فرهنگ «عاشورا» زمینه‌ساز فرهنگ «انتظار» است
کد خبر: 4160068
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰

فرهنگ «عاشورا» زمینه‌ساز فرهنگ «انتظار» است

معاون تعلیم و تربیت سپاه ناحیه امام حسن‌مجتبی(ع) قزوین با بیان اینکه فرهنگ عاشورا زمینه‌ساز فرهنگ انتظار است، گفت: عاشورا مؤثرترین و پایدارترین عنصر فرهنگ‌ساز برای شیعیان و تمامی انسان‌های آزاده‌ عالم است.

یا صاحب الزمان

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ذکایی، معاون تعلیم و تربیت سپاه ناحیه امام حسن‌مجتبی(ع) قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، در بیان ویژگی یاران امام حسین(ع) و امام زمان(عج)، گفت: فرهنگ عاشورا زمینه‌ساز فرهنگ انتظار است و انتظار، ادامه‌ عاشورا و چشم به راه حسین دیگری نشستن است که کربلای آن به وسعت جهان خواهد بود.

وی اظهار کرد: فرهنگ عاشورا آنچنان در روح انسان‌ها رسوخ کرده و آتش عشقش شراره‌ای در دل‌ها ایجاد کرده که بدون تردید مؤثرترین و پایدارترین عنصر فرهنگ‌ساز برای شیعیان و تمامی انسان‌های آزاده‌ عالم است.

معاون تعلیم و تربیت سپاه ناحیه امام حسن‌مجتبی(ع) قزوین بیان کرد: به فرموده امام خمینی(ره) ما هرچه داریم از محرم و صفر داریم‌؛ هدف حضرت مهدی(عج) نجات انسان‌ها از بردگی فکری و برداشتن زنجیرهای اسارت از آنان است. امام باقر(ع) فرمودند هنگامی که قائم قیام کند هر آینه باطل از بین می‌رود.

وی ادامه داد: هدف امام حسین(ع) نیز در زیارت اربعین این چنین بیان شده است که «او خون خود را تقدیم تو کرد تا انسان‌ها را از نادانی و گمراهی رهایی بخشد». پس هدف قیام هر دو امام احیای دین و جلوگیری از انحطاط ارزش‌ها است.

ذکایی گفت: امام حسین(ع) زمانه‌ خود را این چنین توصیف می‌کند؛ آیا نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌شود و از باطل خودداری نمی‌گردد. همین شرایط در زمان حضرت مهدی(عج) هم وجود دارد. همانا در شرایطی هستیم که سنت پیامبر(ص) از بین رفته و بدعت‌ها زنده شده است. 

وی خاطرنشان کرد: در نهج‌البلاغه این چنین آمده است که چون مهدی(عج) قیام کند خواهش‌های نفسانی را به هدایت آسمانی برگرداند پس از آنکه رستگاری را به هوای نفس بازگردانده باشند، آرا و افکار را پیرو قرآن کند پس از آنکه قرآن را تابع رأی خود کرده باشند، پس مهدی(عج) به شما نشان خواهد داد که روش عادلانه در حکومت چگونه است و آنچه را که از کتاب و سنت مطرود مانده زنده خواهد کرد.

معاون تعلیم و تربیت سپاه ناحیه امام حسن‌مجتبی(ع) قزوین افزود: زمانه‌ امام مهدی(عج) و امام حسین(ع) در انحراف فکری، فساد اجتماعی، رواج بی‌دینی و بدعت در سطح جهانی، مشابه یکدیگرند. شباهت این دو زمانه ابعاد متعددی دارد؛ از تبلیغات جبهه باطل گرفته تا حاکمیت خلفای جور، غربت دین در عرصه زندگی و جامعه که تبلیغات بنی‌امیه و معاویه علیه اهل‌بیت(ع) و امام حسین(ع) شباهت بسیاری به تبلیغات کشورهای استکباری و صهیونیست‌ها علیه ایران اسلامی دارد.

وی اظهار کرد: یاران حسین(ع) بهترین یاران و فدائیان او بودند؛ آن‌ها از معرفت، محبت، اطاعت، تسلیم در برابر امام خود، سبقت در اجرای خواسته‌ها و فرامین او برخوردار بودند و در عبادت، صداقت، اخلاص و شجاعت یگانه‌ دوران بودند که یاران حضرت مهدی(عج) هم چنین ویژگی‌هایی دارند. در کتاب بحارالانوار جلد ۵۲ صفحه ۳۰۸ آمده است که یاران مهدی(عج) مطیع‌تر از کنیز نسبت به مولای خود هستند. آنها در فرمانبرداری از حضرت بسیار کوشا و مصمم هستند و در شایستگی و امتیازات در اوج رفیعی قرار دارند.

معاون تعلیم و تربیت سپاه ناحیه امام حسن‌مجتبی(ع) قزوین بیان کرد: در کتاب معجم الاحادیث امام مهدی(عج) آمده است؛ یاران او عابدان شب و شیران روزند و در شجاعت قلوبشان همچون پاره‌های آهن است. این ویژگی‌ها در یاران هر دو امام وجود دارد. درگیری بین حق و باطل و ایمان و کفر یک ضرورت است. حقیقت ایمان؛ حرکت و رویش و خصلت کفر؛ ایستادگی و یکجا ماندن است. اگر کسی یار امام زمان(عج) باشد یار امام حسین(ع) هم محسوب خواهد شد.

انتهای پیام
captcha