مکتب امام حسین (ع) مبارزه با استکبار است
کد خبر: 4158664
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
آیت‌الله دژکام:

مکتب امام حسین (ع) مبارزه با استکبار است

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه مکتب امام حسین (ع) مبارزه با استکبار است، گفت: مکتب پیروان سیدالشهدا (ع) مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل بوده و علم ایستادگی در برابر ظلم به دست امام زمان (عج) خواهد رسید.

آیت الله لطف الله دژکام، نماینده، ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۶ مرداد در نماز جمعه شیراز با عرض تسلیت روز عاشورا و شهادت امام حسین (ع)، گفت: انقلاب اسلامی، انقلاب حسینی است و مسلما باور‌هایی که این انقلاب را به وجود آورده و در نهضت سیدالشهدا(ع) مطرح شده است.

وی با بیان اینکه امام‌شناسی به معنا فلسفه سیاست‌ورزی و حکومت در جامعه دینی ما است و افزود: باید بتوانیم حکومتی که اسلام مطرح کرده را تبیین کنیم و برتری این تفکر دینی و الهی اسلامی را بر همه انواع دیگر حکومت‌هایی که در عالم است، نشان دهیم.

آیت الله دژکام با اشاره به اینکه امامت، ولایت و رهبری قسمت مهمی از جهادتبیین است که رهبر انقلاب آن را واجب می‌دانند، تاکید کرد: همگان باید ضمن فهم مباحث امامت و ولایت در تبیین این ارزش مهم گام بردارند.

امام جمعه شیراز با اشاره به نامه امام حسین (ع) خطاب به مردم کوفه، گفت: سیدالشهدا (ع) در این نامه که تنها به مردم کوفه منحصر نمی‌شود و خطاب به تمامی مومنان و مسلمان است، چهار ویژگی برای امام مطرح کرده و نخستین ویژگی امام در فرهنگ دینی و انقلابی عمل به قرآن کریم است. 

قرآن کتاب سیاست است

نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: قرآن کتاب سیاست است از این‌رو سیاست ما از دیانت ما جدا نخواهد بود و قرآن تنها صرف خواندن برای اموات و در مساجد نیست بنابراین باید بدانیم قرآن کریم چه انتظاراتی از جامعه مسلمانان دارد؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دشمنان امروزه سعی می‌کنند تا دین را از افقی که قرآن مطرح کرده است، دور کنند، تاکید کرد: دشمنان درصدد هستند تا دین را تنها رابطه بین شخص و خدا منحصر کنند در صورتی که همه ابعاد وجود انسان و جامعه به واسطه قرآن کریم رشد می‌کند و آرام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در کنار دانش قرآن باید علم به عمل تبدیل شود، اضافه کرد: دانستن شرط اول عمل کردن به دستورات الهی است بنابراین در شاخصه‌های امام، عمل به قرآن کریم را مشاهده می‌کنیم.

عمومی‌سازی فهم قرآن، زمینه‌ساز ظهور است

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری افزود: برای عمل کردن به قرآن کریم در نخستین مرحله باید دانش آن را کسب کنیم چراکه ما زمینه‌ساز ظهور هستیم و در زمان ظهور امام زمان (عج) باید دانش قرآنی داشته باشیم بنابراین آموزش و فهم معنای قرآن باید عمومی شود تا زمینه ظهور فراهم شود.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه خواست عمل به قرآن خود را باید به اشکال مختلف نشان دهیم، گفت: اگر می‌خواهیم در دنیای امروز که برخی از کشور‌های جهان به دروغ دم از مردم‌سالاری می‌زنند در مقابل کفر ایستادگی کنیم باید خواسته خود را مبنی بر عمل به قرآن به دنیا اعلام کنیم.

امام جمعه شیراز، مرام امام حسین (ع) را عمل به قرآن عنوان کرد و گفت: استکبار جهانی بداند که ملت ایران با تاسی به امام حسین (ع) تا آخرین قطره خون خود برای اجرای احکام قرآن کریم ایستاده است.

وی ویژگی دوم امام از منظر امام حسین (ع) را «احقاق عدالت بر اساس حق» دانست و گفت: ویژگی دیگر امام اعمال مجازات برپایه حق بوده و از حقیقت تجاوز نمی‌کند؛ امام حق را می‌گیرد و در زمان مجازات بر اساس حق عمل می‌کند.

نماینده ولی فقیه در فارس امام را شخصی دانست که تمام وجود خود را وقف خدا کرده است و اظهار کرد: چیزی جز خداخواهی و عشق به خدا در وجود امام پیدا نمی‌شود از این‌رو کار امام حسین (ع) در صحنه کربلا فراتر از عقل بود و عشق بازی با خداوند متعال بود. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امام حسین (ع) خطاب به خداوند می‌فرمایند که هرچه داشتم فدای تو کردم بنابراین هرچه خدا می‌خواهد باید اجرا شود و امام حسین (ع) در تاریخ بشریت اثبات کرد که ارزش‌های الهی ریشه‌دار و شاخه‌های آن در آسمان‌ها پر بار است. 

نماینده مردم فارس در خبرگان فارس با اشاره به اینکه حکومت‌ها و ظالمان جهان نتوانستند در برابر خواست خداوند ایستادگی کنند، گفت: منطق امام حسین (ع) در تمامی جهان بروز خواهد کرد.

امام جمعه شیراز در خطبه دوم فرارسیدن شهادت امام سجاد (ع) در روز ۱۲ محرم، را مورد اشاره قرار داد و گفت: ادب و احترام به ساحت امام چهارم شیعیان باید مدنظر قرار بگیرد و چون روز دوازدهم نزدیک به عاشورا است به موضوع امامت و شهادت امام سجاد (ع) در روز ۲۵ محرم با خطبه خوانی گرامی داشته می‌شود.

ضرورت تقویت حرکت عزاداری حسینی شیراز

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه امام حسین (ع) و اصحاب در روز عاشورا شهید می‌شوند، اما پیکر‌های مطهر روز ۱۳ محرم دفن می‌شود، گفت: رسم ارزشمند حرکت از حرمت مطهر شاهچراغ (ع) به سمت قبرستان تاریخی وادی السلام در شیراز برای یادآوری دفن پیکر مطهر شهدای کربلا وجود دارد از این‌رو باید با حضور آحاد مردم و هیئات مذهبی تقویت شود.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: میدان‌دار حرکت از حرم مطهر شاهچراغ (ع) به سمت دارالسلام توسط هیئت روحانیان است و دیگر هیئات مذهبی نیز باید با مشارکت خود این حرکت ارزشمند را تقویت کنند. 

بنابه گفته امام جمعه شیراز، امام حسین (ع) در سفر به کربلا فرمودند که نمی‌بینی که به حق عمل نمی‌شود؟ بنابراین عزادار سیدالشهدا (ع) باید جهان را بنگرد و فریاد عمل به حق سر بدهد. 

وی با بیان اینکه آمریکا، اسرائیل و کشور‌های اروپایی حقوق بشر را بازیچه خود قرار دادند، تاکید کرد: در چند دهه گذشته به مردم مسلمان جهان در کشور‌های عراق، فلسطین، افغانستان، سوریه و... آمریکایی‌ها با حمایت دیگر کشور‌ها ظلم کردند و خون مسلمانان از چنگ استکبار جهانی می‌چکد.

نماینده ولی فقیه در استان فاس تصریح کرد: مکتب امام حسین (ع) مبارزه با استکبار است و مکتب پیروان سیدالشهدا (ع) مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل بوده و علم ایستادگی در برابر ظلم به دست امام زمان (عج) خواهد رسید.

آیت‌الله دژکام در پایان سخنان خود تاکید کرد: کلام امام حسین (ع) نباید فراموش شود و عزاداری همراه با معرفت و بصیرت نسبت به حرکت قیام سیدالشهدا (ع) باشد.

انتهای پیام
captcha