش داشته و امسال احتمال افزایش ۱۰ برابری تردد زائرین اربعین از مرزهای کردستان را داریم که هماهنگی لازم به عمل خواهد آمد.

نخستین نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیهبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان ۱۱ خرداد در نخستین نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه اظهار کرد: همگرایی خوب فرهنگی با اقلیم کردستان داریم و در کردستان آمادگی داریم با تشکیل کمیته مشترک با اقلیم عراق، برنامه‌های مشترک فرهنگی را توسعه دهیم.

وی افزود: در حوزه گردشگری سلامت ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان فراهم شده و سال گذشته نیز بخش ویژه پیوند مغز استخوان در سنندج راه اندازی شد.

زارعی کوشا بیان کرد: با ظرفیت‌های ایجاد شده در بخش پزشکی کردستان، این ظرفیت‌ها به توسعه گردشگری سلامت در استان خواهد انجامید و نیاز است تفاهمات قبلی با اقلیم کردستان عراق را به روز رسانی کنیم و در جهت عملیاتی شدن آن‌ها حرکت کنیم.

وی ادامه داد: تردد و میزبانی زائران اربعین حسینی افزایش داشته و امسال احتمال افزایش ۱۰ برابری تردد زائرین اربعین از مرزهای کردستان را داریم که هماهنگی لازم به عمل خواهد آمد.

استاندار کردستان تصریح کرد: انسجام بسیار خوبی بین بخش خصوصی و دولت برای سرمایه‌گذاری شکل گرفته و سرمایه‌گذاری‌های خوبی از اقلیم در استان کردستان انجام شده و در حال انجام است که امید است این تعاملات افزایش یابد.

کرمانشاه میزبان سه هزار دانشجوی مهمان خارجی است 

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه در این نشست اظهار کرد: ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک بین کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق، تلاش برای راه‌اندازی حمل و نقل مشترک زمینی، تسهیل در صادرات با تاکید بر تولیدات صنعتی کرمانشاه، ایجاد اشتراکات حداکثری در ضوابط گمرکی دو طرف در توسعه مراودات بسیار مؤثر است.

وی افزود: در حال حاضر کرمانشاه میزبان سه هزار دانشجوی مهمان خارجی است و امکان افزایش این تعداد نیز وجود دارد که این امر ظرفیت خوبی برای انواع همکاری‌های علمی با اقلیم کردستان عراق است.

صحرایی بیان کرد: کرمانشاه در سه زمینه اساسی دارای ظرفیت‌های ویژه و چشمگیری است به طوری که در صنعت و معدن با ۱۲۰ میلیون تن تولید صنعتی، ۲۰ میلیون تن تولید معدنی، پنج میلیون تن تولید کشاورزی ظرفیت قابل توجهی در راستای توسعه ارتباطات با اقلیم کردستان عراق دارد.

وی ادامه داد: این استان دو هزار و ۲۰۰ اثر گردشگری و تاریخی ثبت شده ملی و دو اثر ثبت شده جهانی دارد که می‌توان با استفاده از این ظرفیت برای توسعه گردشگری با اقلیم کردستان عراق استفاده کرد.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: علاوه بر آن، حوزه‌های ورزشی، درمان و آموزش پزشکی، گردشگری سلامت و حوزه عمرانی نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه همکاری دو طرف هستند و امیدوارم این نشست تقویتی برای همکاری‌های همه جانبه در دو سوی مرز باشد.

تعاملات فرهنگی بین حلبچه و کرمانشاه برقرار است

آزاد توفیق، استاندار حلبچه اظهار کرد: مردم این استان و دیگر مناطق اقلیم کردستان عراق می‌دانند اگر کمک‌های استراتژیک و درمانی جمهوری اسلامی ایران نبود، در بمباران شیمیایی در حلبچه افراد زیادی جان خود را از دست می‌دادند. 

وی افزود: بین مردم حلبچه و استان کرمانشاه ارتباط بسیار خوبی در زمینه اقتصادی و بازرگانی وجود دارد و در بعضی از مناطق اهالی دو طرف مرز، نسبت فامیلی و ازدواج دارند و اشتراکات فرهنگی زیادی بین دو استان حاکم است و این پیوند روز به روز عمیق‌تر می‌شود. 

هیوا قرنی، فرماندار راپەرین نیز در این نشست گفت: در سال گذشته تفاهم نامه‌ای با ابتکار استاندار آذربایجان‌غربی امکان تردد مسافر در مرز کیله سردشت فراهم شد و در کنار آن کارهای بازرگانی هم گسترش یافته است. 

وی ادامه داد: چنین فعالیت و امری در مرز «قاسمه رەش» هم فراهم شود و امسال نتایج تفاهم نامه‌های سال قبل را دیدیم و در سال‌های آتی هم نتایج این نشست مشترک امروز را خواهیم دید که بسیار مثبت و خوب ارزیابی می‌شود. 

شیخ جلال شیخ نوری، فرماندار گەرمیان نیز در این نشست تصریح کرد: در خواست ما در گەرمیان این است که در مرز پرویزخان هم صادرات و هم واردات کالا صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: گەرمیان اشتراکات فرهنگی و دینی زیادی با مردم کرمانشاه دارند و همین امر زمینه را با تعامل بیشتر فراهم می‌کند و امیدواریم این امر توسعه بیشتری داشته باشد. 

هەڵگورد نجیب، فرماندار سوران گفت: این منطقه با ۴۵۰ هزار نفر جمعیت، یکی از جغرافیاهای بسیار خوب برای تعامل بازرگانی با ایران است.

وی افزود: هم اکنون در این منطقه علاوه بر مرز حاج عمران در تمرچین، یک مرز جدید در «سیلکان» در حال آماده سازی است و این مرز با توجه به نزدیکی به مرز زیتی ترکیه از نظر ترانزیت کالا هم اهمیت خوبی دارد. 

پیش‌بینی تردد ۵۰۰ هزار نفری زائران اربعین از مسیر اقلیم کردستان 

امید عبدالرحمان خوشناو، استاندار اربیل اقلیم کردستان عراق نیز در این نشست اظهار کرد: ایران در طول تاریخ پناهگاهی امن برای مردم اقلیم کردستان عراق در بحران‌های دوران صدام بعثی، دروازه‌ای برای ارتباط ما با جهان بوده و پیوند عمیق بین ما ناگسستنی است. 

وی افزود: از سال گذشته ارتباطات ما با استان‌های مرزی در ایران بیشتر شده و تاکنون اقدامات خوبی در مبادلات تجاری و ارتباطات اقتصادی سیاسی فرهنگی و اجتماعی انجام داده‌ایم. 

خوشناو بیان کرد: ایجاد بازارچه‌های مشترک در تمرچین و شهرک‌های صنعتی مشترک می‌تواند موجب تقویت روابط تجاری می‌شود. 

وی ادامه داد: از جناب وحیدی وزیر کشور خواهشمندیم مقدمات بازگشایی مرز مشترک در اشنویه که ظرفیت مهم اقتصادی برای مردم دو طرف است را فراهم کند ما آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستیم.

استاندار اربیل اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: از سرمایه‌گذاری‌های مشترک و حضور شرکت‌های بزرگ ایرانی در اقلیم کردستان عراق استقبال می‌کنیم و معتقدیم افزایش مبادلات اقتصادی به نفع دو طرف است.

وی گفت: ارتباط هوایی مستقیم ارومیه - اربیل متوقف شده و خواستار بازگشایی مجدد این خط هوایی هستیم تا روابط اقتصادی سرعت بیشتری به خود بگیرد.

خوشناو عنوان کرد: پیش بینی کردیم امسال در اربعین نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از مسیر اقلیم کردستان به کربلای معلی سفر کنند و ما آمادگی کامل برای امنیت و حمل و نقل و رفاه زائران را دارم و دوست داریم این مسیر زیارتی دائمی شود. 

 

علی تتر توفیق، استاندار دهوک نیز در این نشست اظهار کرد: مشترکات فرهنگی، زبانی، دینی و جغرفیایی در دو طرف مرز وجود دارد و همین امر زمینه را برای ارتباط بیشتر فراهم کرده است.

وی افزود: ما مشترکات فرهنگی زیادی با ایرانی‌ها داریم؛ با استان‌های همجوار هم‌نژدایم، هم زبانیم و هم دینیم و عقلانیت این است که بهترین روابط را با یکدیگر داشته باشیم هرچند الان هم روابط خوبی داریم و بهتر است این روابط را بیش از این توسعه دهیم.

تتر توفیق بیان کرد: ما همیشه کمک‌ها و پشتیبانی مردم و حکومت جمهوری اسلامی ایران در روزهای بحرانی که مردم اقلیم به کمک‌ها و پشتیبانی نیاز داشتند را با خود داشته‌ایم و چه در سال ۱۹۵۷ و چه در سال‌های جنگ هشت ساله و چه در قتل عام مردم کردستان توسط رژیم بعث، همیشه درهای ایران برروی مردم اقلیم باز بوده است.

وی ادامه داد: بیشترین مرز ما با ترکیه و سوریه است ولی این باعث نشده که روابط خوب گردشگری، فرهنگی، اقتصادی و بازرگانی ما با ایران نداشته باشیم و بزرگترین پروژه‌های در حال اجرای استان دهوک را شرکت‌های خصوصی ایران انجام می‌دهند. 

استاندار دهوک تصریح کرد: این شرکت‌ها پروژه‌هایی با ارزش بیش از ۳۰۰ میلیارد دینار در حوزه‌های سدسازی، آب آشامیدنی و برق را اجرا می‌کنند و خوشحالیم پروژه‌های عمرانی ما را شرکت‌های ایرانی اجرا می‌کنند. 

وی گفت: درخواست ما از شرکت‌های خارجی به ویژه از شرکت‌های ایرانی این است که پروژه‌ها اجرایی را به موقع به اتمام برسانند تا با جلب اعتماد ما، پروژه‌های بیشتری با هم اجرا کنیم و تعداد سفر این گردشگران روز به روز در حال افزایش است؛ ما امیدواریم با ارائه تسهیلات لازم، مردم دهوک از خدمات پزشکی ایران بیش از این بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
captcha