کار فرهنگی را به پول مشروط نکنیم
کد خبر: 4155266
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳
در وبینار همگرایی مدیران کانون‌های مساجد اصفهان مطرح شد؛

کار فرهنگی را به پول مشروط نکنیم

رئیس دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: کار فرهنگی نیازمند پول نیست، همان‌طور که در دهه ۶۰ مساجد بدون هیچ سازماندهی و حمایتی مبدأ تأثیر در بخش‌های گوناگون اجتماعی بودند.

محمدتقی محمدیان رئیس دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشوربه گزارش ایکنا از اصفهان، محمدتقی محمدیان، مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی امور ستادی، بین‌الملل و روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در وبینار همگرایی مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان که امروز، ۲۴ تیرماه برگزار شد، با بیان اینکه فعالیت در مسجد کار ارزشمندی است، اظهار کرد: مسجد در منظومه فکری و فرهنگی ما جایگاه رفیعی دارد. لذا، توفیق خدمت در مسجد را باید ارج نهاد و از ظرفیت‌ها حداکثر استفاده را برای خدمت برد.

وی با بیان اینکه خدمت به مسجد از مصادیق اعمال صالح بزرگ است، افزود: در شرایطی از وضعیت فرهنگی کشور هستیم که‌ از یک سو، ظرفیت‌های جبهه انقلاب بیش از پیش آشکار شده و از طرفی، دشمن هم با همه ظرفیت وارد میدان شده است. یکی از چالش‌ها در جریان تقابل تاریخی حق و باطل در میدان فرهنگ و هنر این است که دستیابی ما به نیروی مولد فرهنگی و هنری کم بوده و مأموریت‌ اصلی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز همین تربیت نیرو، شناسایی استعدادها و تربیت آنها برای فعالیت مؤثر است و همین موضوع، فلسفه وجودی این کانون‌ها را تشکیل می‌دهد.

مشاور رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: در دوره جدید فعالیت، حسب مأموریت‌ها و برنامه‌ها به بررسی چالش‌ها و مشکلات پرداختیم و به چهار مشکل و مسئله عمده رسیدیم که برای آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. اولین چالش در این زمینه این است که زمانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در قله تأثیرگذاری بودند، اما به علل و شرایط گوناگون، اقبال و ادبار دولت‌ها و بعد از آن شرایط کرونا، مجموعه ستاد کانون‌های فرهنگی هنری هویت اصلی و اساسی خود را از دست داد و ما دچار خدشه جدی در هویت شدیم. لذا، باید به دوران طلایی اثرگذاری و فعالیت خود بازگردیم. به همین دلیل، راهبرد جدی و اساسی ما هویت‌آفرینی خواهد بود.

وی با اشاره به دومین چالش این مجموعه گفت: از دست دادن قدرت و توان جریان‌سازی در فعالیت‌های مسجدی، چالش بعدی فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است که باید تلاش کنیم این قدرت را به دست آوریم و لذا، فعالیت‌های گوناگونی که این توان جریان‌سازی در عرصه فرهنگی کشور را بازگرداند، در دستورکار قرار خواهد گرفت، اما این جریان‌سازی بدون توانمندسازی عناصر انسانی، اعضا و مدیران اتفاق نمی‌افتد و به همین دلیل، رویکرد جدی ما توانمندسازی، مهارت‌افزایی و توان‌افزایی اعضای فعال است.

محمدیان چالش سوم را نبود انسجام نیرویی دانست و گفت: در سطح کشور، ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری وجود دارد که از این تعداد، دو هزار کانون در اصفهان فعال هستند، اما اینکه این کانون‌ها چقدر می‌توانند ایفای نقش کنند، محل تردید است. لذا، نیازمند انسجام‌بخشی، سازماندهی، اتصالات و اتحاد بیشتر و هم‌افزایی هستیم‌ تا با جمع همه ظرفیت‌ها بیشترین استفاده و بهره را از توان کانون‌ها ببریم.

وی افزود: شبکه‌سازی اعضای کانون‌ها، دیگر رویکردی است که مورد توجه ستاد قرار گرفته تا افراد با روند مشخص وارد چرخه شناسایی، تربیت و فعالیت شوند و نظام رهگیری و پیگیری نیروی انسانی برای شناسایی و حفظ ارتباط با نیروها به‌طور جدی پیگیری خواهد شد. با این وجود، همه این سه مورد بدون بهبود، تعالی و سرآمدی نظام سازمانی، اینکه ستاد به جایی برسد که توان پشتیبانی داشته باشد، به‌عنوان عنصری حامی، هادی و ناظر وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد و ظرفیت‌های مادی و معنوی را جذب کند و در اختیار کانون‌ها قرار دهد، محقق نخواهد شد.

رئیس دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه کار فرهنگی به همت، اخلاص، تلاش و خلاقیت اهالی مسجد نیاز دارد، تصریح کرد: ما وظیفه پشتیبانی و تأمین منابع را بر عهده داریم، اما عنصر پیشران در این زمینه، اخلاص، پشتکار، خلاقیت و تلاش اعضای مساجد برای تأثیرگذاری بیشتر است. در حال حاضر، ما با ابزار فرهنگی و سبک زندگی تهدید شده‌ایم و ضروری‌ست که با همین ابزارها پاسخگوی تهدیدهای دشمن باشیم و با تربیت نسل فعال و توانمند، شاهد جهش درخشان در فعالیت‌های فرهنگی هنری مساجد باشیم. سرمایه ما همت، اخلاص و نورانیت اعضای فعال در مساجد است، ما عازم مأموریت عمل صالح بزرگ هستیم، زیرا در اعتقادات ما همواره حسن فاعلی بر حسن فعلی تقدم دارد. لذا، ما از منابع انسانی و فاعل‌هایی برخورداریم که با اخلاص و دغدغه‌ وارد میدان شده‌اند و این سرمایه مسجد را نباید دست‌کم گرفت، اگرچه مشکلات  مالی زیاد است که آن هم تابعی از وضعیت فرهنگی کشور محسوب می‌شود، چراکه فرهنگ در کشور ما کمترین منابع را به خود اختصاص می‌دهد، اما همت و اخلاص فعالان این عرصه مشکلات را جبران می‌کند.

وی با بیان اینکه ما وظیفه حمایت از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را داریم، بیان کرد: امسال منابع خوبی برای کانون‌ها جذب شده است که امیدواریم بتوانیم این منابع را به خوبی و بر اساس فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد توزیع کنیم. کار فرهنگی نیازمند پول نیست، همان‌طور که در دهه ۶۰ مساجد بدون هیچ سازماندهی و حمایتی مبدأ تأثیر در بخش‌های گوناگون اجتماعی بودند. لذا، باید از نگاه شرطی شدن فعالیت فرهنگی به پول پرهیز و با انسجام، جبهه شدن و جذب همگانی مسیر را طی کنیم؛ زیرا اندک بودن سرمایه‌های مالی را توان و عظمت دغدغه‌ و اخلاص اعضا جبران می‌کند.

پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha