کاستی‌های تبیین عفاف و حجاب در کتاب‌های درسی
کد خبر: 4154464
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۸

کاستی‌های تبیین عفاف و حجاب در کتاب‌های درسی

مدرس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه پرداختن به موضوع عفاف و حجاب در کتاب‌های درسی به هیچ‌وجه اثربخش و جذاب نبوده بلکه تنها به جنبه دینی آن بسنده شده است، گفت: پیشنهاد می‌شود که مقوله عفاف و حجاب در کتاب‌های درسی علاوه بر جنبه دینی از منظر تاریخی و فرهنگی نیز تبیین شود.

ذوالفقار علیخانی، مدرس دانشگاه

ذوالفقار علیخانی، مدرس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان، با گرامیداشت سالروز قیام خونین مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب و شهدای حفظ حریم عفاف و حجاب و با اشاره به اهمیت نهاد تعلیم و تربیت در ترقی یا فترت ملت‌ها، اظهار کرد: بدون شک در تمامی جوامع اصل و اساس پیشرفت یا راز عقب‌افتادگی ملت‌ها در نوع نگاه و چارچوب حاکم بر تعلیم و تربیت آنها بوده است.

وی تصریح کرد: اگر راهبردها و برنامه‌ها عمیق، جذاب و متناسب با نیاز‌های فطری و مقتضیات حال و آینده و به گستره تمام ابعاد فردی و اجتماعی تدوین شود، می‌تواند مانند مسیری مستحکم، توسعه رشد و تعالی مادی و معنوی جامعه را منجر شود که همان ضرورت دستیابی به تمدن نوین اسلامی بر پایه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و از مطالبات رهبر معظم انقلاب و آرمان‌های اسلام عزیز است.

این چهره قرآنی استان با اشاره به اینکه همه مردم، جامعه هدف آموزش‌وپرورش هستند، تأکید کرد: وقتی صحبت از آموزش وپرورش می‌شود مرادمان تقریباً تمام مردم است چراكه آحاد مردم متشکل از دانش‌آموز، معلم، اولیا و خانواده بوده که با آموزش و پرورش در ارتباط هستند. هنگامی که از آموزش و تربیت سخن به میان می‌آید باید نقش جدی رسانه، گروه همسالان و آموزش‌های غیررسمی اجتماع و محیط پیرامون را نيز به‌عنوان یک رقیب جدی تربیتی به رسمیت بشناسیم و در برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرار بدهیم.

علیخانی با تأکید بر اینکه آموزش دانش‌آموزان باید به شیوه‌‌های جدید و امروزی صورت پذیرد، گفت: آموزش‌های جدید توأم با نگاه تیزبینانه برای تربیت دانش‌آموزان نیاز مبرم است و باید براساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تمامی ساحت‌ها و ابعاد اعتقادی، معنوی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی پژوهشی، هنری و زیستی برای نیل به حیات طیبه با محوریت رشد و تربیت موزون حاصل شود.

عفاف و حجاب؛ ابرموضوع فرهنگی و اجتماعی

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر ارکان نهاد تعلیم و تربیت در مدارس در فرهنگ‌سازی مفاهیم اسلامی از جمله حجاب و عفاف تا چه اندازه اثرگذار و همراه هستند، توضیح داد: باید صادقانه بگویم اگرچه در تدوین و به‌روزرسانی کتب و شیوه‌های آموزشی، استخدام معلمان جدید و ارائه آموزش‌های عمومی به اولیا اتفاقات خوبی افتاده اما متأسفانه کافی نیست و تا نقطه مطلوب برای پیاده‌سازی ارزش‌های مورد نظر فاصله بسیاری داریم. در واقع ما نیازمند یک بازتعریف و برنامه‌ریزی فوری حتی فراتر از آموزش و پرورش هستیم.

علیخانی افزود: بنده به‌عنوان دبیر درس دین و زندگی و مدیریت خانواده باید بگویم اگرچه در محتوای کتاب‌ها اشاره‌هایی به موضوع حجاب و عفاف وجود دارد و در پایه‌های مختلف مطرح شده است، اما به هیچ‌وجه اثربخش و جذاب نبوده بلکه تنها به جنبه دینی آن بسنده شده است که پیشنهاد می‌شود، موضوع حجاب و عفاف در کتاب‌های درسی علاوه بر جنبه دینی از منظر تاریخی و فرهنگی به‌عنوان یک هویت تاریخی و یک ارزش پذیرفته شده ایرانی نیز تبیین شود.

وی در تکمیل این موضوع، بیان کرد: از یک سده‌‌ گذشته تاکنون مسئله حجاب و عفاف مورد توجه دشمنان قرار گرفته و به‌عنوان نقطه قوت فرهنگی ما، به‌منظور ابتذال زن در جامعه و سست کردن بنیاد مقدس خانواده مورد هجمه قرار گرفته است، این موضوع باید به‌عنوان یک ضرورت اجتماعی و حق و تکلیف شهروندی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و آثار عفاف و حجاب و همچنین آثار شوم بی‌عفتی و بی‌حجابی به اطلاع همگان برسد. پیامدهایی که در غرب مادی به‌عنوان یک تجربه تلخ، مقابل چشمان ما و مورد اعتراف اندیشمندان غربی در مسیر بازگشت به خویشتنداری و خانواده قرار گرفته است.

علیخانی تأکید کرد: همچنین آثار و برکات حجاب و پوشش باید از منظر روان‌شناسی نیز دقیقاً مورد دقت و بررسی قرار گیرد و نمادها و پوشش‌های وزین محلی و قومیتی را به‌عنوان عنصر قوی فرهنگی به مردم معرفی و جایگاهشان را در بین آحاد جامعه تقویت کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه مسئله عفاف و حجاب یک ابَرموضوع فرهنگی و اجتماعی است، گفت: این موضوع باید به‌صورت تبیینی و اقناعی و مختارانه مورد فهم و پذیرش قرار گیرد اما باید ظرفیت‌های تقنینی نیز در این زمینه به‌کار گرفته شود؛ چرا که براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب، این موضوع یک مسئله سیاسی است و دشمن به‌دنبال شکستن مرزهای اخلاقی و هویتی و به تبع آن، سست کردن ستون‌های امنيتی جامعه ما است لذا می‌طلبد حاکمیت در اجرای قوانین جدیت لازم را به خرج دهد.

انتهای پیام
captcha