امام هادی(ع) شبکه وکالتی شیعیان را تقویت کرد
کد خبر: 4152457
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴

امام هادی(ع) شبکه وکالتی شیعیان را تقویت کرد

مدیر حوزه علمیه آیت‌الله پیشوا شیراز یکی از دستاوردهای مهم زندگی امام هادی(ع) را تقویت شبکه وکالت شیعیان عنوان کرد و گفت: امام هادی(ع) همراه با پدر و فرزندشان یعنی امام حسن عسکری(ع) یک شبکه وکالتی را برای شیعیان زمان خود شکل دادند.

ولادت امام هادی(ع)حجت‌الاسلام محمد صادق یوسفعلی، مدیر حوزه علمیه آیت‌الله پیشوا شیراز در گفت‌‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت امام هادی(ع) گفت:‌ یکی از دستاوردهای مهم زندگی امام هادی(ع) تقویت شبکه وکالت بود. ایشان همراه با پدر خود یعنی امام جواد(ع) و امام حسن عسکری(ع) شبکه وکالتی برای تشیع در آن زمان شکل دادند.

وی تصریح کرد: شیعیان در سراسر عالم از طریق شبکه وکالت با امام زمان خود در ارتباط بودند، افزود:‌ البته در جاهایی که شرایط بوده، شیعیان به صورت حضوری از محضر امام زمان خویش بهره می‌جستند اما در زمان‌هایی که شرایط فراهم نبوده که غالباً هم این‌گونه بوده است به دلیل خفقان دوران بنی عباس، شیعیان از طریق شبکه وکالت با امام زمان خویش ارتباط داشتند.

یوسفعلی با بیان اینکه به خصوص امام هادی(ع) از طریق شبکه وکالت با شیعیان زمان خویش ارتباط داشته‌اند، گفت: شیعیان از طریق این شبکه هم احکام و مسائل فقیهی را از محضر امام زمان خویش فرامی‌گرفتند و هم مسائل سیاسی و بدین طریق این سه امام بزرگوار به خصوص امام هادی(ع) از طریق شبکه وکالت مسائل سیاسی را هدایت و رهبری می‌کردند.

درس‌هایی در مکتب امام هادی(ع)

این مدرس حوزه علمیه یکی از اقدامات و دستاوردهای امام هادی(ع) را تقویت شبکه وکالت شیعیان عنوان کرد که در زمان پدر بزرگوارشان تأسیس شده بود و سپس به بیان برخی از خصوصیات شخصی آن امام همام پرداخت و گفت: زهد امام هادی(ع) و عدم دلبستگی ایشان به دنیا در تاریخ زبانزد است به‌طوری که وقتی مأموران خلیفه بنی‌عباس به منزل ایشان ریختند، مشاهده کردند که ایشان با لباس ساده پشمینه‌ای مشغول عبادت خدا هستند و هرچه در منزل ایشان گشتند تا  اثری از شمشیر و سلاح پیدا کنند، چیزی به جز وسایل بسیار مختصر زندگی نیافتند.

وی ویژگی دیگر امام هادی(ع) را کار و تلاش عنوان کرد و گفت: امام بر انجام کار و تلاش بسیار تأکید داشتند و در روایت آمده است که ایشان مشغول کار بودند و یکی از شیعیان از ایشان پرسید چرا شما شخصاً کار انجام می‌دهید و ایشان فرمودند، می‌خواهم از دسترنج خودم استفاده کنم زیرا خداوند این حالت را بیشتر دوست دارد تا اینکه انسان مشغول کار و تلاش نباشد.

شناسنامه ائمه اطهار(ع)

یوسفعلی همچنین به فرازهایی از زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) اشاره کرد و افزود: سوره توحید، شناسنامه خداوند است. درباره پیامبر مکرم اسلام(ص) نیز هم در قرآن کریم و هم خطب نهج‌البلاغه امام علی(ع) نکاتی بیان شده است اما زیارت جامعه کبیره شامل مضامین بسیار سنگین و پرمحتوا از امام هادی(ع) است که در حقیقت شناسنامه ائمه اطهار است.

مدیر حوزه علمیه آیت‌الله پیشوا شیراز تأکید کرد: اگر کسی بخواهد ائمه اطهار(ع) را بشناسد و نقش آنان را در هستی و خلقیات و سبک زندگی و نقش کلیدی آنان در عالم تشریع و تکوین را بداند، باید به سراغ زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) برود.

وی، ائمه اطهار را محل علم عنوان کرد و گفت: هرچه برکت و رزق از ناحیه رب‌العالمین است به وسیله ائمه اطهار است لذا اگر کسی می‌خواهد به خوبی نقش ائمه را در عالم هستی بشناسد باید از زیارت جامعه کبیره استفاده کند.

یوسفلی با تأکید بر اینکه زیارت جامعه کبیره راهکاری برای معرفت‌افزایی شیعیان است، گفت: مضامین این زیارت را باید به صورت کاربردی در زندگی خود پیاده کنیم.

انتهای پیام
captcha