افتتاح ۷٦ مدرسە در سال تحصیلی جدید در کردستان
کد خبر: 4147083
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷

افتتاح ۷٦ مدرسە در سال تحصیلی جدید در کردستان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان از افتتاح ۷۶ مدرسه در مهر ماه سال جاری خبر داد و گفت: اعتبار مورد نیاز برای افتتاح برای این مدارس ۳۰۰ میلیارد تومان است که شامل ۳۱۳ کلاس با زیربنای ۳۶ هزار مترمربع است.

ساخت مدرسه

به گزارش ایکنا از کردستان، ابراهیم مرادی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان امروز، ۲۱ خرداد در نشست شورای آموزش و پرورش استان گفت: میانگین سرانە کشوری فضای آموزشی دانش‌آموزی بین ۳ تا ۵.۲۲ است، لذا سرانه استاندارد در کشور باید ۸.۴ باشد.

وی افزود: در استان کردستان سرانە فضای آموزشی از ۱٦ منطقە موچش، کرانی، بیجار، سریش آباد و سروآباد از عددهای یازدە و ۳۹ تا ۷۲.٨ است و با میانگین متوسط کشوری حدود ۳.۲ دهم متر مربع فاصلە دارد.

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس کردستان بیان کرد: طبق آمار ارائە شدە فضای سرانە آموزشی در ۱۰ شهرستان استان کردستان بیش از میانگین کشوری است، اما باید توجە داشت این آمار فقط در متراژ از میانگین کشوری بالاتر است، اما عملاً فاقد کیفیت است و بسیاری از این مدارس نیازمند تخریب، نوسازی و مقاوم سازی است.

وی ادامه داد: فضای سرانە آموزشی در ناحیە دو آموزش و پرورش سنندج ٥.٤٨ است کە با میانگین کشوری فاصلە کمی دارد و بالعکس در ناحیە یک آموزش و پرورش ٤۰ درصد کمبود فضای آموزشی داریم. در مقایسە با ناحیە یک سنندج کە در ردیف چهاردهم قرار دارد.

مرادی اظهار کرد: وضعیت سرانە آموزشی شهرستان بانە نیازمند توجە ویژە است و در وضعیتی قرمز قرار دارد و شهرهای مریوان، ناحیە یک سنندج، قروە، سقز و دهگلان بە ترتیب متراژ آموزشی نیازمند توجە ویژە است.
وی بیان کرد: اگر میانگین متوسط کشوری را در نظر بگیریم شهرستان دهگلان برای نزدیک تر شدن بە میانگین متوسط کشوری ۲ هزار و ٨۳۲ متر مربع، شهرستان قروە ۷ هزار و ۷۰۰، سقز ۳٤ هزار و ناحیە یک سنندج بە ٨۳ هزار و ٤۰۰ متر مربع فضای آموزشی نیاز دارد.

وی افزود: اگر برای ساخت هرکلاس یک و نیم میلیارد تومان هزینە در نظر گرفتە شود شهر سنندج برای رسیدن بە میانگین متوسط کشوری نیازمند اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان است.

مدیرکل نوسازی مدارس کردستان در ادامه گفت: در مجموع نیازمند ۲۷٨ هزار و ٦۱۰ مترمربع فضای آموزشی در استان هستیم و این مهم نیازمند اعتباری بالغ بر ۳ هزار ۳٤۳ میلیارد تومان است.

بە گفتە این مقام مسئول، حاشیە شهرها و مناطق کم برخوردار بە لحاظ ایجاد فضای آموزشی مورد غفلت قرار گرفتە‌اند و اگر بە این مناطق توجە نشود مشکلات روزبەروز بیشتر خواهد شد.

وی بە منطقە کم برخوردار نایسر اشارە کرد و گفت: در حال حاضر ۹ مدرسە ۹ کلاسە در نایسر وجود دارد کە در مجموع ٦ هزار و ۷۰٥ دانش آموز در این مدارس مشغول بە تحصیل است، لذا برای رسیدن بە وضعیت مطلوب آموزشی باید آن را بە ٤۲ کلاس برسانیم.

مرادی با اشاره به اینکه ۳۲۴ هزار و ۲۳۰ دانش آموز در مدارس استان مشغول به تحصیل هستند، گفت: در حال حاضر ۹۲ درصد از دانش آموزان استان در مدارس دولتی و ۸ درصد نیز در مدارس غیر دولتی در حال تحصیل هستند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۷ پروژه نیمه‌تمام آموزشی و فرهنگی و تربیتی در استان وجود دارد کە برای اتمام این پروژه‌ها ۷۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مرادی در پایان از افتتاح ۷۶  مدرسه در مهر ماه سال جاری خبر داد و یادآور شد: اعتبار مورد نیاز برای افتتاح برای این مدارس  ۳۰۰ میلیارد تومان است که شامل ۳۱۳ کلاس با زیربنای ۳۶ هزار مترمربع است.

انتهای پیام
captcha