حجتالاسلام هادی شهاب، عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی بیرجند در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی با گرامیداشت روز دکتر علی شریعتی گفت: دکتر شریعتی محصول یک دوره خاص از جریانات کشور است که در این دوره عطش اسلام سیاسی و اجتماعی وجود داشت. در این دوران این داوری در مورد دین وجود داشت که اسلام مرتبط به گذشته و افکار متحجرانه است.
وی با بیان اینکه در آن زمان نسل جدید و جوانان و افراد تحصیلکرده به دنبال تفسیری از اسلام بودند که چرایی برای بشر امروزی را بیان کرده و در حقیقت ذهن مشوش آنان را آرام کند، افزود: بیان این چرایی کار دکتر شریعتی بود و همین باعث میشد که جوانان به نوشتهها و افکار او جذب شوند. در واقع این نویسنده خوانش صحیحی از زندگی پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) را در پیش روی چشم مخاطبان قرار داده و آنان را به تفکر وامیداشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی بیرجند ادامه داد: اما آیا واقعا تمام حقیقتی که شریعتی معرفی میکرد تمام چهره او بود؛ باید گفت خیر؛ شریعتی تنها به بیان اکتفا نمیکرد بلکه روی شیوه بیان نیز تمرکز داشت و همین امر باعث جذابیت کار او شده بود. قلم و بیان شیوا و جذاب و پر از هیجانات و تأثیرگذار دکتر شریعتی سبب ارتباطگیری درست نسل جوان با نوشتههای وی و در نتیجه با اسلام شد. در حقیقت این نویسنده به ابهامات و سؤالاتی در ذهن جوان پاسخ داد که شاید با علم محدود خود در مورد زبان عربی از کتاب قرآن نمیتوانست برداشت کند.
وی بیان کرد: اگر بخواهیم آن دوران را با عصر حاضر مقایسه کنیم و سپس وظایف نویسندگان را بسنجیم، باید گفت عصر و زمانه ما و تحلیل این زمان کار سادهای نیست، چراکه تجربه عملی بسیاری از مواردی که شریعتی بهعنوان اصول جامع اسلامی بیان میکرد در پیش چشم ماست و گاهی ضعفهایی وجود دارد که مانع تأثیرگذاری قلم میشود.
شهاب ادامه داد: شریعتی یکی از افرادی بود که در ایجاد تفکر انقلابی نقش داشت، افزود: انقلابی بودن حاصل تفکر افرادی مانند دکتر شریعتی بود که به زبان عامه جامعه در مورد اصول انقلابی و اسلامی با آنان سخن میگفتند؛ بیانی که اکنون در میان صاحبان اندیشه کمتر دیده میشود.
وی با بیان اینکه این نویسنده به عصر خود و اقتضائات آنان توجه داشت، ادامه داد: اسلامی که شریعتی معرفی کرد مدینه فاضلهای که اکنون با آنچه در مقابل چشمان ما قرار دارد متفات بوده و به همین علت، شاید در عصر کنونی دیگر نتوان به آن شیوه قلم زد.
شهاب گفت: نکته دیگر اینکه نوع بیان شریعتی در مورد اسلام هیچگاه در حوزههای علمیه مطرح نبوده و در دانشگاه نیز در برخی رشتههای خاص دیده شده است. اراده پیادهسازی تفکر شریعتی در جامعه وجود ندارد. اکنون زیرساختهای فرهنگی بسیار تخریب شده و شاید دستیابی به افرادی چون شریعتی ناممکن باشد، اما پرورش این افراد با تفکر آزادی که مانع از آسیب رساندن به اجتماع است، را لازم داریم.
انتهای پیام