فعالیت یک کتابخانه عمومی در دهگلان زیبنده نیست
کد خبر: 4146284
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱

فعالیت یک کتابخانه عمومی در دهگلان زیبنده نیست

فرماندار شهرستان دهگلان با اشاره به فعالیت یک کتابخانه عمومی نهادی در این شهرستان، گفت: این امر زیبنده شهرستان نیست و باید نسبت به احداث و راه‌اندازی کتابخانه‌های جدید اقدام شود.

نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی دهگلان

به گزارش ایکنا از کردستان، حمید معتصمی، رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دهگلان امروز، 17 خردادماه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی دهگلان گفت: پرداخت نیم درصد از بودجه شهرداری به کتابخانه‌های عمومی قانون است و بی توجهی به آن پذیرفتنی نیست.

وی افزود: شهرداری‌های شهرهای دهگلان و بلبان آباد باید تا یایان تیرماه سال جاری نسبت به پرداخت معوقات نیم درصد به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی اقدام کنند.

فرماندار شهرستان دهگلان برگزاری جلسات انجمن کتابخانه های عمومی را مهم ارزیابی و بیان کرد: برگزاری این نشست به منظور رفع مشکلات و موانع حوزه کتاب و کتابخوانی شهرستان ضروری است و عدم حضور برخی مسئولان در این نشست قابل قبول نیست.

وی با اشاره به فعالیت تنها یک باب کتابخانه عمومی نهادی در این شهرستان، بیان کرد: این امر زیبنده شهرستان نیست و باید نسبت به احداث و راه‌اندازی کتابخانه‌های جدید اقدام کرد.

معتصمی به انتقاد از عملکرد شهرداری دهگلان پرداخت و گفت: در هفته دولت در سال گذشته، شهرداری این شهر با حضور مسئولان استان اقدام به کلنگ زنی برای ساخت کتابخانه ای جدید کرد اما هنوز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی بر ضرورت افزایش زیرساخت‌ها در حوزه کتاب و کتابخوانی تأکید کرد و گفت: ارتقای سرانه مطالعه از عوامل بسیار مهم در توسعه فرهنگی است و توسعه فرهنگی زیربنای توسعه در سایر بخش‌هاست.

فرماندار شهرستان دهگلان عملکرد کتابخانه عمومی شهرستان دهگلان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: بر اساس آمارها این کتابخانه در زمینه عضویت و امانت کتاب با توجه به نرخ جمعیت از کتابخانه‌های برتر در استان است.

محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این نشست با اشاره به عملکرد خوب کتابخانه عمومی دکتر مجید شهریاری دهگلان، عنوان کرد: با توجه به کمبود زیربنا، عملکرد تنها کتابخانه عمومی در دهگلان بسیار خوب بوده است.

وی با تقدیر از نگاه ویژه فرماندار شهرستان به مقوله کتاب و کتابخوانی، بیان کرد: بدون شک این مهم می‌تواند به رفع کمبودها و حل مشکلات و ایجاد کتابخانه‌های جدید در این شهرستان کمک شایانی کند.

مخدومی ادامه داد: در حال حاضر شهر بلبان‌آباد با وجود فعالیت انجمن، فاقد کتابخانه عمومی است و مسئولان این شهر و خیرین باید هرچه سریع‌تر نسبت به اختصاص ساختمانی برای راه‌اندازی کتابخانه مطابق با استاندارهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اقدام کنند.

وی از کتابخانه‌های عمومی به عنوان پاتوق‌های فرهنگی و اجتماعی نام برد و افزود: عملکرد و فعالیت این نهاد فرهنگی دیگر مانند گذشته تنها امانت کتاب نیست و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و با حضور اقشار مختلف از جمله اقدامات این نهاد است.

حبیب‌الله مشیرپناهی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان دهگلان نیز در این نشست با اشاره به عضویت یک هزار و 200 نفر در کتابخانه عمومی دکتر مجید شهریاری، بیان کرد: این کتابخانه دارای 23 هزار نسخه کتاب با موضوعات متنوع برای استفاده اعضا و علاقه‌مندان است.

وی یادآور شد: تنها کتابخانه عمومی دهگلان از نظر تعداد امانت کتاب از کتابخانه‌های برتر استان است و این امر نشان‌دهنده توجه بالای مردم به مقوله کتاب در این شهرستان می‌باشد. 

مجید آوج

انتهای پیام
captcha