برنامه‌های دهه ترویج فرهنگ نماز در چهارمحال‌وبختیاری تشریح شد
کد خبر: 4162174
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶

برنامه‌های دهه ترویج فرهنگ نماز در چهارمحال‌وبختیاری تشریح شد

مدیر ستاد اقامه نماز چهارمحال‌وبختیاری با گرامیداشت «دهه فرهنگی ترویج معارف نماز» که از 21 تا 30 مردادماه در کشور نامگذاری شده است، به تشریح ویژه‌برنامه‌های این دهه در استان پرداخت.

محمد کریمی، رئیس ستاد اقامه نماز

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کریمی، مدیر ستاد اقامه نماز چهارمحال‌وبختیاری امروز 22 مردادماه با حضور در دفتر ایکنا با گرامیداشت «دهه فرهنگی ترویج معارف نماز» که از 21 تا 30 مردادماه در کشور نامگذاری شده در تشریح اهم ویژه‌برنامه‌های پیش‌بینی شده در استان به این مناسبت که حدود 10 عنوان برنامه شاخص را شامل می‌شود، اظهار کرد: در این دهه از جمله برگزاری مسابقه ملی کتابخوانی با موضوع «نماز در سیره امام رضا(ع)» در دستور کار قرار گرفته است، در روز 30 مردادماه نیز با همکاری انجمن شعر استان، «شب شعر نماز» برگزار خواهد شد.

وی با ذکر اینکه تجلیل از ائمه جماعات، هیئت‌های امنا و مؤذنان استان از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در دهه ترویج فرهنگ نماز استان است، ادامه داد: این برنامه با کمک پایگاه‌های فعال در مساجد در روز 31 مردادماه در همایش تجلیل از فعالان و خادمان نماز چهارمحال‌وبختیاری انجام می‌شود.

کریمی بیان کرد: تجلیل از مؤذنان نونهال برتر استان نیز از دیگر ویژه‌برنامه‌های این ایام است که بر این اساس، 10 مؤذن نونهال استان معرفی و تجلیل می‌شوند. نشست تخصصی نماز با همکاری بسیج محلات در سراسر استان برگزار شده و تا کنون به 30 نشست رسیده است و در این دهه نیز 31 نشست با همکاری پایگاه‌های بسیج محلات سپاه در دستور کار ما قرار دارد. 

مدیر ستاد اقامه نماز استان با تصریح اینکه نشست هم‌اندیشی با خادمیارن نماز در دهه ترویج فرهنگ نماز برگزار می‌شود، افزود: این نشست با هدف تشکیل حلقه‌های یاوران نماز برگزار می‌شود؛ سرکشی از نمازخانه‌های بین راهی در راه‌های مواصلاتی استان نیز در این دهه در دستور کار قرار دارد. در این زمینه نگاه متفاوتی به شهرستان لردگان شده است زیرا در مسیر حرکت کاروان‌های زیارت اربعین قرار دارند و حدود سه نمازخانه و مسجد بین راهی این منطقه با همکاری فرمانداری و امام جمعه این شهر تجهیز و آماده پذیرایی از زائران اربعین می‌شوند.

وضعیت نمازخانه‌های بین راهی استان

وی ادامه داد: مهم‌ترین مشکل نمازخانه‌های بین راهی، نبود متولی مشخص است لذا طی نشست‌هایی با میراث فرهنگی و اوقاف سعی کردیم که متولی این اماکن مشخص باشد و ساماندهی شود که امیدواریم مصوبات نهایی این جلسات که همچنان ادامه دارد، مشخص کننده متولی نمازخانه‌های بین راهی استان باشد.

کریمی تصریح کرد: خوشبختانه توانستیم نمازخانه‌های بین راهی شهرستان‌های سامان و لردگان را تا حدودی سر و سامان دهیم و امید است به یک جمع‌بندی خوب برای تمامی نقاط استان برسیم.

مسئول بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در استان بیان کرد: برپایی نمازهای جماعت در پارک‌ها با همکاری شهرداری شهرکرد و در بقاع متبرکه با همکاری اوقاف بیش از پیش تقویت شده و در مرکز استان، پارک‌های ملت، تهلیجان و لاله صحنه برپایی نماز جماعت هستند که آثار و برکات آن با توجه به پرتردد بودن این اماکن قطعاً مطلوب است.

وی اعزام مبلغ به مناطق عشایری استان با همکاری مرکز تخصصی نماز کشور را یادآور شد و توضیح داد: یک دوره آموزشی ویژه مبلغان حاضر در مدارس ذیل عنوان مبلغان طرح هجرت یا امین طراحی شده است که با همکاری معاونت تبلیغ و فرهنگی حوزه علیمه استان پیش از آغاز سال تحصیلی جدید و با حضور اساتید مرکز تخصصی نماز و نیز مرکز تخصصی مهدویت کشور، اجرایی می‌شود.

کریمی با اشاره به اینکه طرح «سلامت معنوی» از دو سال قبل در استان اجرا می‌شود، توضیح داد: در این طرح، یک پزشک متخصص کشوری مدرس این دوره است؛ تجربه برگزاری این دوره در سال‌های قبل مطلوب و تأثیرگذار بوده و امسال نیز تا پایان شهریورماه ویژه پرستاران، پزشکان و پیراپزشکان استان در دستور کار قرار دارد.

مدیر ستاد اقامه نماز استان تأکید کرد: مجمع خیران مسجدساز کشور با دبیری ستاد اقامه نماز استان با هدف تجهیز و تعمیر و آماده‌سازی مساجد استان جهت استفاده نمازگزاران و عموم مردم فعالیت می‌کند که با همکاری این مجمع در سال گذشته، 40 مسجد استان تجهیز و تعمیر و به‌سازی شدند، همچنین یک مسجد در شهرستان خانمیرزا از سوی این مجمع احداث شد؛ مجمع خیران مسجدساز درواقع به احصای وضعیت مساجد در استان‌ می‌پردازد و آنهایی که نیاز به تعمیر و تجهیز دارند مساعدت می‌شوند. 

کریمی در پایان گفت: در نهم ربیع‌الاول مصادف با آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج) و نیز نیمه شعبان ویژه‌برنامه‌های شاخص مهدوی را داریم اما در طول سال نیز برنامه‌های آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت، نشست‌های تخصصی و گفتمانی و تربیت مربی مهدوی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام
captcha