قرارگاه فرهنگی حجاب و عفاف محله محور در گیلان افتتاح شد
کد خبر: 4148070
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶

قرارگاه فرهنگی حجاب و عفاف محله محور در گیلان افتتاح شد

قرارگاه فرهنگی عفاف و حجاب محله محور گیلان با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، مسئولان و فعالان کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان امروز در تالار مرکزی رشت افتتاح شد.

افتتاح قرارگاه فرهنگی عفاف و حجاب محله محور در رشت

به گزارش ایکنا از گیلان، قرارگاه فرهنگی عفاف و حجاب محله محور امروز، 25 خردادماه با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، مسئولان و فعالان کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان در تالار مرکزی رشت افتتاح و در کانون‌های مساجد تشکیل شد.

احمد مقیمی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به مهم‌ترین رکن جهاد تبیین اظهار کرد: دشمن با نقشه و برنامه‌ریزی در زمینه کشف حجاب کار می‌کند، بنابراین باید در زمینه حجاب و عفاف با جهاد تبیین و گاهی برخود سلبی و قضایی ورود کرد.

وی با اشاره به جنگ فرهنگی جبهه باطل که طی سالیان سال بر ملت ایران وارد شد، گفت: در طول تاریخ سه موضع کینه، تعصب، جهل و عدم آگاهی در جبهه باطل وجود داشت؛ ما باید برای مقابله با این جنگ فرهنگی تمام عیار در مقابل جبهه باطل مجهز به جهاد تبیین باشیم.

مقیمی با تأکید بر اینکه در جنگ فرهنگی باید با آگاهی و استفاده از تجربه دیگران وارد شد، افزود: دانستن تاریخ و شیوه معصومین(ع) و نحوه برخورد آنها  در زمان‌های مختلف و با دشمنان گوناگون، به ما کمک می‌کند تا بهتر کار کنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم با اشاره به ویژگی قرارگاه محله محور تصریح کرد: ویژگی قرارگاه محله محور این است که مخاطب را می‌شناسد و می‌تواند با ارتباط مستمری که با مخاطب دارد به یک نقطه مشترک و اثرگذار برسد، بنابراین داشتن هدف، دانستن مبانی روانشناسی و گذاشتن رمان کافی برای حل مسئله می‌تواند نتایج خوبی به ارمغان آورد.

وی با اشاره به اهمیت زمان‌شناسی در ارتباط با مخاطب بیان کرد: متدینین با استفاده از استدلال‌های عقلی، شرعی، سیاسی، تمدنی و فرهنگی باید در اقناع‌سازی مخاطب توانمند باشند، زیرا نوع مواجهه با افراد با یکدیگر متفاوت است برای مثال باید برای کسی از تاریخ گفت و برای دیگری یک بیت شعر خواند، بنابراین باید افراد این قدرت مخاطب‌شناسی را در خود تقویت کرده و مجهز وارد میدان کار فرهنگی شوند.

رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هم در این مراسم اظهار کرد: یکی از ناهنجاری‌های شهری که دغدغه‌مندان را نگران کرده، بحث زیر سوال رفتن حجاب و عفاف در جامعه است؛ ما معتقدیم مسأله حجاب و تقویت زیست عفیفانه باید توسط مردم راهبری، مدیریت، پشتیبانی شده و ارتقا یابد.

وی گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به‌عنوان عملیاتی‌ترین بستر فعالیت‌های فرهنگی، هنری ماموریتی دارند که باید با رویکرد فرهنگ و هنر در راستای ارتقای سطح زیست عفیفانه در محلات و تقویت عفاف و حجاب و فعالیت‌های فرهنگی، هنری این حوزه را راهبری کنند. این قرارگاه برای نخستین ‌بار در کشور تشکیل شد تا با کارکرد فرهنگی، هنری و اقدامات و برنامه‌های فرهنگی در محلات آسیب‌ها را کاهش دهد چراکه ماناترین، اثرگذارترین و نافذترین ابزاری که می‌تواند در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی را محدود کند و از اثرات آن بکاهد، ابزار فرهنگ و هنر است که زبانی مشترک و قابل فهم برای آحاد مردم جامعه می‌باشد.

وی مدیران کانون‌های مساجد را پرچم‌داران حوزه فرهنگی در محلات با رویکرد عفاف و حجاب دانست و افزود: از امروز این مأموریت در محلات به این مدیران واگذار شده که برنامه‌هایی در بستر فرهنگ و هنر داشته باشند. انجام تئاتر خیابانی، نمایشگاه عکس، کارگاه‌های آموزشی، فعالیت‌های گفتمان محور و رویکردهای چهره به چهره از اقدامات فرهنگی این رویداد است که با پشتیبانی نهادهای فرهنگی و توسط خود مردم انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha