نرخ باسوادی در کردستان 96 درصد اعلام شد
کد خبر: 4147175
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۸

نرخ باسوادی در کردستان 96 درصد اعلام شد

معاون سوادآموزی آموزش‌ و‌ پرورش استان کردستان جمعیت بی‌سواد مطلق میانگین سنی ۱۰ تا ۴۹ سال استان کردستان تا سال گذشته را ۳۴ هزار و ۶۵۷ نفر ذکر کرد و گفت: تا سال ۱۴۰۱ نرخ با سوادی جمعیت ۶ سال به بالای استان ۸۶.۱۰ و این نرخ در جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان ۹۶.۷۰ درصد است.

گلبهار خسروی، معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، گلبهار خسروی، معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش استان کردستان دیروز، ۲۱ خرداد ماه در اولین نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی استان، گفت: تحقق اهداف و اجرای برنامه‌های سوادآموزی به همکاری شرکا و عزم عمومی بستگی دارد.

وی با اشاره به همکاری مشترک در راستای شناسایی، جذب و آموزش بی‌سوادان، تأمین نیروی انسانی، محتوای آموزشی، فضا و امکانات، ترغیب، تشویق و ترویج، پشتیبانی از فعالیت‌ها، راه‌اندازی مراکز و دوره‌های آموزشی و جلب مشارکت‌های بین بخشی افزود: در مجموع سه دوره تحصیلی ۹۰.۲۴ حجم دوره ها پوشش داده شده است.

خسروی در ادامه عملکرد سوادآموزی استان در پوشش حجم دوره‌های سوادآموزی در سال تحصیلی جاری را ارائه و بیان کرد: عملکرد دوره سوادآموزی ۷۴.۷۴ درصد، دوره انتقال ۹۶.۳ و دوره تحکیم ۹۹.۸۶ درصد است.

وی گزارشی از اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مکمل از جمله مسابقات کتابخوانی، انشانویسی، طرح نماز کلید بهشت، طرح خواندن با خانواده، حلقه‌های کتابخوانی، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی و آموزش زنان روستایی ویژه طرح ریاست جمهوری ارائه کرد.

معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش استان کردستان با اشاره به سختی‌های پوشش حجم ابلاغی و تغییر رویکرد سازمان در کلاس‌گذاری به شیوه تلفیقی، تأخیر در کلاس، تداخل آموزش با ایام کاری مخاطبان، کمبود فضا و رغبت کم افراد برای شرکت در کلاس را از اهم مشکلات ذکر کرد.

وی با بیان اینکه مبلغ بیش از ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به استان تخصیص داده شده است، ادامه داد: تأمین و پرداخت ۲۰ درصد قرار داد برون سپاری فعالیت‌های سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، پرداخت هزینه کرد طرح‌های ویژه سوادآموزی، پرداخت تشویقی به سوادآموزان سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ از جمله عملکرد مالی این حوزه بوده است.

خسروی افزود: با پرداخت‌های صورت گرفته خوشبختانه تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ سواد آموزی استان هیچگونه بدهی در قبال آموزش‌دهندگان و سایر طرح‌ها و برنامه‌ها ندارد.

وی در ادامه جمعیت بی‌سواد مطلق میانگین سنی ۱۰ تا ۴۹ سال استان کردستان تا سال گذشته را ۳۴ هزار و ۶۵۷ نفر ذکر کرد و گفت : تا سال ۱۴۰۱ نرخ با سوادی جمعیت 6سال به بالای استان ۸۶.۱۰ و جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان ۹۶.۷۰ درصد است.

معاون سوادآموزی کلاس‌گذاری پالایش‌محور، بکارگیری آموزش‌دهندگان غیر فعال، اتمام پالایش اسمی بیسوادان موجود در سامانه، توانمندسازی نیروی انسانی، تقویت نظارت حضوری و غیر حضوری بر فرایند سوادآموزی، کنترل و رصد اقدامات و ارزیابی فعالیت شهرستان‌ها و مناطق، توزیع حجم ابلاغی متناسب با وضعیت مناطق و اجرایی کردن برنامه‌ها و سیاست‌های ابلاغی سازمان نهضت سوادآموزی را از جمله این اولویت‌ها برشمرد.

وی از کلاس‌گذاری پالایش محور ویژه آموزش‌دهندگان فعال خبر داد و افزود: مرحله اول این طرح اسفندماه سال قبل و مرحله دوم نیز اردیبهشت و خردادماه جاری در حال اجراست.

خسروی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح در صورتی که آموزش‌دهنده کافی وجود نداشته باشد، می‌توان از سایر ظرفیت‌ها نیز بهره برد، اظهار کرد: به کارگیری آموزش‌دهندگان غیرفعال یکی دیگر از اقدامات در دست پیگیری می‌باشد.

وی با تشریح شرایط فردی و عمومی بکارگیری و شرایط فعال‌‌سازی داوطلبان همکاری مجدد، افزود: در اجرای این بخشنامه تاکنون از ۶۳۹ نفر ، تعداد ۳۸۱ نفر از آموزش دهندگان غیر فعال موفق به پالایش شده‌اند و در مجموع تاکنون وضعیت ۵۳۶۴ نفر از افراد در سامانه پالایش و تعیین تکلیف و ۳۲۲۷ نفر تأیید شده است.

معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش استان کردستان در بخش پایانی سخنان خود حجم دوره‌های سوادآموزی سال تحصیلی جاری را 12 هزار و ۸۰۰ نفر اعلام کرد و یادآور شد: برای سال ۱۴۰۲ نیز حجم دوره‌های سوادآموزی ۱۴ هزار نفر پیشنهاد شده است که در صورت تأیید نهایی، حجم بر اساس وضعیت شهرستان‌ها و مناطق توزیع خواهد خواهد شد.

انتهای پیام
captcha