اتحاد و مبارزه با ظلم از پیام‌های پیاده‌روی اربعین است
کد خبر: 4166144
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

اتحاد و مبارزه با ظلم از پیام‌های پیاده‌روی اربعین است

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت کرمان با بیان اینکه اتحاد، انسجام و همدلی مسلمانان و مبارزه با ظلم از مهم‌ترین پیام‌های راهپیمایی اربعین است، گفت: باید از این فرصت بهترین و بالاترین استفاده را در راه تقویت بنیه اسلامی به کار بست.

حجت‌الاسلام حسین سازندگی مسئول دفتر نمایندگی بعثه رهبری در حج و زیارت کرمانحجت‌الاسلام حسین سازندگی، مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از استان در خصوص اهمیت و سابقه پیاده‌روی اربعین با بیان اینکه اربعین امام حسین(ع) یک موضوع بسیار با سابقه است که پیشینه آن به اولین اربعین امام حسین(ع) می‌رسد که جابربن عبدالله انصاری و عطیه کوفی با پای پیاده به زیارت امام(ع) آمدند، گفت: دومین گروه زائران اربعین کاروان اسرای کربلا بودند و این کار ادامه پیدا کرد تا در زمان علمای بزرگی همچون شیخ انصاری این مراسم بسیار رونق گرفت.

وی با بیان اینکه علمای بزرگی همچون آخوند خراسانی و شاگردان ایشان پیاده‌روی اربعین را انجام می‌دادند، افزود: بعد از آن پیاده‌روی اربعین مدت زمانی راکد شد و بعد از آن توسط آیت‌الله شیخ میرزاحسین نوری رونق گرفت و تا امروز که شاهد آن هستیم ادامه دارد و سال به سال بهتر می‌شود.

مسئول کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در کرمان ادامه داد: در بعضی زمان‌ها دشمنان اهل‌بیت(ع) با حضور مردم و زائرانی که برای عرض ارادت می‌آمدند به‌ویژه در ایام اربعین مقابله می‌کردند که از جمله آن در زمان هارون‌الرشید بود. در دوران معاصر نیز صدام با حمایت از اربعین به‌دنبال اهداف خود بود و زمانی که نتوانست اهداف خود را پیش ببرد با آن مخالفت و در آخر این مراسم را ممنوع کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا راهپیمایی اربعین در حال حاضر بسیار رونق گرفته است، گفت: عوامل بسیاری برای این امر وجود دارد. یکی از این عوامل همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند همان جاذبه‌ای است که امام حسین(ع) دارد و پیروانش را برای این سفر معنوی دعوت می‌کند. مسئله دوم امنیتی است که به دلیل خون شهدا برقرار شده و امکان زیارتی امن را فراهم آورده است.

حجت‌الاسلام سازندگی با اشاره به میزبانی شایسته مردم عراق از زائران اربعین، اظهار کرد: زائران اربعین نیز به‌عنوان مهمان باید حق میزبان را ادا کنند. رعایت ادب و احترام، هدیه دادن، پذیرفتن دعوت مردم عراق و حضور حداقلی در منزل میزبان از جمله مواردی است که زائران باید رعایت کنند. همچنین رعایت احترام و حق علما، مجتهدین و شهدای عراق از موارد مهمی است که زائران باید به آن توجه کنند.

وی با بیان اینکه قطعاً هر مراسمی که باشکوه انجام می‌شود خاریست در چشم دشمنان، تصریح کرد: راهپیمایی اربعین که از بزرگ‌ترین تجمعات مردمی است که در کمال احترام، آرامش و معنویت انجام می‌شود اما دشمنان به‌دنبال شایعه‌سازی هستند و لازم است اقدامات دشمن برای مردم تبیین شود.

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت کرمان در ادامه به پیام‌های راهپیمایی اربعین پرداخت و گفت: اتحاد، انسجام و همدلی مسلمانان، ولایت‌مداری، بصیرت‌افزایی و مبارزه با ظلم از مهمترین پیام‌های این حرکت بزرگ است. لذا باید از این فرصت و حضور میلیونی پیروان اهل‌بیت(ع) و آزادی‌خواهان جهان بهترین و بالاترین استفاده را در راه تقویت بنیه اسلامی به کار بست.

وی با تأکید بر اینکه با همدلی و اتحاد می‌توان کارهای بسیار بزرگی را انجام داد، افزود: هر کدام از زائران اربعین می‌توانند در هنگام بازگشت بهترین و بالاترین مبلغ دین و نظام اسلامی در سرتاسر جهان و در مقابله نظام طاغوتی و استکباری باشند. زائران در این راهپیمایی به معنویت بسیار بالایی دست پیدا می‌کنند و بهترین دستاوردها را می‌توانند داشته باشند. لذا باید پس از برگشت این معنویت را برای همیشه حفظ کنند و در فعالیت‌های مختلف اجتماعی از این معنویت بهره ببرند.

حجت‌الاسلام سازندگی با اشاره به سخنی از آیت‌الله مطهری مبنی بر اینکه زائر وقتی به زیارت می‌رود روح و بنیه دینی اسلامی خود را تقویت می‌کند، اظهار کرد: زائران اربعین پس از بازگشت می‌توانند کارهای خیر بسیاری انجام دهند. در روایات داریم اگر کسی نیت کار خیری را انجام بدهد و نتواند به هر دلیلی انجام دهد خدای متعال ثواب آن را به وی عنایت خواهد کرد بنابراین نیت مهم است و زائران باید در این امر خود را تقویت کرده و بهره ببرند.

انتهای پیام
captcha