مسابقات قرآن باید منجر به رشد دانش‌آموزان شود
کد خبر: 4149265
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
باقرزاده:

مسابقات قرآن باید منجر به رشد دانش‌آموزان شود

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: مسابقات قرآن و هر برنامه‌ای که برای قرآن انجام می‌شود باید منجر به رشد دانش‌آموزان و حتی ما شود. از این‌رو، نیاز است که از سوی اداره قرآن، عترت و نماز مسیر فرآیندی تربیت قرآنی راه‌اندازی شود تا به این رشد کمک کند.

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورشبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، شامگاه، ۳۰ خردادماه در افتتاحیه هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور که در محل حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت جامعه ما وضعیتی است که موجب نگرانی افرادی شده که با قرآن مأنوس هستند. کشور به لحاظ بی‌اخلاقی‌ها، کم‌تابی‌ها، خشونت‌ها، بی‌عدالتی‌ها، بی‌انگیزگی‌ها، اعتیادها، جهل‌ها، مسائل اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، اخلاقی و انواع آسیب‌های اجتماعی از منظر روانشناسی و اخلاقی در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که آمار و ارقام نشان می‌دهد که متأسفانه حدود ۱۰درصد از جوانان و نوجوانان ما در معرض این نوع آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و این در معرض بودن در چند سطح رخ می‌دهد، یا حداقل برای یک‌بار در معرض این آسیب‌ها بوده‌اند و یا بیش از یک‌بار این آسیب‌ها را تجربه کرده‌اند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: فرزندان ما در معرض خطر هستند و روزانه تعداد قابل توجهی از آنها دست به خودکشی می‌زنند که اغلب آنها دختر و طیف کمتری از این تعداد را پسران تشکیل می‌دهند. البته که این اتفاق برای آنها به دلیل شکست عشقی نیست، بلکه به این دلیل است که نقطه تاب‌آوری آنها کاهش یافته است، اما اگر اطرافیان مانند معلمان با آنها صحبت کنند، قطعاً این کار می‌تواند بازدارنده باشد و به نوعی جوانان را امیدوارتر می‌کند و نقش والدینی، معلمی و استادی ما را دوچندان می‌کند.

دلایل بروز آسیب‌های اجتماعی در جوانان

باقرزاده افزود: براساس آنچه که یافته‌های دقیق پژوهشی در این حوزه نشان می‌دهد، یک‌‌سری دلایلی اعم از خانوادگی در بروز این نوع آسیب‌ها دخیل هستند که باز این دلایل به چند علت پایه‌ای شامل اعتقادی، اخلاقی و ایمانی بازمی‌گردد، این در حالی است که مقام معظم رهبری هم طی سخنرانی‌های اخیر خود به این سه نکته اشاره داشته‌اند.

وی اظهار کرد: آنچه که ایمان، اعتقاد و امید را در جوانان و نوجوانان تقویت می‌کند، اقامه نماز و ارتباط با قرآن کریم است که دو راه‌حل ساده اما مبنایی و جدی تلقی می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر دانش‌آموزان، نمازهای یومیه خود را داشته باشند، به خداوند متوسل شوند و سر تعظیم در برابر خدا فرود آورند در این صورت این جوان و نوجوان هیچ‌گاه ناامید نخواهد شد و رشته توسلش از ایزد الهی قطع نمی‌شود، از طرفی اگر آنها پای قرآن بنشینند و یک آیه را در روز بخوانند، بنا به وعده‌ای که قرآن داده است قطعاً از این آسیب‌ها نجات پیدا خواهند کرد. از این‌رو با توجه به این مهم باید دقت داشته باشیم که نباید هدف خود را که مأنوس کردن جوانان و نوجوانان با قرآن است را گم کنیم.

باقرزاده گفت: مسابقات قرآن و هر برنامه‌ای که برای قرآن انجام می‌شود باید منجر به رشد دانش‌آموزان و حتی ما شود. از این‌رو نیاز است که از سوی اداره قرآن، عترت و نماز مسیر فرآیندی تربیت قرآنی راه‌اندازی شود تا به این رشد کمک کند.

وی تصریح کرد: بر همین اساس من در تلاش هستم که این مسابقات به مسابقات فرآیندی تبدیل شود. اینکه تا چه اندازه دانش‌آموزان با قرآن مأنوس شده‌اند، تا چه اندازه جلسات قرآن برگزار شده و... به صورت فرآیندی انجام و این موارد به‌عنوان امتیازی برای مدارس تلقی شود.

برگزیدگان مسابقات قرآن از تجارب خود بگویند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: از این‌رو باید تلاش کنیم که جوانان و نوجوانان را با قرآن مأنوس کنیم. با توجه به جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری فرمودند مقدمه‌ای به‌نام جهاد ارتباط نیاز دارد لذا همواره باید در نظر داشته باشیم که در ابتدا این ارتباط باید در فرزندان ایجاد شود و این ارتباط هم به وسیله اقامه نماز انجام می‌شود.

باقرزاده با بیان اینکه محتوای جهاد تبیین قرآن است، افزود: از این‌رو درخواست دارم معلمانی که در این حوزه فعالیت دارند پیام قرآنی را به سراسر کشور برسانند، چرا که فرزندان، مادران، پدران و دختران ما در معرض خطر هستند و این آسیب‌های اجتماعی دامن‌گیر اکثریت جامعه خواهد شد و دلیل این اتفاق هم دور افتادن ما از قرآن و نماز است.

وی بیان کرد: یکی از اقداماتی که می‌توان در این راستا انجام داد این است که برگزیدگان این مسابقات از تجارب خود در خصوص نماز خواندن، ارتباط با امام رضا(ع) و انس گرفتن با قرآن، صحبت کنند که اگر این تجارب بیان و این ارتباطات برقرار شود قطعاً از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری خواهد کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: براساس تحقیقات میدانی صورت گرفته، جوانان و نوجوانانی که نماز را به پا می‌دارند و قرآن می‌خوانند دچار بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نمی‌شوند، البته نمی‌توان گفت که کاملاً از این آسیب‌ها دور هستند، اما باز هم نسبت به افرادی که در این وادی قرار ندارند کمتر دچار این آسیب‌ها می‌شوند.

انتهای پیام
captcha