کتاب‌هایی که از امام حسین(ع) می‌گویند
کد خبر: 4156956
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

کتاب‌هایی که از امام حسین(ع) می‌گویند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، با توجه به ایام محرم‌الحرام و شهادت اباعبدالله(ع) به معرفی کتاب‌هایی که در خصوص امام حسین(ع) نوشته شده است، پرداخت.

کتاب های محرمحجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان اظهار کرد: از جمله کتاب‌هایی که می‌توان در این ایام مطالعه کرد، کتاب «پرنده در گودال» است. این کتاب، روایت مسلم ناصری از روز عاشورا و شهادت امام حسین(ع) است که توسط نشر جمکران و تصویرگری آن نیز توسط الهه صادقیان راهی بازار نشر شده است.

وی افزود: راوی قصه، پرنده‌ تشنه‌ای است که برای پیدا کردن آب، راه زیادی را طی کرده و تشنه و خسته به روز دهم صحرای کربلا و به گودالی می‌ر‌سد و در این گودال شاهد اتفاقاتی است که برای امام حسین(ع) در آن‌ گودال رخ می‌دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی بیان کرد: گفتنی است که خواندن این کتاب برای آشنایی کودکان با عظمت واقعه عاشورا و امام حسین (ع) و یارانشان و رذالت‌های دشمنان ایشان  توصیه می‌شود.

مقتل حسینی نوجوان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی بیان کرد: کتاب دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، «مقتل حسینی نوجوان» به نویسندگی علی شعیبی است که توسط نشر دفتر نشر معارف هم چاپ شده است. این کتاب با قلمی شیوا، نوجوانان را با واقعه کربلا و اتفاقات محرم سال 61 هجری قمری و ابعاد قیام تاریخ امام حسین(ع) و یاران وفادارش آشنا می‌کند.

سبزیان اظهار کرد: یاران خدا در این واقعه در مقابل یاران شیطان ایستاده و با وجود کم بودن تعدادشان، در برابر آن‌ها تسلیم نشده و تن به ذلت ندادند. یاران امام حسین(ع) با وفاداری به پیمان خود با خدا استوار مانده و ماندگار شدند.

وی ابراز کرد: گفتن و نوشتن از واقعه سرنوشت‌ساز کربلا برای نوجوانان به دلیل روحیه حساس اما جست‌وجوگر ایشان بسیار مهم است. در این کتاب، سیر حوادث منتهی به کربلا و عاشورا را به طور مستند و عالمانه، بر طبق شیوه مقتل‌نویسی با قلمی روان و ساده که مناسب نوجوانان باشد، به تصویر کشیده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: «مقتل حسینی نوجوان» در پنج فصل تنظیم شده است. ابتدا نگاهی کوتاه اما جامع به زندگانی نورانی حضرت سیدالشهدا(ع) می‌افکند و سپس با بررسی علل و ریشه‌های قیام حضرت حسین(ع) و پاسخگویی به پرسش‌های مخاطبان در فصل دوم و سوم، سوالات ذهنی آنان را پاسخ می‌دهد و در چهارمین فصل کتاب به واقعه عاشورا می‌پردازد و در فصل آخر هم به بیان احادیث و روایاتی که سوگواری بر اهل بیت(ع) را محترم و ستوده می‌شمارد، پرداخته است.

سبزیان تصریح کرد: خواندن این کتاب برای آشنایی نوجوانان با با قیام امام حسین(ع) و فلسفه و دلیل شکل‌گیری آن توصیه می‌گردد.

مهمان‌گاه

وی اظهار کرد: «مهمان‌گاه» نیز اثر دیگری است که زهره ترابی آن را گردآوری و نشر اطراف نیز آن را منتشر کرده است. کتاب «مهمان گاه» جدیدترین و پنجمین کتاب از این مجموعه روایی «کآشوب» است در این کتاب، 15 روایت از دریافت‌ها و خاطرات 15 نفر عاشورایی می‌خوانیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: نویسندگان این کتاب در واقع سبک زندگی، شغل و دغدغه‌های متفاوتی دارند و فارغ از نسبت‌‌شان با عاشورا و عزای حسینی، با جسارت و شهامت قلم به دست گرفته‌اند و بی‌پرده‌پوشی از باورها و تردیدها، سنت‌ها و سنت‌شکنی‌ها، امیدها و ناامیدی‌ها، قهرها و آشتی‌ها، پیوستن‌ها و بریدن‌ها و ثبات‌ها و تغییرهایشان در گذر زمان نوشته‌اند. گاه شیفتگی است که از اینجا و آنجای متن بیرون می‌زند، گاه استیصال حاصل از نیافتن پاسخ و گاه نیاز به شنیدن گزارش عبور از مصیبتی عظیم به امید یافتن راه رهایی.

سبزیان اظهار کرد: خواندن این کتاب به تمام علاقه‌مندان جستارهای روایی درباره عاشورا و امام حسین(ع) و یاران ایشان توصیه می‌شود.

گوشه ششم عاشقی

وی ابراز کرد: کتاب «گوشه ششم عاشقی» نیز مجموعه داستان‌های است به قلم سید محمد سادات اخوی، درباره تعدادی از شهدای کربلا که عمدتا نوجوان بوده‌اند مانند حضرت قاسم(ع) و علی‌اکبر(ع)، است. این کتاب سـه بخش دارد که در هر فصل، نویسنده داستان‌هایی را از دل پر پیچ و خم کوچه‌های تاریک و روشن بشریت بیرون کشیده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افزود: در بخش اول این کتاب، تک داستان‌هایی درباره شخصیت‌های شهید عاشورا روایت شده است. بخش دوم به خواننده می‌گوید که تاریخ تکرار مکررات است و شامل داستان‌هایی درباره پیامبران الهی و سپس پیدا کردن رشته ربط آن در زندگی امام حسین(ع) و یاران ایشان است.

سبزیان بیان کرد: کتاب «گوشه ششم عاشقی» با قلمی زیبا و پر از احساس برای مخاطب نوجوان نوشته شده و به تاریخ و واقعیات آن تا حد زیادی وفادار است. فهرست منابع پایان کتاب نیز نشان می‌دهد که نویسنده، دانسته‌ها و اندیشه‌های عاشورایی خود را از چه منابعی تامین کرده است. این اثر نامزد دریافت جایزه کتاب سال در سال 1399 بوده است.

وی ابراز کرد: خواندن این کتاب، به نوجوانانی که علاقه دارند داستان‌هایی درباره شخصیت‌های شهید قیام عاشورا بخوانند، توصیه می‌شود.

رحمت واسعه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار کرد: کتاب «رحمت واسعه» نوشته آیت الله‌العظمی محمدتقی بهجت است که به کوشش گروهی از پژوهشگران، گردآوری و تنظیم و توسط نشر ایمان ماندگار منتشر شده است. این اثر به بررسی و معرفی سیره و روش آن عالم بزرگ در ارتباط با عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) و گزیده‌ای از بیانات ایشان در ارتباط با بیان خصایص رحمت واسعه خدا، حضرت سیدالشهدا(ع) می‌پردازد.

سبزیان ابراز کرد: محتوای کتاب از میان بیش از 3000 ساعت فیلم، صوت و مستندات موجود در آرشیو مرکز نشر آثار آیت‌الله بهجت تدوین شده است و خواندن این کتاب، به همه علاقه‌مندان به مطالعه آثار آیت الله‌العظمی محمدتقی بهجت و شناخت بیشتر حضرت سید الشهدا(ع) توصیه می‌گردد.  

حسین(ع) از زبان حسین(ع)

وی بیان کرد: همچنین کتاب «حسین(ع) از زبان حسین (ع)؛ زندگی و زمانه امام حسین(ع) از زبان ایشان» به قلم محمد محمدیان نوشته شده و توسط دفتر نشر معارف نیز به چاپ رسیده است که می‌توان در ایام محرم به مطالعه آن‌ها پرداخت. محمدیان در این کتاب سلسله‌ای منظم از روایات و احادیث و ماجرا‌های تاریخی زندگی پر برکت حضرت اباعبدالله را روایت می‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: بخش‌های ابتدایی کتاب با اشاره به دوران کودکی و نوجوانی امام، سرشار از نکات اخلاقی و بخش‌های انتهایی اثر، حقایقی کمتر شنیده شده تاریخی از حماسه کربلا است‌. این کتاب در هشت فصل، دوران ولادت امام حسین(ع) تا شهادت آن حضرت و پس از آن، همچنین ماجرای اسارت کاروان تا بازگشت به کربلا و سپس مدینه از زبان حضرت زینب(س) روایت می‌شود.

سبزیان اظهار کرد: زبان کتاب، زبانی ساده و روان است و خواننده را حتی اگر علاقمند به شنیدن روایت‌های تاریخی نباشد، جذب این متن ساده و صمیمی می‌کند. از نقاط قوت و حائز اهمیت کتاب روایت ماجراها از زبان شخص امام حسین(ع) است.

انتهای پیام
captcha