هیچ نهضتی همچون عاشورا در تاریخ جهان پایداری نداشته است
کد خبر: 4155002
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
امام جمعه تبریز:

هیچ نهضتی همچون عاشورا در تاریخ جهان پایداری نداشته است

حجت‌الاسلام آل‌هاشم عزاداری‌های سنتی را از عوامل مهم و تأثیرگذار در ماندگاری و جاودانگی نهضت سرخ عاشورا دانست و گفت: در تاریخ انقلاب‌های مختلفی روی داده است، اما هیچ انقلابی همچون عاشورا پایداری نداشته است.

حجت الاسلام آل هاشم، امام جمعه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز 23 تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز، عزاداری‌های واقعی و سنتی را از علل و عوامل مهم و تاثیرگذار در ماندگاری و جاودانگی نهضت سرخ عاشورا دانست و گفت: در تاریخ بشریت انقلاب‌های مختلفی روی داده است، اما هیچ نهضت و انقلابی همچون عاشورا در تاریخ جهان پایداری نداشته است.

وی توجه به رعایت حال مردم در عزاداری شب‌های محرم را ضروری خواند و اظهار کرد: عزاداران حسینی باید با رعایت مسایل کلی و توجه به وقت و استراحت مردم نسبت به اتمام آیین‌های مختلف در موعد مقرر اهتمام کنند تا مبادا کسی دچار ضرر نشود.

آل‌هاشم یکی از اهداف مهم نهضت عاشورا را توجه به فریضه امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرد و یادآور شد: باید توجه داشت که ترک این فریضه الهی در حقیقت اعلام جنگ با خداست و امر به معروف از واجبات الهی است و کسی که این واجب الهی را ترک کند باید در مظهر خداوند متعال پاسخ دهد.

خطیب جمعه تبریز با اشاره به دیدار اخیر روحانیون با رهبر انقلاب، ضرورت موضوع تبلیغ را سرفصل مهم بیانات رهبری برشمرد و افزود: تبلیغ یعنی رساندن پیام به نحوی که در دل افراد نشسته و بر جان مخاطب نفوذ کند که از این‌رو کار تبلیغ بسیار مهم بوده و دین اسلام نیز دین تبلیغ است.

وی برنامه‌های مربوط به هفته حجاب و عفاف در سراسر کشور را بسیار بجا دانست و آنرا مصداق بارز موضوع به معروف برشمرد که همه وظیفه دارند احکام شرع را رعایت کنند و نهادها و سازمان‌ها نیز باید قبل از هر مواجهه با مساله بدحجابی، زیرمجموعه خود را به نحو احسن کنترل کنند.

آل‌هاشم از ناراحتی و گلایه مؤمنین نسبت به وضع حجاب خبر داد و گفت: افرادی که حجاب خود را رعایت نمی‌کنند، می‌گویند هر کسی را در قبر خودش می‌گذارند و عیسی به دین خود و موسی به دین خود، به زور که با امر به معروف و نهی از منکر مردم را نمی‌شود بهشتی کرد، که در پاسخ آنها باید گفت وقتی در جامعه امر به معروف و نهی از منکر می‌کنیم مسئله فرد نیست بلکه هدف زندگی سالم و آرام است و اصلا هدف به زور بهشتی کردن مردم نیست.

امام جمعه تبریز همچنین به صدور بیانیه کشورهای شورای همکاری خلیح فارس درباره جزایر سه گانه اشاره و اظهار کرد: این خبر یکی از اخبار تاسف بار در حوزه سیاست خارجی کشور بود و باید اعلام کنیم که جمهوری اسلامی ایران در خصوص تمامیت اراضی خود با هیچ کسی تعارف ندارد.

وی ادامه داد: ایران بارها این موضوع مهم را در قول و عمل نشان داده است و ما معتقدیم آقایان دچار اشتباه محاسباتی شدند و لازم است خطاب خود را جبران کنند و از دستگاه دیپلماسی کشور نیز می‌خواهیم در اینگونه موارد مواضع محکم را بیان کند.

آل‌هاشم یادآور شد: وزیر امور خارجه کشورمان موضع خوبی داشت و کشورهای منطقه باید بدانند که حفظ ثبات و آرامش منطقه یک مسئله جمعی است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، با اشاره به تقارن 23 تیر ماه با روز خانواده و تکریم بازنشستگان، گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری برای حفظ و تحکیم بنیاد خانواده و به منظور منزلت‌افزایی و امیدآفرینی باید تمام نهادها و دستگاه های مسئول تلاش کنند.

وی تصریح اسلام در تحکیم بنیان خانواده را مورد اشاره قرار داد و افزود: تشکیل خانواده عوامل تحکیم و تعالی خانواده و آسیب‌ها و عوامل فروپاشی آن موضوعاتی است که اسلام در هر سه زمینه رهنمودهای منطقی و محوری دارد.

انتهای پیام
captcha