تشریفات حج انسان را از هدف اصلی این سفر دور می‌کند
کد خبر: 4147674
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷
امام جمعه اهل سنت اسدیه:

تشریفات حج انسان را از هدف اصلی این سفر دور می‌کند

مولوی سیداحمد عبداللهی با بیان اینکه اثر تشریفات بر سفر حج باعث شده که بعضی از حجاج از اکنون نگران هزینه‌های مراسم بازگشت خود باشند، گفت: از حجاج می‌خواهيم تشریفات را کنار گذاشته و این هزینه‌ها را در کارهای خیر صرف کنند و اگر ناگزیر به دعوت بستگان هستند، جلسه را ساده برگزار کنند تا از هدف اصلی حج دور نمانند. 

مولوی سیداحمد عبداللهی، امام جمعه اهل سنت و مدیر حوزه علمیه اسدیهمولوی سیداحمد عبداللهی، امام جمعه اهل سنت اسدیه در خصوص ویژگی‌های حج در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: خانه کعبه و زیارت بیت‌الله‌الحرام یک امر استثنایی است و معادلی ندارد و تمرین عبودیت، تمرین اخلاق، عدم تبعیض و اتحاد مسلمین از مهم‌ترین مشخصه‌های حج است.
 
وی افزود: خداوند در آیه ۹۷ سوره آل عمران می‌فرماید: «فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ؛ در آن نشانه‏‌هايى روشن است از جمله مقام ابراهيم و هر كه در آن درآيد در امان است و براى خدا حج آن خانه بر عهده مردم است البته بر كسى كه بتواند به سوى آن راه يابد و هر كه كفر ورزد يقينا خداوند از جهانيان بى‌نياز است» بنابراین بر عهده مردم است که در صورت استطاعت، برای خدا به حج بروند.
 
مدیر حوزه علمیه اسدیه ادامه داد: باید نیت‌ها را درست کرد. در احادیث وارد شده است که در آخرالزمان افراد به نیت تفریح، تجارت، شهرت و گدایی به حج می‌روند، اما حج مبرور آن‌طور که در روایات آمده است پاداشی جز جنت ندارد و آن حجی است که نیت، طریقه و عمل آن صحیح است. خداوند با یک حج نیابتی، سه نفر را به جنت داخل می‌کند؛ میت، دیگری انجام‌دهنده حج و ورثه که هزینه حج را بر عهده گرفتند. هزینه کردن در حج مانند هزینه کردن در جهاد در راه خداست. 
 
عبداللهی بیان کرد: فردی که به حج مشرف می‌شود، دینی که از خدا بر ذمه اوست را ادا می‌کند، اما نسبت به دین افراد زیادی که بر ذمه اوست، بی‌تفاوت است، در حالی که حق بنده مهم‌تر از حق پروردگار است. بنابراین، لازم است حجاج حق و حقوق مردم را بپردازند یا از آنان مهلت خواسته و حلالیت بطلبند. 
 
وی افزود: قدم به قدم این سفر دارای فضایل است، تمام افرادی که برای آن‌ها احترام قائل هستیم و اصحاب و اولیاء همه به طواف حج رفتند. مسلمان از زمانی که مُحرم می‌شود و لبیک می‌گوید تمام اشیاء سمت راست و چپ او نیز لبیک می‌گویند. 
 
امام جمعه اهل سنت اسدیه تصریح کرد: لبیک، جواب ندای ابراهیم خلیل‌الله است. خانه کعبه فضایل زیادی دارد؛ در دنیا مکانی نیست که با نگاه به آن ثواب حاصل شود، اما خانه کعبه مکانی است که روزی ۱۲۰ رحمت از جانب الله نازل می‌شود؛ 60 رحمت بر طواف‌کنندگان، 40 رحمت بر نمازگزاران و 20 رحمت به نگاه‌کنندگان. آب زمزم مثال ندارد؛ شرافت آب زمزم است که با آن قلب اطهر پیامبر(ص) شست‌وشو داده شد. 
 
عبداللهی با بیان اینکه همچنین مدینه منوره از جمله مکان‌های مقدس درجه اول مسلمانان است که حجاج هنگام ورود به شهر مدینه و مسجدالنبی باید ادب را رعایت کنند، گفت: حج تمرین عبودیت و اخلاق و نمادی از اتحاد و صحرای محشر است. حاجی مانند میت لباس سفید بر تن دارد و از خویشاوندان خود خداحافظی می‌کند. حج تمرین عبودیت و پا گذاشتن بر روی بُت نفس بوده و سلیقه و نفسانیت را درهم شکسته و تبعیض برداشته می‌شود.
 
وی با بیان اینکه همه شخصیت‌های علمی، سیاسی و اجتماعی طواف خانه خدا و سعی بین صفا و مروه را جدا از همه القاب و پُست‌ها انجام می‌دهند و از خودپرستی دور می‌شوند، اظهار کرد: حج نماد اتحاد مسلمین است و همه افراد از هر گروهی در این همایش جهانی مسلمانان دور یکدیگر جمع شده و تنها هدف عبادت دارند.
 
امام جمعه اهل سنت اسدیه بیان کرد: اثر تشریفات بر سفر حج در سال‌های اخیر باعث شده که بعضی از حجاج از اکنون نگران برگشت خود و هزینه‌های مراسم باشند، اما باید گفت اگر یک حاجی در فکر این کارها باشد در حج نیز به فکر اعمال نخواهند بود. از حجاج می‌خواهيم تشریفات را کنار گذاشته و این هزینه‌ها را در کارهای خیر صرف کرده و یا به مساجد و حوزه‌های علمیه کمک کنند؛ ثانیا اگر ناگزیر به دعوت بستگان هستند، جلسه را ساده برگزار کنند تا از هدف اصلی حج دور نمانیم. 
 
عبداللهی با بیان اینکه حجاج نباید اقامه نماز در مسجد‌الحرام و مسجد‌النبی، تلاوت قرآن، ذکر و دعا را فدای بازار رفتن کنند و پس از بازگشت نیز نورانیت حج را برای خود نگه دارند، اظهار کرد: حجاج، لحظات وقوف در عرفات را قدر بدانند و بعد از نماز عصر به دعا مشغول شوند.
 
امام جمعه اسدیه با اشاره به غنیمت شدن سفر حج گفت: حاجی می‌تواند برای 400 نفر از اهل بیت و خویشاوندان خود شفاعت کند و با حج قبول شده به گونه‌ای برمی‌گردد مانند اینکه تازه از مادر متولد شده است؛ چنانکه پیامبر(ص) فرمودند: «إِذَا لَقِيتَ الْحَاجَّ فَسَلِّمْ عَلَيْهِ وَصَافِحْهُ وَمُرْهُ أَنْ يَسْتَغْفِرَ لَكَ قَبْلَ أَنْ يَدْخُلَ بَيْتَهُ فَإِنَّهُ مَغْفُورٌ لَه؛ زمانی که حاجی را ملاقات کردی به او سلام کن، با او مصافحه کن و بگو برای تو استغفار کند قبل از اینکه به خانه‌اش برود، زیرا او مغفرت شده است.»
انتهای پیام
captcha