فرهنگ نقد عالمانه فیلم در جریان انقلابی تقویت شود
کد خبر: 4150710
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۰

فرهنگ نقد عالمانه فیلم در جریان انقلابی تقویت شود

منتقد و پژوهشگر سینما و رسانه با بیان اینکه باید زمینه‌ای فراهم کنیم که فرهنگ تولید فیلم و نقد عالمانه آثار در جریان انقلابی تقویت شود، گفت جریان انقلابی باید ضمن تقویت خود و تلاش در مسیر حرفه‌ای شدن با جلسات نقد و بررسی و ایده پردازی، فضا را به سمت گفتمان انقلاب اسلامی تغییر دهد.

به گزارش ایکنا از قم، زهرا راد، منتقد و تحلیلگر سینمای ایران در نشست نقد و بررسی فیلم «بدون قرار قبلی» که تحت عنوان «دکوپا» روز گذشته 5 تیرماه به همت انجمن سواد رسانه طلاب و مدرسه فکرت در کافه جهان نما (قم) برگزار شد، با اشاره به پیام ارائه شده در این فیلم ارتباط مهمی با زیست جهان شیعیان و ارتباط با امام رضا(ع) دارد، اظهار کرد: وقتی این فیلم را در جشنواره دیدم، از آن جا که واقعاً آثار آزارنده زیادی در در همان جشنواره یعنی سال ۱۴۰۰ دیدم، حقیقتاً با تماشای ساخته آقای بهروز شعیبی، حس و حال خوبی به من دست داد.

وی افزود: البته طبیعی است که این فیلم مثل هر اثر دیگری واجد نقاط ضعف و قوتی است و چه بسا اگر فیلم با پیام و داده‌هایی که با مخاطب در میان می‌گذارد، شاهد فرم قوی‌تری بودیم که با مخاطب عام ارتباط بهتر و مؤثرتری نیز برقرار می‌کرد.

منتقد و تحلیلگر سینمای ایران همچنین گفت: ارزشمند فیلم بدون قرار قبلی را وقتی می‌فهمیم که آن را در کنار انبوه آثار غربزده، روشنفکری و نیز فیلم‌های تلخ اجتماعی مشاهده می‌کنیم، چه آن که در این جا پیام‌های خوب و امیدبخشی در خصوص جامعه ایرانی به مخاطب منتقل می‌شود.

وی بیان داشت: شخصیت اصلی فیلم (یاسمین) با بازی پگاه آهنگرانی وقتی از خارج به ایران می‌آید، می‌بینیم که به تدریج هم خودش و هم فرزندش حال و هوای بهتری پیدا می‌کنند و این برخلاف رویه بسیاری از فیلم‌های سال‌های اخیر سینمای ماست که جامعه ایرانی را سیاه و فلاکت بار به تصویر می‌کشند و می‌خواهند بگویند که هیچ کس در داخل از زندگی در ایران راضی نیست و بسیاری از مردم اگر شرایطش را داشته باشند قصد مهاجرت از این کشور را دارند.

راد همچنین با اشاره به این که تلاش فیلمساز در نشان دادن مناسبات خانوادگی و علقه‌های خویشاوندی و نیز میل فرد برای بازگشت به اصالت ایرانی خویش در این اثر ستودنی است، گفت: ثمره زندگی در آلمان با وجود رفاه خوب شخصیت اصلی فیلم چیزی جز افسردگی نبوده و حال آن که بازگشت به ایران و رجوع به ریشه‌های ملی و دینی برای فرد، بازخورد خوبی داشته و از این حیث به نظر می‌رسد که اتفاقاً فیلم شعیبی در راستای گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی همچنین با اشاره به این که حاکمیت باید از تولید و اکران چنین آثاری با وجود برخی ضعف‌ها، حمایت به عمل آورد، بیان کرد: جریان انقلابی باید ضمن تقویت خود و تلاش در مسیر حرفه‌ای شدن با جلسات نقد و بررسی و ایده پردازی، فضا را به سمت گفتمان انقلاب اسلامی تغییر دهد.

منتقد و پژوهشگر فیلم و رسانه افزود: به شدت معتقد هستم که باید فرهنگ تولید فیلم و نقد و بررسی عالمانه آثار باید در جریان انقلابی تقویت شود، چرا که متأسفانه از این حیث ما دچار ضعف‌های جدی هستیم و باید در راستای رفع آن قدم برداریم.

سیدمحمدمهدی موسوی، کارشناس این نشست نیز با اشاره به این که فیلم بدون قرار قبلی به جهت برخورداری از ایده خوب و دغدغه مندانه، قابل احترام است، گفت: با این حال از آن جا که این اثر در زمینه فرم و ساختار، در قالب سینمای قصه گو و دارای قهرمان و ضدقهرمان نمی‌گنجد، لذا نمی‌تواند ارتباط چندانی با مخاطب عام برقرار کند.

وی افزود: از سوی دیگر باید به ضعف در شخصیت پردازی و ریتم کند فیلم اشاره کرد و حال آن که تلاش فیلمساز در زمینه ارتقای ساختار فرمی اثر می‌توانست باعث بهتر دیده شدن آن از منظر مخاطبان عام سینمای ایران شود.

یادآور می‌شود، نشست «دکوپاژ» با رویکرد نقد و بررسی فیلم‌های مطرح سینمای ایران و جهان به ویژه از منظر تحلیل اندیشه‌ای، دوشنبه هر هفته به همت مجموعه رسانه‌ای فکرت و انجمن سواد رسانه طلاب در قم برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha