یازدهمین جشنواره بین‌المللی «دف نوای رحمت» در کردستان برگزار می‌شود
کد خبر: 4147992
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

یازدهمین جشنواره بین‌المللی «دف نوای رحمت» در کردستان برگزار می‌شود

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری کردستان گفت: فراخوان یازدهمین جشنواره بین‌المللی «دف نوای رحمت» به عنوان شاخص‌ترین برنامه محوری حوزه هنری کردستان به زودی اعلام می‌شود.

آرمان نصراللهی، معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، آرمان نصراللهی، معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری کردستان امروز، 25 خردادماه در نشست تعاملی بررسی برنامه‌های 1402 حوزه‌های هنری استان‌های کرمانشاه و کردستان به برنامه‌های حوزه هنری استان کردستان اشاره کرد و گفت: فراخوان یازدهمین جشنواره بین‌المللی «دف نوای رحمت» به عنوان شاخص‌ترین برنامه محوری حوزه هنری کردستان به زودی اعلام می‌شود.

وی به تغییر رویکرد حوزه هنری کشور در بحث برنام‌ریزی‌های فرهنگی وهنری اشاره کرد و افزود: در رویکرد جدید متناسب با ویژگی‌های بومی، قومی و اقلیمی در قالب سند زیست بوم و سند تحول هر استان به برنامه‌ریزی می‌پردازد و در کردستان با عنوان «هنر کُرد ایرانی» با همکاری همکاران استانی برنامه‌های ویژه و شاخصی در نظر گرفته شده است که از سال گذشته آغاز و در یک دوره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و به صورت مستمر مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری کردستان بیان کرد: افزایش تعاملات فرهنگی و هنری با اقلیم کردستان عراق از موضوعاتی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است و امیدواریم با فراهم‌سازی بسترهای لازم شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

وی ظرفیت دفتر حوزه هنری بیجار را از مزیت‌های حوزه هنری استان کردستان عنوان کرد و افزود: در کنار این ظرفیت زیر ساخت‌های فرهنگی و سالن‌های سینمایی استان از دیگر مزیت‌هایی است که حوزه هنری کردستان از آن بهره‌مند است از جمله می‌توان به 15 سالن سینمایی با کاربری‌های مختلف، سه گالری هنری، استودیو صدا و دوبله، کتابخانه تخصصی هنر، خانه کارتون و کاریکاتور اشاره کرد.

نصراللهی از تعامل با حوزه هنری کرمانشاه و دیگر استان های همجوار استقبال کرد و یادآور شد: با برنامه‌ریزی و قرار دادن توانمندی‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک در بحث تولید آثار هنری می‌توان شاهد اتفاقات ارزشمندی در بین استان‌های همجوار باشیم.

عملگرایی و تولید محور بودن؛ دو اصل مهم حوزه هنری

کیوان ماهور، معاون فرهنگی وهنری حوزه هنری کرمانشاه هم در این نشست در سخنانی گفت: با نگاهی به برنامه‌های حوزه هنری و با توجه به رویکرد جدید در  برنامه ریزی شاهد کاهش تولیدات بوده‌ایم. امروز با توجه به تثبیت رویکرد جدید باید تمام تلاش خود را در جهت عمل‌گرایی و حرکت به سمت تولید آثار هنری که از جذابیت‌های اصلی هنر است، گام برداریم.

وی فرآیند سند تحول و سند زیست بوم را همان مسیر حرکتی گذشته حوزه هنری با زبان و روش جدید دانست و افزود: در این سند  چهار اصل مهم بومی‌گرایی، مسئله محوری، مردم‌محوری و اندیشه‌ورزی مورد توجه واقع شده است که همان اصول اصلی فعالیت‌های فرهنگی وهنری است و هیچ اثر هنری بدون توجه به این ویژگی‌ها نمی‌تواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری کرمانشاه بیان کرد: بومی‌گرایی یک خصیصه ذاتی است و هر هنرمند متناسب با شرایط اقلیمی و محیطی خود به خلق اثر می‌پردازد و هنرمندان تلاش می‌کنند در این زمینه مسئله و موضوعی متناسب با آن منطقه را به تصویر درآورند و در این مسیر به دنبال توجه مردم و مخاطب است و تمام تلاش خود را می‌کند تا اثرش اندیشه‌های مخاطبان را متوجه تفکر و تأمل در باب آن موضوع کند. در نهایت توجه به این چهار اصل زمینه‌ساز رسیدن به یک زبان مشترک و فهم مشترک بین هنرمند و مخاطب می‌انجامد.

یادآور می‌شود، در ادامه این نشست مسئولان واحدهای تخصصی و سایر بخش‌های حوزه‌های هنری کرمانشاه و کردستان در گفت‌وگوهای دو و چندنفره ضمن بررسی برنامه‌های مدنظر به بررسی شیوه همکاری مشترک بین دو استان در بخش‌های مختلف پرداختند و مقرر شد در برنامه‌های مدنظر سال جاری دو استان به آن‌ها پرداخته شود.

انتهای پیام
captcha