محمد(ص)؛ یگانه مرد موفق دین و دنیا
کد خبر: 4168995
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷

محمد(ص)؛ یگانه مرد موفق دین و دنیا

پیامبر اسلام در تاریخ بشر یگانه مردی است که توانست در دو مقوله دین و دنیا به طور حیرت‌آوری موفق باشد.

پیامبر اسلامبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مایکل اچ هارت، نویسنده کتاب «صد»، یک فیلسوف سیاسی و نظریه‌پرداز ادبی یهودی اهل ایالات متحده آمریکا است، که کتاب «صد»، رتبه‌بندی موثرترین چهره‌های تاریخ که در سال ۱۹۷۸ منتشر شده است و در سال ۱۹۹۲ ویرایش دوم آن به چاپ رسیده است را، به نگارش درآورده است.

این کتاب رتبه‌بندی ۱۰۰ شخص تاثیرگذار است، که بر طبق نظرات هارت طبقه‌بندی شده‌اند. این کتاب تاکنون به چندین زبان مختلف ترجمه شده است و در سال‌های نخست انتشارش بیش از 500 هزار جلد فروش داشته است.

هارت نسخه اول این کتاب را در سال 1978 نوشت و براساس گفته‌ خودش 14 سال بعد که سطح علم و دانایی‌اش بیشتر شد به ویرایش آن پرداخت. از نکات قابل توجه این کتاب می‌توان به نام حضرت محمد(ص) در صدر لیست مایکل اشاره کرد که توجه دنیا را به خود جلب کرده است.

مایکل اچ هارت در کتاب حاضر این 100 نفر را به ترتیب اهمیت و میزان کلی تاثیر هر یک از آنان بر تاریخ بشر و بر زندگی روزمره دیگر افراد بشر رده‌بندی کرده است. چنین گروهی از افراد استثنایی، خواه شریف یا سزاوار سرزنش، مشهور یا گمنام، خودنما یا فروتن، نمی‌توانند جالب نباشند، زیرا آن‌ها کسانی هستند که زندگی‌های ما را شکل داده و دنیای ما را صورت بخشیدند.

مایکل اچ هارت می‌گوید: انتخاب حضرت محمد(ص) توسط من در صدر لیست، کتاب مؤثرترین افراد تاریخ ممکن است موجب ایجاد سوال و یا حتی شگفتی برخی از خوانندگان شود. اما او در تاریخ بشر یگانه مردی است که توانسته است در هر دو عرصه دینی و دنیوی به طور حیرت‌آوری موفق باشد. محمد(ص) از خواستگاهی کاملا پایین مرتبه برخاست و یکی از بزرگترین ادیان جهان را ترویج کرد و توانست خود را به یک رهبر سیاسی به شدت موثر بدل کند. همچنین امروزه بعد از گذشت قرن‌ها از وفات او، اثراتش هنوز قدرتمند و پابرجاست.

وی در قسمت دیگری از کتاب «صد» می‌گوید: بسیاری از افراد معرفی شده در این کتاب این مزیت و فرصت را داشته‌اند که در مراکز فرهنگ و تمدن و یا مللی که از نظر سیاسی بسیار قدرتمند بوده‌اند زاده شده و پرورش یابند. اما محمد(ص) درسال 570 م در شهر مکه واقع در عربستان جنوبی که در آن زمان یک منطقه عقب مانده از دنیا و به دور از مراکز تمدن، هنر و آموزش بود متولد شد. در 6 سالگی یتیم شد و در محیطی محقر و عاری از هرگونه تجمل پرورش یافت. عقاید اسلامی می‌گویند که او بی‌سواد بوده است. جایگاه اقتصادی او هنگامی که در بیست و پنج سالگی با بیوه ثروتمندی ازدواج کرد کاملاً متحول شد. با این وجود تا سن چهل سالگی نشانه‌هایی از اینکه او شخص قابل توجه و مهمی بوده دیده نمی‌شد.

نویسنده این کتاب، نفر سوم را حضرت عیسی(ع) و نفر شانزدهم را حضرت موسی(ع) معرفی کرده است، و در پاسخ به مسیحیان که این کار او را دلیل مسلمان بودنش می‌دانستند، گفت: من مسلمان نیستم و براساس تأثیرگذاری این افراد در جامعه آن‌ها را دسته‌بندی کرده‌ام و دلیل من بر اول بودن پیامبر اسلام دو امتیاز ایشان بر سایرین بود، نخست اخلاق و دوم معنویت است که به جامعه تقدیم کرد و دیگر (آوردن قانون، برنامه‌ریزی، فقه و شریعت از تولد تا مرگ)، یعنی فقه و قانون تحویل جامعه داد که هیچ کدام از ادیان دیگر این کار را نکردند، حتی مسیحیت با بزرگ‌ترین جمعیت ۲ و نیم میلیاردی طرفدار این دین در جهان، فقه و شریعت ندارد و شریعت را از یهود وام می‌گیرند. همچنین حضرت محمد(ص) طی ۲۳ سال، عقب‌افتاده‌ترین مناطق را با مردمان جاهل به متمدین‌ترین جامعه و پرچمدار علم و دانش تبدیل کرد. 

این کتاب، کتابی بسیار مفید برای دانستن شرحی از تاریخ جهان و شناخت بزرگانی همچون این صد نفر، بسیار  تاثیرگذار و حیرت‌انگیز است.

انتهای پیام
captcha