کتابخانه‌ها گسترده‌ترین شبکه فرهنگی کشور هستند
کد خبر: 4164643
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی:

کتابخانه‌ها گسترده‌ترین شبکه فرهنگی کشور هستند

رمضانی با اشاره به جایگاه ایران در شبکه کتابخانه‌ای و ارائه خدمات به جامعه مخاطب گفت: کتابخانه‌ها، گسترده‌ترین و پرخدمت‌ترین شبکه فرهنگی کشور هستند.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوربه گزارش ایکنا از اردبیل، آیین اختتامیه سومین مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه‌های عمومی با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، جمعی از مسئولان این نهاد و با حضور فراگیران مدرسه تابستانی، اول شهریور ماه در سالن خودسیانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

رمضانی در این مراسم تصریح کرد: از لحاظ شبکه کتابخانه‌ای و ارائه خدمات به جامعه مخاطب جزو ۱۴ کشور اول دنیا هستیم. بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه در کشور به ارائه خدمات فرهنگی مشغول هستند و تلاش بر تنوع خدمات در کتابخانه‌های عمومی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی به دو بال فعال کتابخانه‌های عمومی شامل شبکه و توسعه خدمات اشاره کرد و افزود: کتابخانه‌های عمومی خدمت‌محور بوده و در حوزه فرهنگی مؤثرترین خدمات را ارائه می‌کند.

رمضانی ادامه داد: با بازطراحی خدمات کتابخانه‌ها سعی بر این است تا خدمات جدید و نوین به مراجعین به ویژه نسل جدید ارائه کنیم که در این زمینه برنامه‌های آموزشی نظام‌مند برای کتابداران تدوین شده است.

وی افزود: در همین مدرسه تابستانی، کتابداران با ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان، حمایت از کسب و کار‌ها و مشاغل خانگی، خدمات به سالمندان و معلولان آشنایی پیدا کرده و در این حوزه تلاش می‌کنند تا به مخاطبان ارائه خدمات کنند. رمضانی تصریح کرد: در بسیاری از کتابخانه‌ها با ابتکار کتابداران عرضه صنایع دستی و محلی و بازاریابی آن با ابتکار عمل خاص در حال انجام است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی به افزایش جمعیت سالمندی در کشور اشاره و اظهار کرد: در ۵ سال آینده جمعیت سالمندی در ایران به ۲۰ میلیون نفر خواهد رسید و ما باید در غنی‌سازی اوقات فراغت آن‌ها در کتابخانه‌ها نقش‌آفرینی کنیم. دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خاطرنشان کرد: فضای کتابخانه‌ها باید به سمتی برود تا سالمندان احساس مفید بودن داشته باشند.

رمضانی با قدردانی از تلاش کتابداران و کارشناسان نهاد تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌ها یک سازمان منسجمی است که تمام اعضای آن باید در حفظ و صیانت از هویت آن تلاش کنند و تنها عضومحور و امانت‌محور عمل نکرده و مسئولیت‌های اجتماعی خود را به درستی انجام دهند.

وی از تدوین نظام آموزش نهاد و ابلاغ آن به استان‌ها خبر داد و گفت: با تغییر رویکردی که در تنوع خدمات کتابخانه‌ها انجام شده تلاش ما بر این است تا کتابداران را با تنوع خدمات آشنا کرده و زمینه تحول در کتابخانه‌ها را مهیا کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی به برگزاری شایسته مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه‌های عمومی در اردبیل با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از کتابداران اشاره کرد و افزود: با توجه به تحول نظام اجتماعی و نیازمندی نسل جدید ضرورت دارد مسیر ارائه خدمات خود را با استفاده از فناوری‌های نوین افزایش دهیم تا پاسخگوی نیاز مخاطبان باشیم.

انتهای پیام
captcha