مجموعه جهاددانشگاهی به خوبی اهداف خود را دنبال می‌کند
کد خبر: 4161686
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۵
نماینده مردم اراک در خانه ملت:

مجموعه جهاددانشگاهی به خوبی اهداف خود را دنبال می‌کند

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی از تلاش‌های صورت گرفته در جهاددانشگاهی استان تقدیر کرد و گفت: خوشبختانه این مجموعه توانسته است با آرامش اهداف خود را دنبال کند.

شورای معاونان جهاد دانشگاهی مرکزی

به گزارش ایکنا علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت، عصر پنج‌شنبه، 19 مرداد، در جلسه شورای معاونان جهاددانشگاهی استان مرکزی، ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز تأسیس این نهاد انقلابی در سال 59، اظهار کرد: تأسیس این نهاد یکی از خدمات درخشان و دستاوردهای مهم اتقلاب است که در طول این 43 سال توانسته خدمات ارزشمندی از خود به جای بگذارد.

وی بیان کرد: نهادها و سازمان‌های انقلابی در سال‌های ابتدایی انقلاب با توجه به فضای حاکم و شرایط موجود آن زمان شکل گرفته‌اند و در طول این 4 دهه نیز از اقدامات قابل توجهی برخوردار بودند. تأسیس جهاددانشگاهی با نقش‌آفرینی در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها شکل گرفت و پس از سال‌ها به اصلی مهم در توسعه علمی کشور تبدیل شد و امروز نیز با در اختیار داشتن مأموریت‌های متعددی مشغول خدمت‌رسانی است.

کریمی از تلاش‌های صورت گرفته در جهاددانشگاهی استان تقدیر کرد و افزود: امید است در سایه تعامل و همکاری داخلی و خارج از دستگاهی بتوان منشأ اثرات و برکات بیشتر بود تا نفع این همکاری به مردم برسد. خوشبختانه این مجموعه توانسته با آرامش اهداف خود را دنبال کند. امیدواریم با اجرای خدمات بهتر شاهد تحولات بیشتر در این نهاد باشیم.

وی با اشاره به نقش‌آفرینی جهاددانشگاهی در سال‌های دفاع مقدس و سال‌های پس از جنگ، ادامه داد: با وجود خدمات قابل قبول از سوی این نهاد، اما جهاددانشگاهی نیاز به بازتعریف در نقشه راه، مأموریت‌ها و شرح وظایف خود در عرصه کلی نظام حکمرانی کشور و در هم در حوزه نظام علمی و دانشگاهی دارد. ما در گذشته پدیده‌ای تحت عنوان معاونت علمی نداشتیم و سهم بسیاری از نقش‌آفرینی در توسعه علمی برعهده این مجموعه بود.

کریمی احداث مرکز رویان و کلینیک‌های تخصصی را عاملی برای تحول‌آفرینی و رشد علمی کشور بیان کرد و افزود: پس از ورود معاونت علمی ریاست جمهوری و طرح موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه اقتصاد کشور باعث شد تا حدی نقش جهاد در هسته توسعه علمی کشور تضعیف شود. امروز جا دارد جهاد نقش خود را بازیافت کرده و بازتعریفی جدید برای خود در نظر گیرد.

شورای معاونان جهاد دانشگاهی مرکزی

منتخب مردم اراک در خانه ملت با تأکید براینکه توسعه علمی یکی از اولویت‌ها در گام دوم انقلاب است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در این خصوص بسیار توصیه فرمودند و اگر قصد داریم در جهان فعلی جایگاهی داشته باشیم و سهم خود را از اقتصاد جهانی دریافت کنیم، راهی جز توسعه علمی و فناوری نداریم و این توسعه است که ما را به صورت جهشی نسبت به سایر کشورها پیش برده و در جبران عقب‌ماندگی‌ها کمک‌کننده است.

جهادگران منتظر تعریف نقشه راه نباشند

کریمی در تکمیل سخنان خود به کمبودهای موجود در حوزه نظامی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و با بیان اینکه با تلاش نیروهای انقلابی، جهادی و متخصص این کمبود با بهترین شیوه ممکن برطرف شده تا جاییکه امروز به عنوان کشوری قدرتمند در حوزه نظامی شناخته می‌شویم، افزود: با تلاش‌های بسیار امروز در حوزه نظامی در جهان حرف برای گفتن داریم. در مقابل اگر در عرصه‌ای کار نکنیم قطعاً با کمبود و عقب‌ماندگی مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی با توجه به پیشینه و ساختار قانونی، نهادی غیردولتی قدرت مانور و انعطاف بسیاری در بحث فعالیت‌های سازمانی دارد و این مهم از مزیت‌های جهاد و مرهون توسعه مبانی علمی است و امیدواریم این نقش‌آفرینی ادامه‌دار باشد و مجلس نیز به این مهم توجه لازم را دارد، اما به نظر می‌رسد جهاددانشگاهی بیشترین صلاحیت را برای ارائه و گسترش نقش خود در جامعه دارد. جهادگران استان نباید منتظر نقشه راه مرکز و ابلاغیه‌ها از سوی جهاد دانشگاهی کشور باشند. جهاد، نهادی انقلابی است و باید انقلابی و آتش به اختیار عمل کند.

کریمی به نظر برخی از بزرگان علمی که بیان کردند جهاد در طول سال‌ها از مأموریت و رویکردهای اصلی خود در برخی موارد منحرف شده است، اشاره کرد و گفت: بیان این نظرات، نظر اشتباهی نیست. جهاد استانی نباید تمام توان خود را بگذارد که از مرکز زبان یا مرکز آموزشی تأمین اعتبار کند؛ چراکه دانشگاه‌ها در حال آموزش دانشجو و مراکز آموزشگاهی نیز زبان را تدریس می‌کنند. جهاددانشگاهی باید در حوزه آموزشی، پژوهشی، خدماتی، علمی، صنعتی و تولیدی وارد شود.

وی ضرورت تعامل هرچه بیشتر جهاددانشگاهی با سازمان‌های دولتی را در راستای رفع گره‌های احتمالی در این دستگاه‌ها خواستار شد و افزود: طبیعی است ورود جهاد به پروژه‌ای بکر که تاکنون مورد توجه کسی نبوده است باعث می‌شود ناخودآگاه تمام نگاه‌ها را به خود جلب کند. ورود به حوزه‌هایی که دیگران وارد شدند زمینه بروز رقابت‌های سخت را فراهم می‌کند.

شورای معاونان جهاد دانشگاهی مرکزی

منتخب مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با یادآور شدن نقش جهاددانشگاهی در توسعه علمی و فناوری، بیان کرد: ورود این نهاد انقلابی در حوزه مدیریت پسماند شهری، خانگی، بیمارستانی، معدنی، صنعتی و کشاورزی ضروری است؛ چراکه پسماند مشکل جدی کشور و استان است. میلیون‌ها تن پسماند معدنی که دارای ارزش مادی است وجود دارد، اما بهره‌برداری از آن برنامه‌ای وجود ندارد که جهاد دانشگاهی می‌تواند در حوزه بازیافت این پسماند اقدام کند.

وی ورود جهاددانشگاهی به حوزه تولید دستگاه‌های بازیافت زباله، فیلتراسیون صنایع و واحدهای تولیدی، تکمیل زنجیره تولید در استان، تأمین و تولید مواد اولیه صنایع و واحدهای تولیدی، آبیاری مکانیزه و کارهای نوین در کشاورزی، ایجاد تنوع در محصولات باغی، برعهده گرفتن فعالیت‌های پژوهشی اولویت‌دار استان، حسابرسی مدیریت در نظام اداری و تقویت تیم‌های جهادی به منظور توسعه علمی استان را از جمله کارهای برزمین مانده‌ دانست.

ضرورت ورود جهاددانشگاهی به کارهای نوین آموزشی

کریمی ضرورت ورود به کارهای نوین در حوزه آموزش را متذکر شد و افزود: این نهاد باید از کارهای متعارف در حوزه آموزش فاصله گرفته و به سمت تقویت دوره‌های مهارتی کوتاه‌مدت و دوره‌های آموزشی مدیران و کارمندان دستگاه‌های اجرایی حرکت کند.

وی با تأکید براینکه ایجاد بانک اطلاعاتی مدیران استان می‌تواند یکی از اقدامات صورت گرفته از سوی جهاد باشد، اظهار کرد: شایسته نیست برای اداره استان از مدیران غیربومی استفاده کرد و عناصر شایسته بومی در نظام اداری دیده نشوند. وجود بانک اطلاعاتی مدیران کمک می‌کند تا ظرفیت‌ها و سرمایه‌های انسانی متخصص و کاربلد مشخص و در پست‌های مدیریتی به کار گرفته شوند.

منتخب مردم اراک در خانه ملت اقدامات انجام شده در رویان را منحصربفرد و قابل توجه دانست و با اشاره به توسعه این مراکز، تصریح کرد: جهاد ثابت کرده که کارهای برزمین مانده را به بهترین شکل انجام می‌دهد؛ از این رو قادرست در حوزه درمان با توان بیشتر وارد و پس از تکمیل کار، آن را برون‌سپاری کند. در حوزه راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی همچون چشم‌پزشکی، بیماری‌های خاص و .. با کمبود مواجه هستیم و اگر جهاددانشگاهی استان مرکزی بتواند در این حوزه وارد شود اقدامی بسیار شایسته است.

محسن مرادی

فعالیت‌های جهاد دانشگاهی رو به گسترش است

محسن مرادی، رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی، نیز در این جلسه گفت: در ماه‌های با وجود تیم جدید تلاش شد تا مباحث مختلف از جمله مالی و .. ساماندهی و مدیریت شود. خوشبختانه به نظم و سامان‌دهی مطلوبی دست یافتیم.

مرادی با استناد به توصیه‌های مقام معظم رهبری و نگاه ویژه معظم‌له به جهاد دانشگاهی، بیان کرد: نگاه ویژه ایشان کار را برای جهادگران فعال در این عرصه سخت‌تر و سنگین‌تر می‌کند. رهبری، این مجموعه را پایه و ستون انقلاب بیان کردند و لازم است در راستای تحقق منویات آن حضرت در استان و کشور نقش‌آفرین باشیم.

وی ضرورت نگاه تحول‌گرایانه به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی را یادآور شد و ادامه داد: با نگاه تحولی می‌توان نقش ویژه‌ای برای این نهاد تعریف و از انجام امور تکراری و موازی‌کاری فاصله گرفت. باید از بروکراسی و فضای اداری خارج  و به سمت انجام کارها و اقدامات نو حرکت کنیم. این مجموعه در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و درمان اقدامات متنوعی انجام داده که این فعالیت‌ها در حال گسترش است.

انتهای پیام
captcha