چرایی جذابیت نوشته‌های دکتر شریعتی برای جوانان
کد خبر: 4148795
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد؛

چرایی جذابیت نوشته‌های دکتر شریعتی برای جوانان

عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی بیرجند با بیان اینکه قلم، بیان شیوا و جذاب و پر از هیجانات و تأثیرگذار دکتر شریعتی سبب ارتباط‌گیری درست نسل جوان با نوشته‌های وی و در نتیجه با اسلام شد، گفت: در حقیقت این نویسنده به ابهامات و سؤالاتی در ذهن جوان پاسخ داد که شاید با علم محدود خود در مورد زبان عربی از کتاب قرآن نمی‌توانست برداشت کند.

حجت‌الاسلام هادی شهاب، عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی بیرجندحجت‌الاسلام هادی شهاب، عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با گرامیداشت روز دکتر علی شریعتی گفت: دکتر شریعتی محصول یک دوره خاص از جریانات کشور است که در این دوره عطش اسلام سیاسی و اجتماعی وجود داشت. در این دوران این داوری در مورد دین وجود داشت که اسلام مرتبط به گذشته و افکار متحجرانه است.

وی با بیان اینکه در آن زمان نسل جدید و جوانان و افراد تحصیل‌کرده به دنبال تفسیری از اسلام بودند که چرایی برای بشر امروزی را بیان کرده و در حقیقت ذهن مشوش آنان را آرام کند، افزود: بیان این چرایی کار دکتر شریعتی بود و همین باعث می‌شد که  جوانان به نوشته‌ها و افکار او جذب شوند. در واقع این نویسنده خوانش صحیحی از زندگی پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) را در پیش روی چشم مخاطبان قرار داده و آنان را به تفکر وامی‌داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی بیرجند ادامه داد: اما آیا واقعا تمام حقیقتی که شریعتی معرفی می‌کرد تمام چهره او بود؛ باید گفت خیر؛ شریعتی تنها به بیان اکتفا نمی‌کرد بلکه روی شیوه بیان نیز تمرکز داشت و همین امر باعث جذابیت کار او شده بود. قلم و بیان شیوا و جذاب و پر از هیجانات و تأثیرگذار دکتر شریعتی سبب ارتباط‌گیری درست نسل جوان با نوشته‌های وی و در نتیجه با اسلام شد. در حقیقت این نویسنده به ابهامات و سؤالاتی در ذهن جوان پاسخ داد که شاید با علم محدود خود در مورد زبان عربی از کتاب قرآن نمی‌توانست برداشت کند.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم آن دوران را با عصر حاضر مقایسه کنیم و سپس وظایف نویسندگان را بسنجیم، باید گفت عصر و زمانه ما و تحلیل این زمان کار ساده‌ای نیست، چراکه تجربه عملی بسیاری از مواردی که شریعتی به‌عنوان اصول جامع اسلامی بیان می‌کرد در پیش چشم ماست و گاهی ضعف‌هایی وجود دارد که مانع تأثیرگذاری قلم می‌شود.

شهاب ادامه داد: شریعتی یکی از افرادی بود که در ایجاد تفکر انقلابی نقش داشت، افزود: انقلابی بودن حاصل تفکر افرادی مانند دکتر شریعتی بود که به زبان عامه جامعه در مورد اصول انقلابی و اسلامی با آنان سخن می‌گفتند؛ بیانی که اکنون در میان صاحبان اندیشه کمتر دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه این نویسنده به عصر خود و اقتضائات آنان توجه داشت، ادامه داد: اسلامی که شریعتی معرفی کرد مدینه فاضله‌ای که اکنون با آنچه در مقابل چشمان ما قرار دارد متفات بوده و به همین علت، شاید در عصر کنونی دیگر نتوان به آن شیوه قلم زد.

شهاب گفت: نکته دیگر اینکه نوع بیان شریعتی در مورد اسلام هیچ‌گاه در حوزه‌های علمیه مطرح نبوده و در دانشگاه نیز در برخی رشته‌های خاص دیده شده است. اراده پیاده‌سازی تفکر شریعتی در جامعه وجود ندارد. اکنون زیرساخت‌های فرهنگی بسیار تخریب شده و شاید دستیابی به افرادی چون شریعتی ناممکن باشد، اما پرورش این افراد با تفکر آزادی که مانع از آسیب رساندن به اجتماع است، را لازم داریم.

انتهای پیام
captcha