پیشرفت 60 درصدی طرح آبرسانی به ۱۴۵ روستای محروم خراسان‌جنوبی
کد خبر: 4164504
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴

پیشرفت 60 درصدی طرح آبرسانی به ۱۴۵ روستای محروم خراسان‌جنوبی

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک استانداری و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) درخصوص محرومیت‌زدایی و پیشرفت منطقه‌ گفت: طبق قرارداد اول، آبرسانی به ۱۴۵ روستای استان در حال انجام است که در حال حاضر حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

استاندار و نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی،  امروز، یکم شهریورماه در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی و امام جمعه بیرجند که به‌مناسبت آغاز هفته دولت انجام شد، اظهار کرد: اجرای ۱۲۰ کیلومتر باند دوم با اعتبار بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال را تا پایان سال جاری هدف‌گذاری کرده‌ایم و خراسان‌جنوبی به لحاظ بهره‌برداری از باند دوم راه‌ها در دو سال اخیر رتبه اول کشور را دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم در حوزه زیرساختی، عمرانی و اقتصادی اقدامات خوبی در استان رقم خورده‌ است، بیان کرد: دو هزار و ۶۵۳ کیلومتر باند دوم مورد نیاز استان بوده و ۸۵۳ کیلومتر تاکنون افتتاح شده، ۵۵۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصد در حال اجراست و ۸۴ کیلومتر در دست مناقصه است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم شاهد آغاز عملیات اجرایی ۴۰۰ کیلومتر باند دوم راه با اعتبار ۸۰ هزار میلیارد ریال در سطح استان بوده‌ایم که هفته دولت امسال نیز ۴۴ کیلومتر افتتاح و عملیات اجرایی ۸۰ کیلومتر آغاز خواهد شد. پروژه راه آهن زاهدان ـ بیرجند ـ مشهد به طول ۹۱۰ کیلومتر در دست اجراست که ۱۳ قطعه آن در قالب ۴۳۲ کیلومتر در حوزه سرزمینی خراسان‌جنوبی قرار دارد.

وی افزود: طرح راه‌آهن خراسان‌جنوبی در ۱۳ قطعه و با اعتبار ۱۸۰ هزار میلیارد ریال در مرحله مناقصه برای زیرسازی است که به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. پیگیری‌های جدی و مستمر در زمینه راه‌آهن استان از مرکز انجام شد و تأمین مالی این پروژه از محل تهاتر نفتی در دولت سیزدهم به سرانجام رسید.

اجرای طرح نهضت ملی مسکن با تأمین 1850 هکتار زمین

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان و تأمین یک هزار و ۸۵۰ هکتار زمین برای اجرای موفق این طرح گفت: همچنین الحاق زمین به محدوده شهرهای استان در دستور کار قرار دارد و خراسان جنوبی از استان‌های پیشرو در تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن است.

قناعت با بیان اینکه یک هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهر بیرجند دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید افزود: در طرح قانون جوانی جمعیت هم سه هزار و ۶۰۰ نفر واجد شرایط شناخته شده‌اند که برای دو هزار نفر تأمین زمین انجام شده‌ است.

وی درخصوص تأمین گاز پایدار در خراسان‌جنوبی گفت: به همت دولت سیزدهم طرح انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان و سربیشه در سال جاری به طول ۱۷۱ کیلومتر و با اعتبار ۸۰ هزار میلیارد ریال آغاز شد که با تکمیل آن در هفته دولت سال آینده، علاوه بر شمال کشور از جنوب استان هم تأمین گاز خواهیم شد.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تأمین آب از دریای عمان برای خراسان‌جنوبی در اولویت قرار دارد، افزود: انتقال آب از دریای عمان ابتدا و تنها در قالب یک مصوبه برای استان سیستان‌وبلوچستان تعریف شده بود که با پیگیری‌های جدی و مستمر شاهدیم که به این مصوبه در راستای آبرسانی به خراسان‌‌رضوی و خراسان‌جنوبی متمم اضافه شده است. به‌زودی به همراه مجری طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان‌جنوبی از روند اجرای این طرح مهم و ملی در استان بازدید خواهیم داشت و این طرح در استان در مرحله مسیریابی قرار دارد.

وی بیان کرد: طرح ذخیره‌سازی هیدروکربن و ترانشیپ سوخت سایت مرزی ماهیرود نیز با سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد ریال، کارخانه تولید لوازم آرایشی با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریال و کارخانه تولید هیدروکربن سبک و سنگین با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افتتاح شد.

استاندار خراسان‌جنوبی از اعطای جواز تأسیس شهرک صنعتی غیردولتی تخصصی صنایع لاستیک با سرمایه‌گذاری ۷۰ هزار میلیارد ریال خبر داد و گفت: جواز تأسیس شهرک صنعتی تخصصی غیردولتی در حوزه کاشی و سرامیک نیز اخذ شده است.

قناعت اظهار کرد: تفاهم‌نامه ایجاد بزرگترین واحد فرآوری مس و طلای شرق کشور در استان چندی پیش با مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی مبادله شد که حجم سرمایه‌گذاری هلدینگ در این پروژه بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال و ظرفیت این کارخانه ۱۳ هزار تن کنسانتره در سال است که در هفته دولت در سال جاری عملیات آن آغاز خواهد شد. واحد فرآوری کنسانتره مس و طلا که در راستای ایجاد زیرساخت‌های فرآوری کانی‌های معدنی راه‌اندازی می‌شود، زمینه اشتغال بیش از یک هزار نفر را به صورت مستقیم فراهم خواهد کرد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در سفر اول رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی برای طرح‌های تولیدی استان هفت هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت و ۱۹۹ واحد تولیدی استان به چرخه تولید بازگشته‌ است.

بهره‌برداری از پنج پروژه سرمایه‌گذاری خارجی در ۲ سال اخیر

وی با اشاره به بهره‌برداری از پنج پروژه سرمایه‌گذاری خارجی این استان در دو سال اخیر گفت: میزان سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده به استان از ابتدای دولت سیزدهم تا مرداد امسال نسبت به مدت مشابه رشد ۱۱.۷ درصدی دارد. خراسان‌جنوبی سال گذشته با تحقق ۱۶۶ درصدی برنامه، رتبه دوم اشتغالزایی کشور را کسب کرد و در طرح نهضت ملی مسکن و تأمین زمین شهری رتبه اول و در مجموع اجرای این طرح رتبه سوم کشور را کسب کرده‌ایم.

قناعت بیان کرد: در زمینه ارتباطات مردمی و بازرسی‌ها، سال گذشته رتبه چهارم کشوری را کسب کردیم و استان در زمینه امنیت سرمایه‌گذاری در بهار سال گذشته رتبه دوم را به‌دست آورد و در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ رتبه پنجم کشوری را داشتیم. همچنین براساس گزارش وزارت کشور، خراسان‌جنوبی از استان‌های برتر در حوزه حجاب و عفاف انتخاب شده است.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک استانداری خراسان‌جنوبی و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) درخصوص محرومیت‌زدایی و پیشرفت منطقه‌ گفت: طبق قرارداد اول، آبرسانی به ۱۴۵ روستای استان در حال انجام است که در حال حاضر حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

قناعت بیان کرد: همچنین در قرارداد دوم، آبرسانی به ۳۵۷ روستا با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) انجام خواهد شد و با این اقدام آبرسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان‌جنوبی در افق ۱۴۰۳ به اتمام خواهد رسید. توافقات خوبی در زمینه آبرسانی به روستاها، احیای قنوات، آبخیزداری، احداث مسکن محرومان، راه روستایی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، توسعه علم و فناوری و حوزه عشایری در این تفاهم‌نامه داشتیم.

استاندار خراسان جنوبی درباره انتصاب مدیران گفت: انتصابات را در خراسان‌جنوبی در سه قسمت مدیران، معاونان و مدیران شهرستانی سطح‌بندی کردیم که در سطح اول تمامی فرمانداران و معاونان استانداری تغییر کردند.

وی با بیان اینکه در استانداری خراسان‌جنوبی ۱۷ مدیرکل ستادی داریم که ۱۳ مدیرکل تغییر کرده و چهار مدیرکل ابقا شده‌اند، افزود: ۲۸ بخشدار داریم که ۲۵ بخشدار تغییر کرده و سه بخشدار ابقا شده‌اند. همچنین ۲۴ معاون فرماندار داریم که ۲۲ معاون فرماندار تغییر کرده‌ و دو نفر ابقا شده‌اند.

قناعت گفت: ۶۶ مدیرکل دستگاه اجرایی در خراسان‌جنوبی داریم که ۵۰ مدیرکل تغییر کرده، ۱۰ مدیرکل ابقا و مابقی تغییر نکرده‌اند که بقیه هم در دستور کار قرار دارد. از بین ۱۵۰ مدیر در استانداری و دستگاه‌های اجرایی، ۱۲۵ نفر تغییر کرده‌اند، ۱۵ تا ۲۰ نفر ابقا، پنج یا شش نفر هم در حال تغییر هستند که براساس گزارش وزارت کشور، خراسان‌جنوبی از نظر تغییر مدیران رتبه اول و دوم کشوری را دارد.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به سفر استاندار به شهرستان‌های یازده‌گانه استان بیان کرد: در حال حاضر سفر به بخش‌های استان در حال انجام است که تاکنون سفر به بخش‌های سرداران نهبندان، دیهوک و دستگردان طبس انجام شده است. مشکلات اولویت‌دار بخش‌ها در قالب شورای اداری با حضور استاندار و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و مسئولان شهرستان مورد بررسی قرار می‌گیرد و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

انتهای پیام
captcha