انعقاد تفاهم‌نامه طرح «داناب» در جهاددانشگاهی کردستان
کد خبر: 4147572
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵

انعقاد تفاهم‌نامه طرح «داناب» در جهاددانشگاهی کردستان

تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین جهاددانشگاهی، شرکت سهامی آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش استان کردستان به منظور اجرای طرح داناب دیروز، ۲۲ خرداد در جهاددانشگاهی کردستان منعقد شد.

انعقاد تفاهم‌نامه طرح «داناب» در جهاددانشگاهی کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، هاشم ناظمی‌جلال، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان در نشست انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین جهاددانشگاهی، شرکت سهامی آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش استان کردستان به منظور اجرای طرح داناب که امروز، ۲۲ خرداد در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد، با اشاره به چالش کمبود آب گفت: امروز با وجود آنکه استان کردستان جزو استان‌های پرآب کشور محسوب می‌شود اما به دلیل عدم رعایت صرفه‌جویی در برخی نقاط با کمبود آب مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه کمبود آب استان و کشور را با چالش‌ها و مشکلات بسیاری مواجه کرده است، افزود: کاهش آب‌های زیرزمینی به دلیل عدم رعایت ما یک جفا در حق آیندگان است که امیدواریم با انجام اقدامات اساسی بتوانیم گام‌های مثبتی در این بخش برداریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با اعلام آمادگی آموزش‌و‌پرورش برای اجرای هرچه بهتر طرح نجات آب بیان کرد: آموزش و پرورش به دلیل گستردگی فعالیت در طول سال با ارگان‌های مختلفی تفاهم‌نامه منعقد خواهد کرد، لذا تلاش خواهیم کرد تا این تفاهم‌نامه‌ها به صورت عملی در سطح مدارس اجرایی شوند.

وی نهادینه‌سازی فرهنگ مدیریت مصرف را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: نهادینه کردن یک فرهنگ در مورد مسائل دینی، اعتقادی، اجتماعی و ...را باید از همان دوره ابتدایی شروع کنیم تا اثرگذرای آن را در آیندگان مشاهد کنیم.

ناظمی‌جلال با اشاره به اینکه شعار امسال آموزش و پرورش این است که تعلیم و تربیت تعطیل شدنی نیست، افزود: اجرای بخش عمده مفاد این تفاهم‌نامه در سال تحصیلی جدید انجام می‌شود لذا انتظار داریم که با همکاری و پیگیری جهاددانشگاهی و امور آب منطقه‌ای استان بتوانیم این طرح را به بهترین نحو ممکن در سطح استان اجرایی کنیم.

تحصیل 110 هزار دانش‌آموز کردستانی در مقطع متوسطه 

طیب سالاروندیان، معاون آموزش متوسطه آموزش‌و‌پرورش استان کردستان در ادامه این نشست گفت: در سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش برای عرصه تعلیم و تربیت یک مجموعه شش ساحتی تعریف شده است که ساحت اجتماعی و فرهنگی یکی از ساحت‌های با اهمیت در حوزه تعلیم و تربیت است.

وی افزود: آموزش و پرورش یک دستگاه فرهنگ‌ساز است و طرح داناب نیز در راستای فرهنگ‌سازی در عرصه حفظ منابع آب و ترویج فرهنگ الگوی مصرف اجرایی شده است لذا تمام تلاش خود را برای ترویج فرهنگ مدیریت مصرف بین دانش‌آموزان به کار خواهیم گرفت.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌و‌پرورش استان کردستان با اشاره به اینکه استان کردستان در مقطع متوسطه اول و دوم دارای 110 هزار دانش‌آموز و 11 هزار فرهنگی در سطح این مدارس هستیم، بیان کرد: این ظرفیت می‌تواند زمینه‌سازاجرای موفق و مؤثر طرح داناب باشد.

وی افزود: در فصل تابستان آموزش و پرورش دارای 320 پایگاه اوقات فراغت بوده است که در راستای فرهنگ‌سازی مصرف صحیح آب در سطح این پایگاه‌ها و کلاس‌های جبرانی مدارس برنامه‌هایی را تدوین و اجرایی کنیم.

سالاروندیان اظهار کرد: همچنین می‌توان جشنواره‌ها و المپیادهای فرهنگی، هنری، علمی، آموزشی و ورزشی را با محوریت الگوی مصرف آب برگزار کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی آینده نیز در یک برنامه هدفمند فرآیندمدار این امر را دنبال خواهیم کرد، افزود: یکی از کتاب‌های  پایه یازدهم «انسان و محیط زیست» بوده که یکی از سرفصل‌های این کتاب در مورد آب و مخاطرات و چالش‌های حوزه آب است که با یک برنامه‌ریزی منسجم می‌توان دوره آموزشی برای دانش‌آموزان و معلمان این پایه برگزار کرد تا این افراد کمک کار ما در سطح مدارس باشند.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌و‌پرورش استان کردستان به طرح برنامه «بوم» در سطح مقطع متوسطه مدارس اشاره کرد و یادآور شد: این برنامه به صورت رسمی در سطح مدارس اجرا می‌شود و مدیران مدارس می‌توانند در طول دوران تحصیلی متوسطه 60 ساعت را به آموزش یک مهارت اختصاص دهند که می‌تواند مهارت در مصرف بهینه آب باشد.

انتهای پیام
captcha