امکانات مسجد امام خمینی(ره) اراک در شأن نمازگزاران نیست
کد خبر: 4160166
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۲
ایکنا گزارش می‌دهد

امکانات مسجد امام خمینی(ره) اراک در شأن نمازگزاران نیست

مساجد از دیرباز تاکنون مرکز تجمع و اقدامات مؤثر اجتماعی بوده است، اما امروز متأسفانه با شرایط نامناسب مساجد و سرویس‌های بهداشتی به ویژه مساجد بین‌راهی مواجه هستیم. خبرگزاری ایکنا از شرایط نامناسب مسجد امام خمینی(ره) سه راه خمین اراک گزارشی تهیه کرده است که تقدیم می‌شود.

شرایط نامناسب سرویس های بهداشتی

از دیرباز تاکنون مساجد به عنوان اماکن امن محسوب شده و پایگاهی برای انجام امور بسیار مهم و اثرگذار هستند. در پنج دهه اخیر تأثیر مساجد و فعالیت‌های صورت گرفته در آن برهمگان روشن است و تقریباً همه با ابعاد و کارکرد این اماکن مقدس و ارزشی آگاه هستند. اکثر قریب به اتفاق پیشکسوتان و بزرگان انقلاب نسبت به اثرگذاری مساجد بر روح و روان انسان آگاهند و یکی از ارکان پیروزی انقلاب را مساجد معرفی می‌کنند.  

نیک می‌دانیم انقلاب از مساجد شروع و با استقرار پایگاه‌های مختلف جانی در رگ و ریشه‌اش دمیده شد و این رویدادها و کارکردها تا اوایل 80 نیز با گستردگی بسیار و استقبال نوجوانان و جوانان دهه 60 و 70 قرار گرفت. اما متأسفانه از آن پس رنگ و بوی مساجد بین نوجوانان با تبلیغات سوء دشمنان، افزایش تنوع در آموزش‌های اوقات فراغت و تغییر نگاه نوجوانان و والدین رنگ باخت و جذابیت اولیه خود را از دست داد. تا اینکه مقام معظم رهبری خود وارد عمل کرده و توجه به این اماکن اثرگذار و تبدیل آن به پایگاه‌های قرآنی را گوشزد فرمودند.

بسته بودن درب مساجد قصه پر غصه مساجد است و هیئت امناهایی که در این راستا با مردم همراه نیستند و گاه این همراهی بسیار کمرنگ است. از داستان تکراری مساجد سطح شهرها که بگذریم، به قصه پرتکرار و البته بغرنج مساجد بین‌راهی و سرویس‌های بهداشتی این اماکن می‌رسیم. مساجدی که بارها و بارها برای رفع این مشکل اسف‌بار جلسات طولانی مدت تشکیل می‌شود، اما مردم و مسافران سهمی از خروجی آن ندارد و پس از جلسات وضعیت مساجد و سرویس‌های بهداشتی به همان شکل قبل باقی مانده یا به شرایطی بدتر تبدیل خواهند شد.

دامنه مشکل مساجد و سرویس‌های بهداشتی کشوری است و فقط به یک یا چند استان محدود نمی‌شود و این وضعیت در استان‌هایی همچون مرکزی که در محور مواصلاتی قرار دارند بغرنج‌تر است؛ چراکه مسافران بیشتری از این مسیر تردد دارند. کاش به همان اندازه که به تعدد مجتمع‌های رفاهی توجه می‌شد قدری هم به این اماکن توجه می‌شد. البته از دریافت مبالغی از هزار تومان به بالا نیز نباید گذشت و گمان نمی‌کنم هیچ‌یک از ما با این مورد برخورد نکرده باشیم. با وجود اینکه برای استفاده از سرویس‌های بهداشتی مبالغی نیز اخذ می‌شود، اما بازهم با همان مشکل همیشگی رو به رو هستیم.

استان مرکزی، استانی مهم و دارای شرایط جغرافیایی خاص در محور مواصلاتی است و چند استان را به یکدیگر وصل می‌کند. چندی پیش خبرهای تأسف‌بار از وضعیت مسجد امام خمینی(ره) سه‌راه خمین به دستمان رسید. خبرنگار ایکنا برای بررسی بیشتر وضعیت شرایط مسجد و سرویس بهداشتی از این مسجد بازدید کرد که با صحنه‌های بسیار ناپسند مواجه شد. سرویس بهداشتی بسیار غیربهداشتی و بدون ذره‌ای مایع دستشویی دل هر هم‌استانی را به درد می‌آورد که چرا تاکنون به این موضوع رسیدگی نشده است. البته شنیده‌ها حاکی از تعطیلی مسجد و سرویس‌های بهداشتی دارد و یکی از دلایل عدم رسیدگی را همین عامل بیان کردند. این مسجد در اصلی‌ترین محور اراک قرار دارد و در سال‌های اخیر مکانی برای اقامه نماز و ... بوده است. خبرگزاری ایکنا در بازدیدی میدانی با چند نفر از مسافران گفت‌و‌گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت سرویس‌های بهداشتی مساجد بین‌راهی بسیار نامناسب است

زهراسادات حسینی، ساکن استان قم، زائر اباعبدالله(ع) است که راهی سفر عشق شده و با زیارت حضرات معصومین(ع) دیار عشق را به قصد بازگشت ترک کرده است. او که در سه‌راهی خمین قصد استفاده از سرویس بهداشتی را داشت از وضعیت بسیار نامناسب گلایه کرد و گفت: با دیدن این شرایط بسیار تأسف خوردم و دنبال کسی می‌گشتم تا به او مراتب اعتراض خود را بیان کنم.

رسیدگی به مسجد امام خمینی(ره) اراک در سایه اما و اگرها

وی ادامه داد: ما ایرانیان بسیار پاکیزه هستیم و با توجه به مسلمان بودن این اهمیت برای ما چند برابر می‌شود؛ چراکه همه ما به جمله معروف «النظافة من‌الایمان» اعتقاد راسخ داریم. همه افرادی که به سفر کربلا رفتند از وضعیت مساجد و سرویس‌های بهداشتی عراق گلایه داشتند و امروز شرایط بسیار مناسب شده و با سال‌های قبل تفاوت کرده است، اما برای ما بسیار دردناک‌تر است که این وضعیت را در کشور خود شاهد باشیم.

حسینی با اشاره به اینکه وضعیت سرویس‌های بهداشتی مساجد بین‌راهی بسیار نامناسب است که باید در دستور کار جدی مسئولان قرار گیرد، اضافه کرد: مسئولان بالادستی باید مراتب را از رده‌های پایین‌تر تقاضا کرده و در صورت عدم اجرا مورد بازخواست جدی قرار دهند.

وی از بانوان تقاضای رعایت بهداشت کرد و افزود: متأسفانه وضعیت سرویس‌های بهداشتی بخش بانوان نامناسب‌تر از آقایان است و می‌طلبد که بانوان همان‌گونه که به نظافت سرویس بهداشتی منازل خود اهمیت می‌دهند این اماکن در بین راه‌ها را از آن خود دانسته و در رعایت بهداشت کوشا باشند. استفاده از سرویس‌های غیربهداشتی برای انسان آزاردهنده است و کسی هم به فکر نیست و این معضل بسیار مهم فقط هم به استان مرکزی محدود نمی‌شود. تقریباً این شرایط بغرنج در تمام استان‌ها حاکم است.

حسینی از شرایط نامناسب مساجد بین‌راهی نیز گلایه کرد و افزود: مسجد یکی از ارکان مهم دین است و دین ما با تردد در این اماکن حفظ می‌شود، اما متأسفانه شاهدیم فرش‌های مساجد بوی نامطبوع داده و کسی به نظافت فرش‌ها اهمیت نمی‌دهد. مُهرها و کثیف بودن آنان از دیگر معضلاتی است که وجود دارد و باید برطرف شود. بدون شک برای داشتن اماکن عمومی تمیز و بهداشتی هم مردم باید در نظافت اهتمام داشته باشند و هم مسئولان بیشتر رسیدگی کنند.

فضای نامناسب مساجد بین‌راهی

علی حمیدی، ساکن تهران و از زائران کربلا، در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: نزدیک ظهر بود که از مرز گذر کردیم حتی یک اتوبوس برای جابه‌جایی زائران در نظر گرفته نشده بود و زوار در گرمای بالای 50 درجه دنبال وسیله‌ای برای بازگشت بودیم. این شرایط تا شب بدون حتی وجود صندلی ادامه داشت و چند کودک که نیز با ما بودند دچار گرمازدگی شدند. با فشار مراجع قضایی اتوبوسی برای جابه‌جایی در نظر گرفته شد. در مسیر کرمانشاه برای اقامه نماز ظهر و عصر نگه داشتیم که متولی مسجد پس از اقامه نماز ظهر ما را با زور از مسجد بیرون کرد و فرصت نکردیم نماز عصر را اقامه کنیم. از کرمانشاه تا اراک تمام مساجد ملایر، بروجرد و حتی شازند درهایشان بسته بود و نتوانستیم نماز بخوانیم. اینجا هم در مسجد بسته است و بازهم فرصت اقامه نداریم.

حمیدی به وضعیت اسف‌بار سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی نیز اشاره کرد و افزود: سرویس‌های بهداشتی در مساجد پولی نیست، اما اکثر نمازخانه‌ها از افراد برای سرویس‌های غیربهداشتی بدون مایع دست‌شویی از 3 هزار تا 10 هزار تومان وجه دریافت می‌کنند. متأسفانه شرایط سرویس‌ها بسیار نامناسب است که برای رفع این مشکل باید فکری کرد و رسیدگی‌ها با جدیت بیشتر دنبال شود. اگر از وجوهی که دریافت می‌شود اندکی خرج خودش می‌شد با این شرایط بغرنج رو به رو نبودیم.

شرایط نامناسب سرویس بهداشتی

وی ادامه داد: متأسفانه شرایط خود مساجد نیز بسیار نامناسب است و رسیدگی مسئولان در حد صفر است. اگر نگهداری از این اماکن سخت است بهتر است آن را تخریب کرده و به جای آن پاساژ بسازید تا منبع بهتری برای درآمد باشد. مسجدی که فقط یک ساعت ظهر و یک ساعت غروب باز باشد فایده‌ای ندارد. اینکه آقایی پشت در مسجد که بسته است نمازش را به جا می‌آورد توهین است. کشورهای اطراف ما همچون عربستان، ترکیه، امارات و ... اصلاً به این شیوه اداره نمی‌شود و جای تأسف دارد که با این شرایط از امن‌ترین خانه الهی مراقبت می‌شود.

برای حفظ آداب اسلامی باید هزینه کرد

نصیر لطفی، اهل خوزستان و ساکن تهران، از دیگر افرادی است که جهت اقامه نماز از وضوخانه استفاده کرد، اما با درب بسته مسجد مواجه شد. او که اقامه نماز قبل از غروب آفتاب برایش مهم بود، کارتنی پشت در مسجد انداخت و نماز خود را اقامه کرد. از او در این رابطه پرسیدم که با اشک پاسخ داد: مشکل اینجاست که مردم و مسئولان قدردان داشته‌های خود نیستند. ارزش‌های دینی دارای مراتب بسیار هستند که وظیفه همه ما حفظ و پاسداری از آن است. چرا باید برای حاکم کردن نوع نگاه خود نظارتمان را تحمیل کنیم؟ این نگاه شایسته نظام نیست.

رسیدگی به مسجد امام خمینی(ره) اراک در سایه اما و اگرها

وی ادامه داد: مساجد باید از سوی متولی دلسوز، مردم‌دار و کاردان اداره شود. متولیان باید در نزدیکی مسجد مکان داشته باشد تا بتواند از مسجد به خوبی نگهداری کند. پدر خانم بنده در مسجد متولی دو مسجد هستند و با بهترین شیوه و خلق و خوی صحیح نگهداری می‌کند. افراد مسن بهتر می‌توانند از مساجد نگهداری کنند. جوانان با توجه به ذائقه و نوع نگاه خود به اطراف نمی‌تواند متولی مناسبی برای مساجد باشد. 

لطفی ادامه داد: چندی پیش در دُبی دنبال مسجدی برای اقامه نماز بودم با مسجدی بسیار زیبا با فرش‌های قرمز و موکت‌های زیبا با روشنایی دلنشین مواجه شدیم. اینقدر حال و هوای مسجد زیبا و معنوی بود که بیشتر از یکساعت در مسجد ماندم و نماز خواندم. با این صحنه‌ها غصه خوردم چرا این تفکرات در کشور ما حاکم نیست. ما کشوری اسلامی هستیم که به مسلمان بودن خود مفتخریم؛ از این رو شایسته نیست مسجدی که در پرترددترین نقطه استان وجود دارد بسته باشد.

وی به خاطره‌ای از دستگیری‌اش در سال‌های قبل از انقلاب نیز اشاره کرد و افزود: سال 57 ما را دستگیر کردند که بعدها متوجه شدیم متولی مسجد که فردی ساواکی بود فعالیت‌های انقلابی ما را لو داده بود. توجه به مساجد در همان سال‌ها نیز از سوی رژیم برای رسیدن به اهدافشان اعمال می‌شد که این امر نشان از اهمیت این اماکن دارد؛ لذا نباید از این مراکز به سادگی گذشت.

لطفی با بیان اینکه برای اداره مساجد می‌توان از بازنشستگان بااخلاق کشوری و لشگری استفاده کرد، افزود: برای حفظ و داشتن آداب صحیح اسلامی باید هزینه کرد. نباید اجازه دهیم خوبی‌ها فراموش شود. باید توسعه‌دهنده خوبی‌ها باشیم و داشته‌هایمان را به خوبی معرفی کنیم. با بداخلاقی راه به جایی نخواهیم برد. خوب نگه داشتن مساجد هنرست و باید این هنر زنده بماند.

مسجد امام خمینی(ره) سه راه خمین اراک از آن دست مساجدی است که بسیاری از مسافران در آن تردد داشته و می‌توانند مدت زمان کوتاهی را استراحت کنند. بسته بودن درب مسجد شایسته نبوده و نیست و اسف‌بارتر اینکه مؤمن مسلمانی پشت درب مسجد نماز اقامه کند. شنیده‌ها حاکی از تعطیلی مسجد دارد، اما امیدواریم اگر بنا براین امر از سوی مسئولان وجود دارد در انجام تجدیدنظر فرمایند.

خبرگزاری ایکنا شنیده‌های حاکی از تعطیلی امام خمینی(ره) مسجد را پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha