فعالیت ۶ مرکز یادگیری سوادآموزی در کردستان
کد خبر: 4152356
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹

فعالیت ۶ مرکز یادگیری سوادآموزی در کردستان

معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش کردستان از آموزش سواد و مهارت‌آموزی ۵۲۷ نفر سواد آموز استان در شش مرکز یادگیری محلی در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: چهار مرکز دولتی و 2 مرکز در ندامتگاه‌های سنندج و کامیاران دایر شده است.

گلبهار خسروی، معاون سواد آموزی آموزش‌و‌پرورش کردستان

گلبهار خسروی، معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، با اشاره آموزش سواد و مهارت به ۵۲۷ نفر سوادآموز  در مراکز یادگیری محلی استان، گفت: از این تعداد ۱۵۶ نفر در دوره سوادآموزی، ۱۷۲ نفر در دوره تحکیم و ۱۹۹ نفر در دوره انتقال در حال تحصیل و آموزش مهارت‌های مختلف هستند.

وی از فعالیت 6 مرکز یادگیری محلی سوادآموزی در استان خبر داد و افزود: تعداد چهار مرکز به صورت دولتی اداره می‌شود، و با همکاری اداره کل زندان های استان کردستان، دو مرکز یادگیری محلی در ندامتگاه‌های سنندج و شهرستان کامیاران دایر شده است.

معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش کردستان با اشاره به اینکه در این مراکز سوادآموزان جامعه هدف علاوه بر آموزش سواد، با مهارت‌های مختلف آشنا می‌شوند، بیان کرد: مراکز یادگیری محلی به عنوان پایگاه دانایی جهت پاسخگویی به نیازهای واقعی و بهبود زندگی افراد هستند.

وی گفت: مرکز یادگیری محلی، واحد آموزشی است که بر اساس نیاز سنجی به منظور ارائه خدمات آموزشی به افراد بی‌سواد شامل آموزش‌های سواد پایه، آموزش مهارت‌های اساسی زندگی، حقوق شهروندی و مهارت‌های اجتماعی در جهت توانمندسازی و ایجاد فرصت یادگیری مادام‌العمر با استفاده از ظرفیت‌های درون و برون سازمانی فعالیت می‌کند.

خسروی ادامه داد: هم اکنون با بهره‌گیری از مربیان توانمند و فعال، در مراکز دایر استان، مهارت‌های اجتماعی و زندگی، مهارت‌های حرفه‌آموزی شامل خیاطی، کلاش‌بافی، گلیم‌بافی، بافتنی، فرش‌بافی، سجاده‌بافی، خیاطی کُردی‌دوزی، هویه‌کاری، آیینه‌کاری، بافندگی، تابلو فرش، برق ساختمان، مکانیک خودرو، تأسیسات، چرم‌دوزی و معرق‌کاری و مهارت‌های اساسی زندگی مهارت‌های اجتماعی و حقوق شهروندی به سوادآموزان دوره‌های مختلف آموزش داده می‌شود.

وی یکی از برنامه‌های این حوزه در سال ۱۴۰۲ را توسعه مراکز یادگیری محلی دولتی  عنوان کرد و افزود: فراخوان راه‌اندازی مراکز به شهرستان‌ها و مناطق ارسال شده است و ادارات آموزش‌و‌پرورش می‌توانند در فرصت زمانی اعلام شده و بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی، نسبت به پیش‌بینی و راه‌اندازی مرکز اقدام کنند.

معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش کردستان اظهار کرد: راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی پس از امکان‌سنجی و بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی سازمان نهضت سوادآموزی انجام و درخواست تأسیس مرکز در سامانه سوادآموزی ثبت می‌شود.

وی در پایان از همکاری اعضای شورای پشتیبانی و دستگاه‌ها و نهادها در اجرای برنامه‌های سوادآموزی تشکر کرد و یادآور شد: از ظرفیت شرکای برون سازمانی در راستای پیگیری برنامه‌ها و توانمندسازی سوادآموزان و آموزش مهارت‌های مختلف در مراکز یادگیری محلی استفاده می‌شود.

انتهای پیام
captcha