اربعین حسینی مسیر کمال انسان نسبت به حقیقت امام است
کد خبر: 4166373
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

اربعین حسینی مسیر کمال انسان نسبت به حقیقت امام است

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به حماسه اربعین حسینی و تشریح مقوله ظهور حقیقت امام گفت: در هر اربعین حسینی، کمال انسان به مرحله بالاتر می‌رود تا حقیقت امام را بتواند بهتر درک کند.

محمدهادی همایون، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)محمدهادی همایون، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به ارتباط راهپیمایی عظیم اربعین حسینی با جریان ظهور و مهدویت گفت: درک عاشورا و جریان ظهور مقدمه‌ای برای گفتمان اربعین است و به نظر می‌رسد تا فهم عمیق و دقیقی نسبت به این موضوع نداشته باشیم، نمی‌توانیم عمیقاً اربعین را درک کنیم که در بستری رخ می‌دهد و ما را به سمت ظهور هدایت می‌کند.

وی با بیان اینکه هر واقعه‌ای که قبل از عاشورا رخ داده؛ از جمله بعثت انبیا(ع) همه مقدمه شکل‌گیری عاشورا به‌عنوان یک برنامه تعیین شده الهی است، افزود: هر جریانی که بعد از عاشورا شکل گرفته از جمله جریان ظهور، محور آن واقعه عاشوراست. ظهور به معنای اعتقاد به نامرئی بودن امام و مرئی شدن در زمان ظهور نیست؛ در روایات اسلامی آمده است امام زمان(عج) در بین ما زندگی می‌کنند و در بین مردم هستند، لذا غیبت به معنای نامرئی بودن نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: حقیقت عظیمی در تاریخ به نام «امام» وجود دارد که در خصوص حقیقت عظیم ما در حد یک انسان می‌شناسیم که با یک تاریخ تولد و شهادت یک دوره زندگی را گذرانده است؛ در صورتی که حقیقت امام خیلی فراتر از این شناخت سطحی است، از این‌رو کل حرکت تاریخ برای فهم حقیقت امام بوده و حتی قبل از میلاد رسمی ائمه اطهار(ع) در بعثت انبیا هر کدام تلاش کردند تا بخشی از حقیقت امام را در امت‌های خود، فعالیت‌های تبلیغ‌های دینی و... بروز دهند تا امیرالمؤمنین علی(ع) پا به جهان گیتی می‌گذارند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حقیقت امیرالمؤمنین علی(ع) در زمان ایشان توسط امت فهم نشد، گفت: تمام تلاش پیامبر اسلام(ص)‌ این بود که حقیقت امام علی(ع) را به‌خصوص در واقعه غدیر بر همگان نشان دهند. قرار بود ظهور امام در غدیر رخ دهد، اما مردم همراهی نکردند همچنین بیعت آن‌ها با حضرت علی(ع) نیز به‌عنوان خلیفه بود و در حد موضوع خلافت، امامت را درک کردند و بیشتر از این نتوانستند این موضوع را فهم کنند.

وی چونگی درک مردم از حقیقت امام در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در زمان این دو امام همام، مردم این فهم را داشتند که ایشان ذریه پیامبر(ص) و اعلم الناس هستند، از این‌رو به‌عنوان امام به حضرت باقر(ع) و امام صادق(ع) نگاه نمی‌کردند. بعد از دوران امام رضا(ع) که حقیقت امام به شیعه معرفی شد و بعد از آن حضرت، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) در کودکی به امامت رسیدند، اما در اینجا شیعه در امام دانستن آن‌ها شک نمی‌کند و این موضوع نشان‌دهنده رشد فهم مردم نسبت به حقیقت امام است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مردم در خصوص حقیقت امام در حال رشد هستند، افزود: اگر امام را در آن رتبه حقیقی خود ببینیم، وارد دوران ظهور می‌شویم و بعد در دوران حکومت امام بعد از ظهور، رشد بالاتری نسبت به فهم حقیقت امام خواهیم داشت و حقیقت امام در دوران رجعت را تماشا می‌کنیم و ایشان را یاری می‌دهیم؛ همچنین ما معتقد هستیم همه معصومان نور واحد هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: 40 روز مانده به قیامت خداوند حجت را رفع می‌کند و رفع حجت به معنی بالاتر بردن حقیقت امام در دیدگان ماست، از این‌رو به پیروی از امام، مسیر 40 مرحله‌ای کمال را طی و امام را در موقعیت قیامت و بهشت مشاهده می‌کنیم که بزرگترین بهشت خداوند، ائمه معصومین(ع) هستند.

وی با تأکید بر اینکه هر کدام از غیبت‌ها و ظهور امام مراحل کمال انسان است، گفت: بزرگترین ظهور در تاریخ، ظهوری است که در شب عاشورا برای اصحاب سیدالشهدا(ع) نسبت به حقیقت امام حسین(ع) شکل گرفت، برای همین عاشورا نقش محوری در تاریخ دارد و قطعا بزرگترین ظهور امام برای گروهی از شیعیان بوده است.

همایون با بیان اینکه ما منتظر ظهور بالاتر امام در سطح جهانی و برای تمامی انسان‌ها هستیم، اظهار کرد: به این دلیل عاشورا کشتی نجات و چراغ هدایت بشریت است و انسان‌ها با ظهور عاشورا خودشان را تنظیم می‌کنند، از این‌رو اربعین‌های متصل به جریان ظهور را مشاهده می‌کنیم و هر اربعین ما را از یک مرحله ظهور به مرحله دیگر هدایت می‌کند. 

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود با بیان اینکه حرکت ما به سمت ظهور و در نهایت قیامت با اربعین است، گفت: ما اربعین تا اربعین به سمت ظهور می‌رویم، از این‌رو در این دوره اربعین پرباری در اختیار ما قرار داده و ما با راهپیمایی اربعین در حرکت به سمت ظهور حقیقت امام هستیم. بنابراین، اربعین حسینی موجب کمال انسان نسبت به حقیقت امام است.

انتهای پیام
captcha