نمایشگاه چیدمان و تصویرسازی‌های عاشورایی در اصفهان افتتاح می‌شود
کد خبر: 4161483
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
بر اساس کتاب «طوفان البکاء»

نمایشگاه چیدمان و تصویرسازی‌های عاشورایی در اصفهان افتتاح می‌شود

حوزه هنری استان اصفهان از امروز، ۱۹ مردادماه میزبان نمایشگاه گروهی چیدمان بر اساس تصویرگری‌های کتاب «طوفان البکاء» و نمایشگاه تصویرسازی‌های عاشورایی هاجر سلیمی نمین خواهد بود.

پوستر نمایشگاه «طوفان البکاء»مجتبی مجلسی، مدیر واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان از برپایی نمایشگاه گروهی چیدمان بر اساس تصویرگری‌های کتاب «طوفان البکاء» خبر داد و اظهار کرد: این نمایشگاه شامل چهار سالن است؛ سالن اول به بعضی از صفحات کتاب «طوفان البکاء» مربوط می‌شود که فلسفه‌ خاصی دارند، همچنین امضا و مهر همه تصویرگران این کتاب نیز برای مخاطب به نمایش درآمده است.

وی افزود: سالن دوم سه بخش دارد؛ بخش اول درباره حضرت عباس(ع)، بخش دوم درباره امام حسین(ع) و بخش سوم درباره حضرت علی‌اکبر است. در هر بخش از این سالن در کنار تصویرسازی‌های کتاب، چیدمان هم اختصاص داده شده که با این تصویرسازی‌ها هماهنگ است.

مدیر واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اصفهان در خصوص سالن سوم گفت: این سالن به موضوع فرشتگان اختصاص دارد، چون حالت‌های گوناگونی از آنها به‌طور ویژه در کتاب «طوفان البکاء» به تصویر کشیده شده است. حضور فرشتگان در این کتاب از این نظر ویژه به‌شمار می‌آید که هنرمندان قاجار با وجود همه محدودیت‌های تصویرسازی که در حوزه تکنیک، فکر و ایده داشتند، به تصویرگری فرشته که موجودی انتزاعی است، با صورت انسانی رسیدند. در این سالن، چیدمان و ویدئو آرت وجود دارد.

وی درباره سالن آخر بیان کرد: هاجر سلیمی نمین تصویرگری‌هایی با تکنیک دوره قاجار و فضای کتاب «طوفان البکاء» در زمان معاصر انجام داده است که نمونه کارهای او در سالن آخر به نمایش درمی‌آید.

مجلسی در خصوص کتاب «طوفان ‌البکاء» تصریح کرد: این کتاب در دوران قاجار بسیار مورد استقبال عامه مردم قرار داشت، ولی نمی‌توان گفت مستند تاریخی است، بلکه داستانی درباره زندگی اهل بیت(ع) و به‌ویژه قیام امام حسین(ع) و واقعه عاشورا را روایت می‌کند.

وی ادامه داد: کتاب «طوفان البکاء» بیش از 40 مرتبه به‌ شکل متفاوت چاپ سنگی شده که ویژگی خاص آن محسوب می‌شود. این کتاب همراه قصه، تصویرسازی هم دارد؛ یعنی 40 مرتبه تصویرسازی شده است و با چنین ویژگی‌هایی، یک کتاب ویژه و خاص به شمار می‌آید، به‌خصوص سبک تصویرسازی چاپ سنگی و چگونگی تصویرسازی مفاهیم دینی در آن برای پژوهشگران و هنرمندانی که به هنرهای دینی علاقه‌ دارند، قابل تأمل و مطالعه‌ است.

مدیر واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اصفهان تأکید کرد: اینکه در آینده بتوان نمایشگاه‌هایی بر اساس کتاب‌هایی شبیه «طوفان البکاء» برگزار کرد، به میدان پژوهش و تحقیق ما بازمی‌گردد. درباره کتاب «طوفان البکاء» و فن تصویرسازی چاپ سنگی، پیش از این پژوهش و تحقیق کامل انجام شده است. تکنیک‌های دیگر از جمله نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای که فن خاصی برای تصویرسازی درباره اهل‌ بیت(ع) به شمار می‌رود نیز فضای متفاوتی دارند، ولی به اندازه تکنیک چاپ سنگی، منبعی برای گسترش دامنه اطلاعات درباره آنها در دست نداریم.

یادآور می‌شود، نمایشگاه گروهی چیدمان بر اساس تصویرگری‌های کتاب «طوفان البکاء» همراه نمایشگاه تصویرسازی‌های عاشورایی هاجر سلیمی نمین، امروز، ۱۹ مردادماه بعد از نماز ظهر و عصر در عمارت تاریخی سعدی واقع در خیابان استانداری، گذر سعدی افتتاح می‌شود.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا 15 شهریورماه سال جاری، هر روز به جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به عمارت تاریخی سعدی مراجعه کنند.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha