قصه‌نویسی هم‌پای ذوق کودکان رشد نکرده است
کد خبر: 4153638
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
به انگیزه روز ادبیات کودک و نوجوان

قصه‌نویسی هم‌پای ذوق کودکان رشد نکرده است

یک نویسنده کودک و نوجوان گفت: در حال حاضر وضعیت قصه‌نویسی برای کودکان در کشور مناسب و رو به جلو است، اما متناسب با نیازهای کودکان نیست و نتواتسته هم‌پای رشد فکری و ذوقی آنان پیشرفت داشته باشد.

عبدالرضا صمدی، یک نویسنده کودک و نوجوان در خراسان‌جنوبیعبدالرضا صمدی، نویسنده کودک و نوجوان در خصوص ویژگی‌های مهم ادبیات کودکان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: ادبیات کهن ایران سرچشمه همه فضایل اخلاقی، اجتماعی و انسانی است که در طی سال‌های متمادی جوشیده و به دست ما رسیده است‌.

وی افزود: آشنایی کودکان با این گنجینه بزرگ یکی از نیازها و وظایف مهم جامعه بوده و کودکان از طریق آشنایی با ادبیات کهن نیز با آموزه‌های اخلاقی، انسانی و عقلانی آشنا و مأنوس می‌شوند و از سویی با پیشنه فرهنگی والای کشور خود ارتباط برقرار می‌کنند.

این نویسنده کودک بیان کرد: در حال حاضر وضعیت قصه‌نویسی برای کودکان در کشور مناسب و رو به جلو است، اما متناسب با نیازهای کودکان نیست و نتواتسته هم‌پای رشد فکری و ذوقی آنان پیشرفت داشته باشد.

صمدی با تأکید بر اینکه باید با حمایت بیشتر از نویسندگان به کیفیت قصه‌نویسی برای کودکان توجه بیشتری کرد، افزود: لازم است همه نهادها و سازمان‌های متولی فرهنگ جامعه از جمله نهادهای دولتی و مردمی به یک هدف والا  فکر کرده و همه امکانات خود را در کنار هم و در راستای کشف شناسایی و پرورش استعدادهای نسل جوان به‌کار بگیرند تا بتوانیم تغییرات بزرگی را در این زمینه ببینیم.

وی با بیان اینکه نقش آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه توسعه و پیشرفت ادبیات کودکان بسیار مهم است، تصریح کرد: آموزش و پرورش کلیدی‌ترین سازمانی است که می‌تواند هم به ارتقای ادبیات کودکان کمک کرده و هم مصرف تولیدات حوزه ادبیات کودکان را افزایش داده و به فرهنگ کتابخوانی کمک مؤثری کند.

صمدی یادآور شد: متأسفانه در وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر این نقش به‌خوبی اجرا نمی‌شود و حتی موانعی نیز وجود دارد و باید گفت در حوزه ادبیات کودکان غلبه شعار بر عمل بسیار بیشتر از آن حدی است که باید باشد.

وی با بیان اینکه مشکلاتی بر سر راه پیشرفت و توسعه ادبیات کودکان و نوجوانان وجود دارد، بیان کرد: عدم توجه برنامه‌ریزان کلان به این حوزه، عدم برنامه‌ریزی و حمایت بلندمدت، عدم همکاری جدی و مؤثر سازمان‌های متولی با یکدیگر، کمبود بیش از حد منابع مالی در این حوزه و کاهش جدی عدم مصرف محصولات فرهنگی در خانواده و جامعه فرهنگی و رها بودن جریان نشر کتب به آسیب‌های حوزه ادبیات کودکان دامن زده است.

این نویسنده کودک گفت: یادمان باشد کودکان آینده‌سازان این کشور بوده و باید از همین ابتدا روحیات براساس یک ادبیات متقن شکل بگیرد که اگر ما در این حوزه کوتاهی کنیم مغز آنان پر از مفاهیمی می‌شود که دشمن قصد دارد وارد ذهن آنان کند، بنابراین نیازمند توجه بیشتر هستیم.

انتهای پیام
captcha