چهارمحال‌وبختیاری سوگوار عزای حسینی شد
کد خبر: 4156129
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۸

چهارمحال‌وبختیاری سوگوار عزای حسینی شد

مریدان و محبان اهل‌بیت(ع) به‌ویژه حضرت امام حسین(ع) در استان صد در صد شیعه‌نشین چهارمحال‌وبختیاری برای گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای مظلوم کربلا در دهه‌ اول محرم به سوگواری می‌پردازند و محافل مرثیه‌خوانی، سینه‌زنی و تعزیه‌خوانی بر پا می‌کنند.

عزاداری دهه محرم

محافل عزای حسینی تنها یک مرثیه‌خوانی و اشک و ابراز ارادت به امام(ع) نیست بلکه مکتب محرم دانشگاه بزرگی است که انسان عاشورایی تربیت می‌کند که با گذشت چندین قرن از واقعه عاشورا و باوجود تمامی دسیسه‌های دشمنان اسلام، از یادها و اندیشه‌ها پاک نشده بلکه سال به سال باشکوه‌تر برگزار می‌شود. 

چهارمحال‌وبختیاری امسال نیز همچون همیشه همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سیدالشهدا(ع) مهیای برپایی محافل و مجالس حسینی شده است و با گشتی در شهر حال و هوای محرم را در کوچه و بازار و علم‌ها و بیرق‌های برافراشته در کوی و برزن می‌توان مشاهده کرد. 

در شهرکرد مرکز استان، شهرداری اعلام کرد که در راستای سپاه‌پوش کردن سیمای شهر امسال ۱۵ هزار متر ریسه و ۱۵۰۰ عدد پرچم مشکی در شهر نصب شده و نیز، ۹۰ پایه اهتزار نیز در شهر سیاه‌پوش می‌شود؛ اهتزاز پرچم عزای امام حسین(ع) در تپه نورالشهداء، میدان کوهرنگ و ورودی جدید میدان حضرت قمربنی‌هاشم(ع) از دیگر اقدامات شهرداری شهرکرد در راستای فضاسازی شهری در ایام محرم است. 

مریدان و محبان اهل‌بیت(ع) به‌ویژه حضرت امام حسین(ع) در استان صد در صد شیعه‌نشین چهارمحال‌وبختیاری برای گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای مظلوم کربلا در دهه‌ اول محرم به سوگواری می‌پردازند و محافل مرثیه‌خوانی، سینه‌زنی و تعزیه‌خوانی بر پا می‌کنند. 

۳۵۰ مبلغ حوزه علمیه؛ تبیین‌گران مکتب حسینی 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مردانی، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و با اشاره به اینکه مسیر اعزام کوتاه‌مدت مبلغ از قم بازگشایی شده است، اظهار کرد: در دهه محرم امسال، ۱۳۰ مبلغ بانو و آقا از قم و دیگر شهرها سهمیه استان است که همزمان با دهه محرم در چهارمحال‌وبختیاری حضور می‌یابند. همچنین قریب به ۱۴۰ مبلغ مستقر در مساجد سراسر استان به امر تبلیغ در دهه اول محرم خواهند پرداخت که باید گفت مجموع مبلغان بانو و آقا در این ایام به ۳۵۰ نفر می‌رسد. 

وی ادامه داد: این مبلغان هم در مساجد و تکایا و هم روضه‌های خانگی، موکب‌ها و هیئات مذهبی در محلات شهرها و روستاها به امر مهم تبلیغ و تبیین می‌پردازند. 

مردانی در خصوص محتوای تبلیغ مبلغان در دهه محرم، توضیح داد: در این راستا، معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم محتواهایی را متناسب با دهه محرم و مباحث سخنرانی و منبرها در اختیار مبلغان قرار داده است. این «ره‌توشه‌ها» به‌صورت مناسبتی و موضوع‌بندی شده و نیز مباحث مهمی همچون جهاد تبیین، گام دوم انقلاب، مسئله جمعیت و دیگر دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و بزرگان و مراجع دینی در اختیار روحانیون و مبلغان بانو و آقا قرار می‌گیرد. 

وی بیان کرد: در برخی مناطق از دورترین نقاط صعب‌العبور گرفته تا شهرها، مبلغان طرح هجرت استقرار دائم دارند و همچنین مبلغان اعزامی در طی ۱۰ روز میهمان استان خواهند بود که این افراد عموماً به خانه‌های عالم خالی از روحانی و یا مناطقی که درخواست حضور روحانی دارند، اعزام می‌شوند.

معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه استان با اشاره به قرار داشتن مدارس علمیه در فصل تعطیلات تابستان، گفت: بنابراین، قاعدتاً برنامه‌های عزاداری حسینی در مدارس علمیه برپا نمی‌شود؛ با اینحال اکثر طلاب و اساتید حوزه در برنامه‌های محوری دفاتر امام‌جمعه حضور دارند که از جمله در مرکز استان، دفتر امام‌جمعه شهرکرد صحنه برپایی محافل عزاداری در طول دهه با حضور و سخنرانی اساتید استانی خواهد بود.

تأمین محتوای منبرهای دهه اول محرم 

مردانی در خصوص اهم موضوعات پیش‌بینی شده برای ارائه در محافل عزاداری دهه اول محرم از سوی مبلغان، توضیح داد: سبک زندگی، روش‌های تربیت فرزند ولایتمدار، نحوه همسرگزینی در سیره امام حسین(ع) و امام سجاد(ع)، پیامدهای ازدواج دیرهنگام، شیوه افزایش اعتماد به نفس نوجوانان‌ در خانواده، تحکیم روابط همسران از منظر آیات و روایات، ویژگی‌های مطلوب در خانه از جمله موضوعات در قالب یکی از ره‌توشه‌هاست که با موضوع تخصصی تبلیغ و خانواده در اختیار طلاب و مبلغان در دهه محرم قرار گرفته است. 

وی گفت: یک ره‌توشه عمومی نیز طراحی شده است که مباحثی ناظر بر گریستن بر امام حسین(ع)، عنایت امام حسین(ع) به عزاداران و زائران، عنایت امام حسین(ع) به علما، معنویت از دیدگاه رهبری، نذر برای حضرت سیدالشهدا(ع)، مواسات و دغدغه‌مندی از منظر قرآن و ... را شامل می‌شود. 

بقاع متبرکه؛ میزبان عزاداران حسینی 

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسماعیلی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه تمامی بقاع متبرکه استان صحنه برپایی محافل عزاداری دهه اول محرم خواهند بود و ۴۰ برنامه‌ شاخص در این اماکن مقدس برگزار می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌های شاخصی همچون همایش شیرخوارگان حسینی و احلی من العسل در مرکز استان نیز در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. البته همایش شیرخوارگان در تمامی بقاع متبرکه استان در روز جمعه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح «شمیم حسینی» با هدف حمایت از هیئت‌های فعال و شاخص در بقاع متبرکه استان، ادامه داد: این حمایت‌ها در قالب تهیه برنج و اقلام آشپزخانه از ۱۵ هیئت استان انجام خواهد شد. هیئاتی که سال‌های گذشته در آستان مقدس امامزادگان فعال بودند تحت این حمایت قرار می‌گیرند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان تأکید کرد: بسیاری از امامزادگان و بقاع متبرکه استان ظرفیت استقرار هیئات در ایام دهه محرم را دارند و از حضور هیئات در این امکان مقدس استقبال می‌کنیم که حتی‌الامکان حمایت می‌شوند.

اسماعیلی بیان کرد: امسال، پنج مبلغ اعزامی از قم به امر تبلیغ و سخنرانی در بقاع متبرکه می‌پردازند و ۱۲ مبلغ مستقر استان نیز در این راستا ایفای نقش خواهند داشت.

یک‌هزار و ۳۷۰ هیئت؛ پذیرای سوگواران حسینی 

نورالله جلیل، کارشناس دفتر تشکل‌های دینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به فعالیت یک‌هزار و ۳۷۰ هیئت مذهبی ثبت شده و دارای پرونده در استان، اظهار کرد: این مجموعه‌ها در قالب هیئات خانگی یا ثابت و سیار در دهه محرم میزبان سوگواران و شیفتگان آقا اباعبدالله الحسین(ع) هستند؛ امسال در آستانه ماه محرم، دومین همایش خادمان و فعالان و ارکان هیئات مذهبی با عنوان «یک عمر نوکری» با تشکیل کارگروه‌ها و کارگاه‌های تخصصی در مرکز استان برگزار شد که طلیعه ماه محرم به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در مراکز شهرستان‌ها نیز نظیر این همایش تحت عنوان همایش «عاشوراییان» با محوریت دفاتر ائمه جمعه برگزار می‌شود که نهادهای زیادی همچون فرمانداری، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و ... نیز حضور دارند و هر کدام از مسئولان در راستای مأموریت خود، نکاتی را به فعالان و خادمان هیئات مذهبی مناطق خود ارائه می‌دهند. 

توزیع اقلام پخت نذورات محرم در هیئت‌ها

این کارشناس هیئات و تشکل‌های مذهبی استان تصریح کرد: امسال برنامه‌های سوگواری محرم با شعار «در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم» برگزار می‌شود که اکثر هیئات مذهبی با محوریت این شعار اقدام به برپایی مجالس عزاداری خواهند پرداخت. 

جلیل با تأکید بر اینکه برنامه‌های بازدید و نظارت هیئات مذهبی در سراسر استان از سوی ادارات تبلیغات اسلامی استان در دهه اول انجام می‌گیرد، بیان کرد: همچنین بازدید و بازرسی‌ها از سوی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان نیز در دستور کار قرار دارد که ناظران در شهرستان‌ها حضور می‌یابند.

وی به توزیع اقلام پخت نذورات محرم نیز اشاره کرد و توضیح داد: این اقدام از سوی جهاد کشاورزی استان انجام می‌گیرد که به‌صورت حواله‌های الکترونیکی در بین هیئات دارای مجوز و براساس درخواست‌های واصل شده با قیمت مصوب دولتی توزیع می‌شود. 

جلیل بیان کرد: باتوجه به الکترونیکی شدن حواله‌ها، هیئت‌دارانی که دسترسی به گاز شهری نداشته و درخواست کپسول گاز مایع دارند باید در سامانه «سدف» درخواست‌های خود را ثبت کنند که پس از تأیید ادارات شهری، می‌توانند کپسول‌ها را از مراکز توزیع گاز دریافت کنند.

وی در پایان گفت: هیئات مذهبی همچنین می‌توانند اقلام مورد نیاز خود را پس از طی مراحل اعلام شده، از سامانه «بیرق خدمات» دریافت کنند که شامل اقلام برنج، گوشت و شکر است.

انتهای پیام
captcha