مسجدی با منبر 320 ساله در قاین
کد خبر: 4149791
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵

مسجدی با منبر 320 ساله در قاین

منبر چوبی بزرگ و باارزش مسجد جامع قاین مربوط به سال 1082 هجری قمری است که از چوب چنار توسط استاد محمد واعظی کاخکی به شیوه استادانه‌ای ساخته شده و کتیبه آن با خط نسخ بر روی آن منبت‌کاری است.

مسجد جامع قاینبه گزارش ایکنا، به نقل از مجله میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی، ساخت مسجد جامع قاین مربوط به سده هشتم هجری قمری است و در قائن، مرکز شهر واقع شده است. به استناد کتیبه موجود در ایوان مسجد جامع، این بنا در سال ۷۹۶ هجری قمری به فرمان امیر جمشید قارنی ساخته شده است؛ به این ترتیب مسجد جامع قائن از اثرهای ساخته شده در اواخر دوره ایلخانی و ابتدای دوره تیموری است.

درباره بنای نخست آن اختلاف نظر وجود دارد. استقرار یکی از پایه‌های مسجد بر روی آتشکده ساسانیان گویای تاریخ کهن آن است. اکثر مورخان و جهانگردان در بیان و معرفی شهر قاین به مسجدجامع صراحتاً اشاراتی داشته‌اند.

از کتیبه‌های گوناگون مسجد جامع می‌توان نتیجه گرفت که این بنا بارها بر اثر زلزله آسیب کلی دیده و بازسازی شده است. مسجد جامع قاین ۲۴۷۰ مترمربع وسعت داشته که ۱۰۵۰ مترمربع آن زیربنای ایوان، شبستان‌ها و حجره‌ها و ۱۲۰ مترمربع عرصه داخلی است. حیاط مسجد محوطه‌ای به درازای ۳۳ و پهنای ۲۸ متر است. در اطراف حیاط حجره‌هایی به عمق ۲ متر قرار دارد از شاهکارهای معماری مسجد ایوان آن است که به طرز با شکوهی به زیبایی مسجد گوهرشاد با ارتفاع ۱۸ متر، عرض ۱۱ متر و طول ۲۲ متر ساخته شده است.

مسجد جامع قاین

سقف ایوان چهار طاق و سه گنبد دارد که به نحو زیبایی رنگ‌آمیزی و مزین و معرق کاری‌هایش بسیار ظریف و زیباست. نقاشی‌های ایوان به روش اصفهانی بوده و در دوره صفویان انجام شده و در زمان‌های بعد روی آن‌ها را رنگ زده‌اند. دو شبستان در دو سمت ایوان همچنین که در فصل زمستان استفاده خوبی دارند برای جلوگیری از رانش دیوارهای اطراف ایوان تأثیر بسزایی دارند.

منبر چوبی بزرگ و باارزش مسجد مربوط به سال 1082 هجری قمری است که از چوب چنار توسط استاد محمد واعظی کاخکی به شیوه استادانه‌ای ساخته شده و کتیبه آن با خط نسخ بر روی آن منبت‌کاری است.

هنوز هم در این مسجد تاریخی نماز اقامه می‌شود. مسجد جامع قاین، یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی و تاریخی ایران است که برای حیات و پابرجا ماندن، توجه مسئولان و بازدیدکنندگان را می‌طلبد. این اثر تاریخی، به‌عنوان یکی از مکان‌های دیدنی قاین، با شماره‌ ۲۹۵ به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام
captcha