استقبال دهه هشتادی‌ها از مسابقات جام قرآنی «ضحی» گیلان
کد خبر: 4154920
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۹

استقبال دهه هشتادی‌ها از مسابقات جام قرآنی «ضحی» گیلان

دبیر اجرایی دومین دوره جام قرآنی «ضحی» گیلان با بیان اینکه در این دوره حضور دهه هشتاد و نودی‌ها نشان‌ از استقبال نوجوانان قرآنی است، گفت: میانگین سنی شرکت‌کنندگان در بخش آقایان 20 سال و در بخش بانوان 27 سال بوده و کوچک‌ترین شرکت‌کننده نیز متولد 1395 است.

امیرحجت مرادی دبیر اجرایی جام قرآنی ضحی گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، امیرحجت مرادی، دبیر اجرایی دومین دوره جام قرآنی ضحی گیلان شامگاه ۲۲ تیرماه در آیین اختتامیه هفته قرآن و عترت استان و مسابقات تیمی حافظان و قاریان گیلان که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، اظهار کرد: از عید غدیر تا روز مباهله به جهت فراوانی آیات نازل شده در شأن اهل بیت پیشنهاد نامگذاری هفته قرآن و عترت استان ارائه و تصویب شد، براین اساس دومین سالی است که در استان ویژه برنامه‌های هفته قرآن و عترت با رویکرد متفاوت برگزار می‌شود.

وی افزود: یکی از نقدها به برنامه‌های هفته قرآن و عترت این است گاهی برنامه‌ها در این هفته کلیشه‌ای برگزار می‌شود، اما طبق برنامه‌ریزی‌ها سعی شد در طول این هفته علاوه‌بر محافل قرآنی جامعه را بیشتر درگیر فعالیت‌های قرآنی کنیم در این راستا سال گذشته هفته قرآن و عترت با محوریت هنری و رسانه‌ای در قالب جشنواره‌ای با هشت محور برگزار و با استقبال خوبی هم مواجه شد اما امسال به دلیل محدودیت بودجه‌ای بخش هنری و فرهنگی نداشتیم.

مدیرعامل مؤسسه تسنیم قرآن و عترت گیلان گفت: سال گذشته با وجود فضایی که تحت تأثیر اغتشاشات بود، در آن شرایط ویژه برنامه‌های هفته قرآن و عترت با استقبال خوب برگزار شد، با توجه به ارائه پیشنهاد نامگذاری هفته ملی قرآن و عترت از معاونت قرآن وزارت ارشاد می‌خواهیم که از همین طرح اجرایی گیلان برای دیگر استان‌ها استفاده کنند.

جام قرآنی «ضحی» از ابتکارات استان گیلان است

مرادی با اشاره به اینکه هفته قرآن و عترت استان با همین رویکرد در آینده برگزار می‌شود و امیدواریم سال آینده بتوانیم جشنواره هنری و رسانه‌ای هم داشته باشیم، گفت: جام قرآنی «ضحی» از ابتکاراتی است که در استان گیلان برگزار شد، البته پیش از این مشابه این مسابقات در سه استان مازندران، بوشهر و مرکزی فقط یک‌بار برگزار شده اما در گیلان این مسابقات به صورت جام قهرمانی طی دو سال پیاپی برگزار کردیم.

وی افزود: سال گذشته 65 تیم شرکت‌کننده در جام قرآنی ضحی داشتیم امسال 30 درصد افزایش شرکت‌کننده داشتیم و 97 تیم در دومین دوره جام قرآنی ضحی شرکت کردند، تیم‌ها متشکل از حافظان و قاریان استان خودجوش با همکاری خوب مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، اساتید و مربیان قرآنی تشکیل تیم دادند و ثبت‌نام کردند.

دبیر اجرایی دومین دوره جام قرآنی «ضحی» گیلان افزود: در ابتدا شرایط شرکت در مسابقات این بود که تیم‌ها توسط مؤسسات و اساتید قرآنی معرفی شوند اما وقتی استقبال قاریان و حافظان را دیدیم این شرط حذف شد؛ در این دوره از دهه 80 و 90 هم تیم داشتیم که حرکت جالب توجه بوده و نشان‌دهنده استقبال نوجوانان قرآنی از جام قرآنی ضحی است.

وی یکی از آثار جام قرآنی را رواج کار تیمی و گروهی در فعالیت‌های قرآنی دانست و بیان کرد: این شیوه مسابقات سبب شده تا حفاظ و قاریان دور هم جمع شوند و بهانه‌ای برای مباحثه بین حفاظ باشد. امسال بخش انفرادی را حذف کردیم چون مسابقات قرآن انفرادی بسیاری در طول سال در کشور اجرا می‌شود و تأکید بر تقویت بخش تیمی مسابقات قرآن است.

آماده برگزاری لیگ ضحی هستیم

دبیر اجرایی دومین دوره جام قرآنی ضحی گیلان افزود: این آمادگی وجود دارد که لیگ قرآنی ضحی را برگزار کنیم، مسابقات جام یکبار در طول سال برگزار می‌شود اما با اجرای مسابقات در قالب لیگ، فرآیند شرکت در مسابقات تیمی قرآن در طول سال مستمر می‌شود و مباحث آموزشی و هم‌افزایی قرا و حفاظ هم بیشتر می‌شود.

مرادی تصریح کرد: در سال گذشته و امسال از استان‌های هرمزگان، خوزستان و تهران متقاضی برای شرکت در جام ضحی داشتیم، ولی به جهت محدودیت امکانات و اعتبارات این شرایط فراهم نبود، اما این آمادگی در استان وجود دارد که در صورت حمایت‌ میزبان تیم‌های شرکت‌کننده از دیگر استان‌ها هم باشیم.

مدیرعامل مؤسسه تسنیم قرآن و عترت گیلان با اشاره به اینکه از 97 تیم، 31 تیم حائز رتبه شدند که 19 تیم توسط تشکل‌ها و مؤسسات و 12 تیم توسط اساتید و مربیان قرآنی در مسابقات شرکت کرده بودند، تصریح کرد: میانگین سنی شرکت‌کنندگان ما در دومین دوره جام ضحی در بخش آقایان 20 سال و در بخش بانوان 27 سال بوده و کوچک‌ترین شرکت‌کننده هم متولد مرداد سال 1395 است.

وی با بیان اینکه از حمایت‌های همه‌جانبه مدیرکل ارشاد گیلان در اجرای برنامه‌های قرآن و عترت برخلاف برخی مدیران که به‌جای حمایت صرفا قصد اعمال نظر و دخالت‌های غیر حرفه‌ای دارند، قدردانی می‌کنم، گفت: تشکیل جمعیت قرآنیان گیلان با 11 مجمع تخصصی یکی از اتفاقات خوبی است که در استان رقم خورده و ذیل سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی اجرایی شده و مصوب شورای فرهنگ عمومی است که می‌تواند الگوی مناسبی برای کشور باشد.

تجلیل از 6 استاد پیشکسوت قرآنی سال‌های اول انقلاب

دبیر اجرایی دومین دوره جام قرآنی ضحی گیلان با اشاره به تجلیل از 6 استاد پیشکسوت قرآنی سال‌های اول انقلاب در آیین اختتامیه، گفت: در دبیرخانه دائمی هفته قرآن و عترت گیلان با حمایت‌های ارشاد استان بنا داریم که شناسنامه و رزومه بزرگان و پیشکسوتان قرآنی استان را جمع آوری و مستند کنیم، از ابتدای مرداد ماه این فرآیند شروع می‌شود تا هفته قرآن و عترت سال آینده بتوانیم یک شناسنامه خوبی از اساتید و پیشکسوتان قرآن استان تدوین کنیم، از همه بزرگوران قرآنی که اسناد، مدارک و مستنداتی در این حوزه دارند می‌خواهیم تا در این فراخوان یاریگر ما باشند و بتوانیم تاریخ مستند فعالیت‌های قرآنی گیلان را ثبت کنیم.

مرادی تصریح کرد: سلسله نشست‌هایی در قالب «شب‌های خاطره» و «هم‌نشینی با پیشکسوتان قرآنی» برای بعد از دهه محرم برنامه‌ریزی شده که مخاطبین این برنامه جوانان و نوجوانان قرآنی هستند تا بیشتر با سند هویت قرآنی اساتید و فعالان قرآنی استان آشنا شوند.

مدیرعامل مؤسسه تسنیم قرآن و عترت گیلان با اشاره به برگزاری محافل قرآنی ویژه بانوان، بیان کرد: بانوان به لحاظ مسائل شرعی نمی‌توانند در مجامع تلاوت داشته باشند، لذا این محافل به ترویج و تشویق بانوان جهت شرکت در برنامه‌های قرآنی کمک می‌کند.

انتهای پیام
captcha