مؤسسات قرآنی برای معافیت از مالیات نیازمند تکمیل اظهارنامه هستند
کد خبر: 4153846
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
در پاسخ به ایکنا مطرح شد:

مؤسسات قرآنی برای معافیت از مالیات نیازمند تکمیل اظهارنامه هستند

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس با اشاره به چگونگی معافیت مؤسسات قرآنی و فرهنگی گفت: به استناد ماده ۱۳۹ بند ل قانون مستقیم مالیاتی، مؤسسات قرآنی و دیگر مراکز ذکر شده، معاف از پرداخت مالیات هستند اما درصورتی که سالیانه اظهارنامه خود را تسلیم سازمان مالیاتی کنند.

محمدابراهیمی، مدیرکل امور مالیاتی استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، محمدابراهیمی، مدیرکل امور مالیاتی استان فارس امروز، ۱۸ تیر در نشست مدیران پاسخگو در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا در خصوص چگونگی معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی گفت: هر نوع مالیاتی که وصول نشود مطابق قانون است و به استناد ماده ۱۳۹ بند ل قانون مستقیم مالیاتی، مؤسسات قرآنی و دیگر مراکز ذکر شده، معاف از پرداخت مالیات هستند.

ابراهیمی در تشریح شروط معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی، افزود: مراکز قرآنی باید اظهارنامه سالیانه و دیگر مراحل را طی کنند تا مشمول قانون معافیت شوند در غیر اینصورت معافیت آن‌ها لغو خواهد شد. 

مدیرکل امور مالیاتی فارس تصریح کرد: مراکز قرآنی که مطابق قانون معاف از مالیات هستند، اما تاکنون اظهار نامه در سنوات گذشته تسلیم نکردند، می‌توانند با توجه به مصوبه قانون بودجه امسال، می‌توانند با ارائه اظهار نامه مالیاتی از معافیت استفاده کنند. 

وی در ادامه سخنان خود به ارتقای فرهنگ مالیات در جامعه اشاره کرد و ضمن تشکر از اطلاع رسانی‌های اصحاب رسانه، گفت: با همکاری خوب رسانه‌های فارس در راستای آگاهی بخشی قانون مالیاتی به شهروندان، در خردادماه با پرداخت بی‌سابقه مالیات ابرازی توسط مودیان روبرو شدیم؛ در خرداد ماه هیچ زمانی پرداخت مالیاتی ابرازی توسط مودیان نداشته‌ایم و سال گذشته حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات ابرازی بخش مشاغل بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه فعالان اقتصادی خود به خوبی می‌دانند که گردش حسابشان به چه میزان است، افزود: از سال ٩٩ بانک‌های اطلاعاتی در سازمان امور مالیاتی تکمیل و همه ارگان‌ها موظف شدند که اطلاعات خود را در سامانه ثبت و میزان مالیات آن‌ها مشخص شود.

ابراهیمی با بیان اینکه جرایم مالیاتی در بخش ابرازی مؤثر نبوده است، گفت: هنوز بخشی از هزینه حقوق دولتی با مالیات تأمین نمی‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی فارس با بیان اینکه مالیات و ارزش افزوده‌ای که در استان وصول می‌شود نسبت به سرانه جمعیت تقسیم توزیع خواهد شد، تأکید کرد: فرهنگ‌سازی صرفاً به معنای امور مالیات به تنهایی نیست.

وی با اشاره به اینکه در یک کشور پیشرفته هر شخصی پرداخت مالیات را منافع خود می‌داند، اظهار کرد: مالیات تعادل طبقاتی ایجاد می‌کند به شرطی که در نظام اقتصادی به خوبی اجرا شود و اکنون هم اخذ مالیات براساس قانون است.

مدیرکل امور مالیاتی فارس در خصوص آموزش کارکنان کافی‌نت‌ها در ایام تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی بیان کرد: پیگیری کرده‌ایم که متصدیان کافی‌نتی‌ها از آموزش لازم بهره ببرند، اما متأسفانه شاهد عدم استقبال بودیم. 

ابراهیمی تصریح کرد: از سال آینده از کارشناسان رسمی بازنشسته مالیاتی امسال استفاده خواهیم کرد تا با استقرار در مراکز پیش‌بینی شده نسبت به انجام خدمات مالیاتی اقدام کنند و براساس قانون بودجه هر سال سقف فروش توسط مجلس برای استفاده از شرایط تبصره ماده ١٠٠ اعلام می‌شود و براساس توافق انجام شده، فعالان اقتصادی امکان استفاده از مزایای این تبصره را دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سامانه سوت‌زنی نیز حدود ٣٠٠ مورد فرار مالیاتی برای ما ارسال شده که در دست بررسی است، اظهار کرد: هنوز مالیات ستانی در کشور ما معادل هزینه‌های جاری انجام نمی‌شود و به همین دلیل در جا‌هایی هم فرار مالیاتی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر از سامانه سوت‌زنی استفاده بهینه شود، بسیاری از مباحث مالیاتی انجام خواهد شد، گفت: نسبت به ساماندهی فرار مالیاتی در بخش پزشکان و وکلا ورود کرده‌ایم و براساس بانک‌های اطلاعاتی پزشکان بررسی‌ها در دست انجام است، اما در عین حال اطلاعاتی که در این باره خود مردم می‌دهند قطعاً سریعتر به نتیجه می‌رسد.

مدیرکل امور مالیاتی فارس مالیات طلا را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: تا ١٣ دی ماه ١٤٠٠ میزان فاکتور صادر شده طلافروشان مشمول کسر ٩ درصدی مالیات می‌شد و از آن پس تاکنون، چون طلا جزو کالای سرمایه‌ای تلقی شده، تنها دستمزد از طلای فروخته شده حساب می‌شود.

وی تأکید کرد: واحد‌های نظارتی سازمان مالیاتی تخلفات کافی نت را به راحتی شناسایی خواهند کرد لذا براساس ماده ۲۷۴ قانون سازمان می‌تواند پرونده‌های تخلفات را به دادگستری برای پیگیری قانونی ارسال کنند و در آن هنگام معمولا فعال اقتصادی مورد اتهام قرار می‌گیرد و کافی نت به عنوان شریک در تخلف باید پاسخگو باشد. 

وی با تأکید بر اینکه باید زنجیره بانک‌های اطلاعاتی در تمامی اصناف با همراهی دیگر سازمان‌ها تکمیل شود تا از فرار مالیاتی جلوگیری شود، گفت: اداره فرار مالیاتی در فارس تشکیل شده و کارشناسان خبره به دنبال دانه درشتان فرار‌های مالیاتی هستند لذا تاکنون در دلالان ارزی ۷۵ مورد و کارت‌های بازرگانی ۱۲۳ مورد به مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبه شده است.

انتهای پیام
captcha